A videókészítés nem egyszerű feladat. Ha Te is hasonló cipőben jársz, akkor valószínűleg hónapokat töltöttél a forgatókönyv finomhangolásával, a storyboardinggal, a megfelelő koncepció kitalálásával, a forgatással és a vágással a tökéletes végeredmény érdekében. Most pedig azon gondolkozol, hogy milyen formában mutasd meg a nagyvilágnak ezt a kasszasikernek szánt videót? Egy Youtube hirdetés segítségével megmutathatod videós tartalmaidat az online közönségnek is!
Előző cikkünkben bemutattuk hogyan indítsd el a YouTube-os karriered és hogyan hozz létre egy YouTube csatornát. Ezzel meg is lenne az első lépés, de nyilván nem azért hoztad létre a csatornádat, hogy te nézegesd csak a videóidat, biztosan szeretnéd ha azok eljutnának az általad áhított célközönséghez.
Tehát ennyi befektetett idő után nem elég, ha csak beágyazod a videót a weboldaladra, vagy megosztod a közösségi médiában, és reméled, hogy valaki megnézi. Ebben az esetben egy Youtube hirdetés futtatása segíthet, hogy a célközönséged nagyobb szelete megtaláljon a videók által. Az új formátumoknak, és nyomon követési lehetőségeknek köszönhetően pedig a hirdetésed eredményeit ki is tudod elemezni.
Ebben a cikkben mindent megtudhatsz, amit a YouTube hirdetésekről tudnod érdemes, és arról, hogyan indíthatsz sikeresen hirdetéseket egy eredményes marketing stratégia részeként. Vágjunk is bele!
Először is fontos leszögeznem, hogy a YouTube-on való hirdetés nagyban különbözik a PPC vagy a fizetett közösségi média kampányok futtatásától. Ezen a platformon rengeteg lehetőség van, és alapvető ismeretekre van szükséged ahhoz, hogy a következő videós projektet megtervezd, és a lehető legtöbbet hozd ki a fizetett lehetőségekből.
Az elmúlt években a Google egy sor olyan változást vezetett be, amelyek a YouTube hirdetést rendkívül kifizetődő befektetéssé tették. Nézzük is meg, hogy melyek ezek!
Néhány évvel ezelőtt a Google bejelentette, hogy lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy több nézőt érjenek el a YouTube-on – különösen a mobileszközökön, ahol a YouTube-nézettség 50%-a zajlik. A bevezetett változások közül talán a legnagyobb bejelentés az volt, hogy a hirdetők a nézőket a Google keresési előzményeik alapján is megcélozhatják, a YouTube által már eddig is megcélzott nézői viselkedések mellett.
A marketingesek mostantól olyan embereket célozhatnak meg hirdetésekkel, akik nemrég kerestek egy bizonyos termékre vagy szolgáltatásra. Ha egy videóhirdetés tartalma szorosan kapcsolódik ahhoz a kereséshez, amelyet a néző éppen kutatott, nagyobb valószínűséggel nézi meg a teljes hirdetést, vagy kattint át a hirdetésre, és jut el a weboldalra.
Az audio az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált. Gondolj csak bele, hogy mennyire teret hódítanak a podcastok! Ahhoz, hogy lépést tarts ezekkel a változásokkal, a Google mostantól lehetővé teszi a YouTube felületén hirdetőknek, hogy kizárólag hangalapú hirdetéseket készítsenek. Bár én azt javaslom, hogy először videós hirdetéssel kezdd, később fontolóra veheted a hangalapú hirdetés használatát is, ha már tökéletesítetted a márkád hangját, és kellőképp megismerted a célközönségedet.
A Google frissítette a YouTube adathozzájárulási modelljét is, így jobban mérhetővé vált, hogyan kapcsolódnak a felhasználók a hirdetésekhez. Meghatározhatod a konverziónkénti költséget is, és a YouTube hirdetések teljesítményét a hirdetések attribúciós jelentéseivel együtt láthatod. Ez a funkció jelentősen megkönnyíti a riportálási folyamatot is.
