+36 70 228 5240

hello@contentlabor.hu

Tartalommarketing icon

Tartalommarketing

Tartalommarketing stratégi aés tartalom előállítás

Web és üzleti analízis ikon

Web és üzleti analitika

Weboldlakteljesítményének mérése az üzleti célok tükrében

keresőoptimalizálás - SEO

Keresőoptimalizálás

Weboldalak optimalizálása a Google keresőjéhez

Adatvizualizáció

Mért adatok vizualizálása, riportok készítése

ÖSSZES SZOLGÁLTATÁS

Tudtad hogy a cégek 71%-a rendelkezik valamilyen tartalommarketing stratégiával, de mindössze 33%-uknak van mindez dokumentálva? Ezt mutatják a legutóbbi kutatások, amelyet a CMI (Content Marketing Institute) elvégez minden évben.
Nagyjából így kezdődik minden cikk a tartalommarketing stratégiáról a legtöbb platformon. De miért is fontos ez és miért kell dokumentálni a tartalommarketing stratégiát?

Egyszerűen azért, mert minden tartalomnak amit előállítasz megvan a saját célja és ezt gondosan meg kell tervezni annak érdekében, hogy a tartalmi stratégiád sikeres legyen. Azért, hogy ne csak a sötétben tapogatózzunk, összeállítottunk 9 lépést amivel sikerre viheted céged a tartalommarketing stratégiáját és növekedésnek indíthatod kampányaiddal.

Azoknak akik gyorsan szeretnék áttekinteni a cikk lényegét (az olvasók egyébként mint egy 80%-ra igaz amelyhez ebben a Nielsen kutatásban találtok referenciát – szeretjük a statisztikákat , na) álljon itt egy összefoglaló miről is olvashattok a következőkben:

  1. Milyen üzleti célokat érdemes meghatározni és hogyan határozd meg azokat ha tartalommarketinggel szeretnéd erősíteni márkád jelenlétét,növelni eladási számaid?
  2. Miért fontos a KPI-ok felállítása és milyen KPI-ok a legalkalmasabbak a kampányaid sikerének mérésére?
  3. Praktikus tanácsok hogyan határozd meg ki is a célközönséged, milyen eszközök segítségével tudod őket feltérképezni, és még egy TARTALOM NAPTÁR SABLONT IS LE TUDSZ TÖLTENI
  4. Hogyan határozd meg márkád jelenlegi pozícióját, milyen eszközöket érdemes használni és hogyan kövesd nyomon a konkurencia tevékenykedését?
  5. Hogyan tervez és szervezd meg a céges erőforrásaidat, hogy a leghatékonyabban tudd támogatni a tartalommarketingbe fektetett időt és pénzt?
  6. Hogyan mérd fel saját és konkurenseid tartalmait, hogyan találd meg a tartalmi lehetőségeket, amelyek forgalmat és konverziót hoznak a konyhára?
  7. Hogyan készíts, publikál és népszerűsítsd a tartalmakat és hogyan mérd azok teljesítményét profi módon?

 

1. Célok felállítása és céged tartalommarketing küldetésének meghatározása

Mindig kezdj a miérttekkel! Nem csak számodra a céged tagjai számára is világossá kell tenni, hogy mi a tartalommarketing tevékenységed célja. Ez segít a pályán maradni mindenkinek, akik részt vesznek a folyamatban. A “mission statement” röviden meghatározza a főbb irányokat és mindig vissza lehet nyúlni hozzá ha bizonytalanság merül fel a küldetéssel kapcsolatban. Ez a dokumentáció lényege is röviden, hisz a szó elszáll az írás pedig…

A mission statement a következők körvonalazásában nyújt segítséget:

  • Kinek nyújt segítséget az előállított tartalom?
  • Milyen információt akar céged átadni a célközönség számára?
  • Milyen előnyökhöz juttatja ez a célközönséged avagy hogyan tudod segíteni őket

Töltsd ki és használd a cégedről szóló oldalakat a weboldaladon és tudasd a célközönséggel a küldetésed lényegét. A célközönség akkor reagál a tartalmadra a legjobban, ha azonosulni tud céged aktivitásával, küldetésével, a céggel magával.
Amellett, hogy a célközönséged számára egyértelművé teszed a küldetésed, fontos, hogy a saját csapatunk is tisztában legyen a küldetésünkkel és pontosan tudja milyen hatással van ez a cég teljesítményére. Ezért az üzleti célok meghatározásánál már figyelembe kell venni, hogy a tartalmi stratégia milyen módon fog szerepet játszani a célok teljesítésében. Ezért is fontos az üzleti célok pontos mérése és a tartalommarketing tevékenységek dokumentálása mérése.