Tudtad? A YouTube hirdetések költségei a megtekintéseken alapulnak. Átlagosan 5 Ft egy megtekintés, viszont ez az iparágadtól, és célzott kulcsszavaidtól függően változhat. Ha napi költségvetést állítasz be, a Google csak addig az összegig számol fel, így a YouTube hirdetések biztonságos befektetésnek számítanak.
Bár a nagyszerű tartalmakat biztosan megtalálják, fontos, hogy proaktívan próbáld meg felhívni az érdeklődők figyelmét, és felvilágosítani azokat, akik nem ismerik a márkádat. Egy YouTube hirdetés pontosan ezt teszik lehetővé. Ez egy költséghatékony módja annak, hogy a közönségedet a tartalom – videó vagy hang – vonzóbb formájával célozd meg.
A videóhirdetéseknek több kulcsfontosságú típusa van, amelyekbe befektethetsz a YouTube-on. A Google itt vázolja fel az alapvető formátumokat. Ezeket most részletesebben is bemutatom!
A videófelfedező YouTube hirdetés, a YouTube kezdőlapján, a keresési találati oldalakon és a YouTube videónéző oldalain kapcsolódó videóként jelenik meg.
Amint a felhasználó rákattint a hirdetésre, a célvideó oldala a jobb oldali oszlopban egy olyan helyet kínál, ahol egy kísérő bannerhirdetés jelenik meg.
A TrueView hirdetések a YouTube standard videóhirdetési típusai. A hirdetők csak akkor fizetnek a TrueView hirdetésekért, ha a nézők megnézik a hirdetést vagy interakcióba lépnek vele (például egy cselekvésre való felhívásra kattintanak), így a videók könnyen testre szabhatók a különböző tartalmak megosztására.
A hirdetők csak akkor fizetnek, ha a felhasználó legalább 30 másodpercig vagy a videó végéig nézi a hirdetést, illetve akkor, ha a néző valamilyen műveletet hajt végre, például rákattint egy cselekvésre való felhívásra. A YouTube megköveteli, hogy a kihagyható TrueView hirdetések hossza 12 másodperc és 6 perc között legyen.
Az in-stream hirdetések lehetővé teszik a marketingesek számára a videóhirdetések testreszabását különböző CTA gombokkal, és átfedő szövegekkel is.
A TrueView videós kampányok tartalmazhatnak olyan személyeket, párbeszédeket és zenét, amelyek jogdíjmentesnek minősülnek. A legjobb azonban, ha nem egy szokásos reklámfilmet futtatsz! Mivel ezek a videók átugorhatók, így okot kell adnod a közönségednek arra, hogy tovább nézzék.
Például mesélj el egy történetet a videóban rendelkezésre álló időben! Az emberek szeretnek olyan esettanulmányokat látni, amelyekkel azonosulni tudnak, vagy együtt tudnak velük érezni. Ez a szórakoztatás forrása, ami emlékezetessé teszi a márkádat, és kevésbé csábít arra, hogy kihagyd.
A YouTube fiókkezelők a Google Ads fiókjukat használva adatokat gyűjthetnek a hirdetés befejezett megtekintéseiről, részleges megtekintéseiről, a feliratkozókról, a CTA gombok átkattintási arányairól, a tartalom megosztásából származó megtekintésekről, valamint a márka egyéb tartalmainak olyan megtekintéseiről, amelyek a videóhirdetést eredetileg megtekintő személynek tulajdoníthatók.
Ezek a műveletek segítenek a hirdetőknek jobban megérteni a videóhirdetésekre fordított összegek teljes értékét, és azt, hogy hova kell a költségvetést allokálniuk az eredmények növelése érdekében.
A nem átugorható hirdetések lejátszódhatnak a fő videó előtt, közepén vagy után is. Ezek időtartama 15-20 másodperc lehet.
A nem átugorható Youtube hirdetés a 10 perces vagy annál hosszabb YouTube videók közepén jelenik meg. Az asztali számítógépen a nézők egy öt másodperces visszaszámlálást látnak, az alkalmazáson pedig sárga jelöléseket, ahol a hirdetések vannak elhelyezve.