 

Tipikus üzleti célok a tartalommarketing stratégia tükrében:

  • Bevétel növelése – a tartalommarketing tevékenység eredményeképpen
  • Lead generálás – a leadek mennyiségének és minőségének növelése a tartalommarketing eredményeképpen
  • Forgalomnövelés – A forgalom növekedése, mint direkt eredmény a tartalommarketing tevékenység következményeként
  • Márkázott vs nem márkázott forgalom – a forgalom szegmentálása, mely során pontosan azonosíthatjuk a tartalmakat, felhasználói utak egyes fázisainak teljesítményében
  • Csökkenő marketing költések – a megfelelő szinergia segíti csökkenteni a fizetett marketing tevékenység költéseit, miközben fenntartja vagy növeli a bevételt, leadeket
    Közösségi média elköteleződés – segíti mind a forgalmi, mind pedig a márkaépülést, lead generálást

Amint az üzleti célok letisztultak tovább is léphetünk a következő lépésre.

 

2. KPI-ok felállítása a tartalommarketing mérésének alapja

A KPI-ok a tartalommarketingben fontos mérföldköveket jelölnek, és a célok teljesülésének egyes fázisait igazolják vissza. A KPI-ok magukba foglalnak olyan mikrokonverziókat, amelyek hozzájárulnak a célok teljesüléséhez, mint például a bevételi, értékesítési, pénzforgalmi, vagy weboldal forgalmi célok.
A KPI-okat akkor tekintjük “megfelelőnek” ha azok számokkal alátámasztva mutatják a célok alakulását, fázisokra bontják a célok teljesülését. Ilyen módon pontosan követhetővé válik, hogy a célok teljesülésének mely fázisánál tartunk egy adott időszakban.

 

Ilyen KPI-ok lehetnek a következők:

  • Egy specifikus bevételi cél elérése – adott időszakra kivetített bevételi cél elérése (havi, negyedéves, éves)
  • Feliratkozók számára tervezett KPI-ok – egy adott időszakra kivetített e-mail vagy közösségi média feliratkozók számának elérése. Például: Májusi cél 500-ról 750-re növelni a feliratkozók számát
  • Oldal forgalmának növelése – 1000-ről 1500-ra növelni a blogposztokból származó havi organikus forgalmat
  • Kulcsszó pozíció javítása – egy adott kulcsszó pozíciójának javítása 2 helyezéssel egy adott tartalomra vagy kategóriára vonatkozóan
  • Közösségi média elköteleződés – konkrét számú megosztás elérése az előző tartalmakhoz képest

Amint látjátok a teljesítmény mérése és a KPI-ok meghatározása nem azt jelenti, hogy mérjük hány látogatónk, feliratkozónk van, hanem kitűzünk célokat melyeket teljesíteni akarunk az előző időszakhoz, tartalomhoz képest. Ez arra sarkall minket, hogy a következő tartalommal magasabbra tegyük a lécet és gondolkodjunk azon hogyan lehetne még hatékonyabbá tenni azt.

 

3. Ismerd meg a célközönséged

Az egyik legfontosabb eleme a tartalommarketing stratégiának, amelyet a legtöbben előszeretettel hagynak figyelmen kívül, a célközönség meghatározása. Nem csak azt kell meghatározni, hogy ki az akiket meg szeretnénk szólítani, de itt dől el, hogy a későbbiekben milyen típusú tartalmakat használunk (legyen az videó, vagy blogbejegyzés) illetve az ismilyen tónusban, nyelvezettel szólítjuk meg a célközönségünket. A tartalomaink teljesítménye nagyban függ attól, hogy sikerül-e megtalálni a hangot a célközönséggel, ezért a kampányainkba fektetett pénz sorsa is ettől a lépéstől függ.

 

Az adatgyűjtés folyamata
Első lépésként meg kell vizsgálnunk a jelenlegi felhasználók demográfiai hátterét. Ezt érdemes a webanalitikai szoftverünkkel kezdeni, amelyet kiegészíthetünk a Facebook, Twitter vagy hirlevélküldő rendszerünk analitikai riportjaival és gyűjtsük ki a következő információkat a felhasználókról:

  • Kor
  • Nem
  • Iskolázottság
  • Anyagi helyzet

Ezek az adatok így néznek ki a Google Analytics felületén belül.

A felhasználók demográfiai bontása:


Képernyőkép a felhasználók demográfiai elemzéséről, Google Analytics-ből

 

 

Érdeklődési körök a Google Analytics-ben:

Képernyőképp az érdeklődési körökről a Google Analytics-ből

 

 

És a Facebook page insights demográfiai adatai:

Képernyőkép a demográfiai adatokról Facebook Insigth-ból

 

 

Kérj visszajelzést a felhasználótól

At egyik legpontosabb módja a felhasználók feltérképezésének, amikor megkérdezed tőlünk mit gondolnak a márkádról, mit csinálsz jól vagy rosszul.  A felhasználók őszintén válaszolni fognak, mert érteni fogják, hogy a feltett kérdésekre adott válaszok az ő érdekeit szolgálják és úgy fogják érezni, hogy nekik is van szavuk egy márka testreszabásában. Természetesen nagy lesz a lemorzsolódás, de egy megfelelően kivitelezett kérdőíves felmérés egy jó adatbázisra, vagy a közösségi médiában egy kampánnyal jól megcélozva, értékes információkhoz juttathat, viszonylag alacsony ráfordítás mellett.