A nem átugorható hirdetések ugyanolyan szabadságot adnak a megosztott videós tartalomban, mint a TrueView hirdetések. A 15-20 másodperces videókban embereket, párbeszédeket, hangot és más olyan elemeket is beilleszthetsz, amelyek szerinted a legjobban reprezentálják a márkádat. A lényeg, hogy figyelemfelkeltő, és ütős legyen!
Mivel ezeket nem lehet átugrani, ezért az ilyen típusú videókat a legjobb egy CTA (call-to-action, azaz cselekvésre való felhívás) segítségével elkészíteni, így optimalizálhatod a néző figyelmét. Más szóval, ösztönözd a nézőket arra, hogy kattintsanak a hirdetésedre, és kapjanak valamit cserébe!
A bumper a legrövidebb YouTube hirdetés típus, amely a rendelkezésedre állhat. A mindössze hat másodperces hirdetési szpotok a nézők által kiválasztott videók előtt játszódnak le. Emellett nem is lehet átugrani.
Ezek a rövid videóhirdetések nyilvánvalóan nem tudnak egy elég ütős sztorit elmesélni mindössze hat másodpercben, de kiválóan kiegészítik az új termékbemutatóról vagy eseményről szóló nagyobb videókampányokat. Csak ügyelj arra, hogy bölcsen használd ki a hat másodpercet, és csak azokat az elemeket szerepeltesd a márkádból, amelyekre a közönségednek emlékeznie kell!
Az overlay hirdetések olyan banner hirdetések, amelyek a videó alján jelennek meg. Ez a fajta Youtube hirdetés ideális kiegészítője lehet az egyéb in-stream videókampányaidnak. Egy banner hirdetés nagyszerű módja annak, hogy elkerüld a terméked tolakodó reklámozását.
Miután elkészítetted a YouTube-on hirdetni kívánt videót, ideje létrehoznod a kampányodat!
Amikor először regisztrálsz, a képernyő arra kérhet, hogy azonnal kezdj el kampányt létrehozni. Keresd meg a „Beállítás kampány létrehozása nélkül” opciót, és kattints rá! Így eljuthatsz a vadonatúj Google Ads műszerfalhoz!
Amikor belépsz a műszerfalra, kattints a „+ Új kampány” feliratú gombra!
A kampány indítása során a rendszer felkér, hogy válassz ki egy célt, majd egy kampánytípust. Válaszd ki azt a célt, amelyet szeretnél, a kampány típusa alatt pedig válaszd ki a „Videó” lehetőséget!
Ezt követően jöhet a cél kiválasztása. A rendszer felkér a kampány altípusának kiválasztására. Ebben az esetben válaszd a „Videó elérés (reach) kampány” lehetőséget!
Ugyanezen a képernyőn válaszd ki a cél elérésének módját- a „Hatékony elérés (bumper, átugorható in-stream, vagy keverék)”, vagy „Nem átugorható in-stream” opciót.
Ha ezzel megvagy, akkor válassz egy stratégiát!
Ezután adj meg egy nevet a kampányodnak! A licit stratégiát hagyd változatlanul!
Ha a kampány nevének megadásával végeztél, akkor állítsd be a költségvetést!
Állíts be egy napi, vagy a teljes kampányra vonatkozó költségvetést! A napi költségvetés beállítása segíthet a napi költségek alacsonyan tartásában, ugyanakkor biztosíthatja, hogy ne fogyjon ki túl gyorsan a kereted. A Youtube hirdetés teljes költségvetésének beállítása segíthet egy fix összeg megállapításában, amelyet a Google nem fog túllépni.
Ezt követően válassz egy kezdő, és egy befejező dátumot!
A speciális beállításoknál megadhatod az operációs rendszert, az eszközt és a szolgáltatót a részletesebb célzás érdekében. Ez különösen hasznos a mobilalkalmazások hirdetéseihez, és lehetőség van arra is, hogy növeld vagy csökkentsd a licitet ennek alapján.
Beállíthatod a kampányod kezdő és befejező dátumát, egyéni ütemezést hozhatsz létre arra vonatkozóan, hogy mikor jelenjen meg a videóhirdetés, és korlátozhatod a felhasználók napi megjelenéseit és megtekintéseit. Mindez segíthet abban, hogy a lehető legtöbbet kapd a reklámköltésedért.
Ezt követően határozd meg a közönséget, amelynek szeretnéd a videót megmutatni – a lehetőségek között szerepel a nem, az életkor, és a háztartási jövedelem. Az érdeklődési körük alapján is megcélozhatod az egyéneket, például a szépségápolásért rajongókat, a főzés szerelmeseit, a horrorfilmek rajongóit stb.
Próbálj meg több kampányt futtatni a különböző felhasználói csoportok megcélzására, hogy felfedezd, ki a legelkötelezettebb, ahelyett, hogy mindenkit, akit meg szeretnél célozni, egy kampányba vonnál be!
Kulcsszavak, témák vagy elhelyezések alapján is megcélozhatsz embereket, ahol szeretnéd, hogy a videóhirdetésed megjelenjen. A kulcsszavas célzás a megjelenítésen belüli hirdetésekkel hatékony eszköz lehet olyan egyének megtalálására, akik vizuális választ keresnek egy kérdésre. Mindenképpen végezz kutatást, és próbáld ki a kulcsszavak különböző csoportjait, hogy lásd, melyik vezet több megtekintéshez, kattintáshoz vagy konverzióhoz!
Emellett a videóhirdetésekkel megszólíthatsz olyan embereket is, akik már kapcsolatba léptek a márkáddal. Ez segíthet újra megszólítani azokat, akik már ismerik a márkádat.
Ezután határozd meg a maximális összeget, amelyet a megtekintésekért fizetsz, és amelyet úgy állíthatsz be, hogy növeled a videód várható megtekintéseinek számát!
Végül illeszd be annak a videónak a YouTube linkjét, amelyhez hirdetést szeretnél futtatni! Ezután kiválaszthatod, hogy ez a hirdetés hol jelenjen meg.
A megjelenítésen belüli hirdetés esetén egy címet és egy rövid leírást kell megadnod, amelyet két külön sorba kell beírnod! Fontos, hogy a címek legfeljebb 25 karaktert, a leíró sorok pedig egyenként legfeljebb 35 karaktert tartalmazhatnak!
Az in-stream Youtube hirdetés lehetőséget biztosít arra, hogy a videó tetején egy megjelenítési URL-t jeleníts meg. Érdemes olyan URL-t használni, amely egy másik végleges URL-re irányít, hogy emlékezetesebb legyen a felhasználói élmény! Beépíthetsz fejlett URL-követési opciókat is. Ezenkívül a videóhirdetés jobb oldalán egy, a videód képeiből készült kísérő banner jelenik meg.
Ha elkészültél, akkor kattints a “Kész” gombra, majd a “Kampány létrehozása” gombra!
Készen is vagy! A Google ezután felkér, hogy add meg a bankkártya adataidat, hogy megkezdhesd a Youtube hirdetés futtatását.
Ha még nem tetted volna meg, akkor a Google Ads fiókodat össze kell kapcsolni azzal a YouTube-csatornával, ahol a videó található! A felső navigációs sávban kattints az „Eszközök és beállítások” menüpontra, majd a „Beállítások” alatt menj a „Kapcsolódó fiókok” menüpontra!
A képernyőn válaszd ki a “YouTube” lehetőséget, majd a rendszer felkér, hogy adj hozzá egy csatornát!
Remélem, hogy a fenti útmutatóval segítségedre lehettem a Youtube hirdetések elindításában. Ha bizonytalan vagy, és úgy érzed, hogy segítségre lenne szükséged, akkor keress bizalommal elérhetőségeim egyikén! Amennyiben magad szeretnél a Youtube hirdetések mezejére lépni, akkor erre a linkre kattintva elérheted a Google YouTube hirdetésekre vonatkozó hivatalos útmutatóját