Kérdezd meg tőlük a következőket:

  • Milyennek találják az általad előállított tartalmakat?
  • Mi a legfontosabb problémájuk, amelyre a megoldást keresik a weboldaladon?
  • Hogyan tudsz segíteni nekik megoldani a problémájukat?

A megfelelő visszajelzések a következőkben lesznek segítségedre:

  • Jobban megérted a felhasználóid, követőid problémáit, prioritásait
  • Választ kapsz arra mivel tudsz a segítségükre lenni
  • Segít meghatározni hol és milyen tartalmakkal tudod leghatékonyabban elérni a közönséged
  • Adatokat kapsz a vásárlói perszónák megtervezéséhez (ezt taglaljuk a következőkben)

 

Készítsd el az ideális vásárló profilját

A vásárlói profil vagy buyer persona olyan megszemélyesített vásárlót takar, akit a felhasználói adatok alapján generálunk, mely mintául szolgál a tartalom gyártási folyamatok során. Egy márkának lehet számos perszónája is, melyek különböző célcsoportokat képviselnek. Ilyen különbségek lehetnek a korcsoportok, nemek, iskolázottságon vagy éppen anyagi helyzeten alapuló különbségek. A perszóna lényege, hogy a tartalom gyártási folyamat során az előállított tartalmat a perszóna számára készítjük, amely képviseli a célcsoportunkat, így az előállításban résztvevő számos szakembernek tiszta képet tudunk adni a tartalom elkészítésének eredményeire vonatkozó elvárásokról.

Az optimális perszóna tulajdonságai választ adnak a felhasználói problémákra, kihívásokra, meghatározza a kívánt hangnemet, amellyel a perszónát megszólítjuk és megfelelően képviseli a kívánt célcsoport elvárásait. A vásárlói profil (buyer persona) mintája  a lenti példából kiindulva így néz ki. Természetesen ezt teljesen személyre tudod szabni, sőt egy következő cikkemben a vásárlói profil elkészítéséről fogok írni, ahol a egy letölthető sabblont is megosztok majd, szabad felhasználásra.

 

Képernyőkép egy vásárlói profil sablonból

4. Márkád pozíciójának meghatározása

A legtöbb márka már rendelkezik valamilyen tartalommal saját weboldalán, közösségi médiában, vagy futtatnak fizetett hirdetéseket, így érdemes felmérni a márkád jelenlegi helyzetét a konkurenciához és a piachoz képest. Erre számos eszköz áll rendelkezésre,és a következőkben ezeket taglaljuk részletesebben. Természetesen ha most indítod a vállalkozásod, akkor előfordulhat, hogy nem rendelkezel semmilyen tartalommal, így zet nem tudod elemezni, viszont a konkurencia elemzése itt is segít megtalálni azokat a pontokat, amelyek segítenek meghatározni a tartalommarketing stratégiád kezdő lépéseit.

Első lépésként kezd egy tartalmi audit elvégzésével!

A tartalmi audit elemei a következők:

  • Saját oldalad feltérképezése, a tartalmi elemek katalogizálása, kategóriákba rendezése
  • 2 vagy 3 fő konkurens tartalmainak katalogizálása, kategóriákba rendezése
  • Kulcsszó és tartalmi rés (content and keyword gap) analízis
  • Külföldi vagy egyéb kapcsolódó márkák tartalmi stratégiájának elemzése, feltérképezése
  • Saját tartalmaid feltérképezése

Számos eszköz áll rendelkezésre egy tartalom katalőgus elkészítéséhez. Én a Screaming Frog web crawler-t javaslom, mert ez egy egyszerű crawler, amelyet a weboldal tartalmait segít kigyűjteni URL alapján, így nem csak a saját weboldalad, de a konkurensek weboldalait is fel tudod térképezni könnyedén.

Az alábbi képen a Screaming Froggal végzett auditból láthatsz egy szemelvényt:

 

Képernyőkép Screaming Froggal végzett tartalmi audit eredményéről.

 

A Screaming Frog segít kigyűjteni a következő információkat a weboldalról:

  • Kilistázza a weboldal URL-jeit, képet ad a weboldal struktúrájáról melyekhez Google Analytics és Search console adatokat is hozzá rendelhetünk
  • Elemzi az oldal meta elemeit, címeit fontos HTML elemeit
  • Azonosítja a tartalmi duplikációt, segít rendszerezni az oldal tartalmát

A szoftver teljesen ingyen letölthető és használható 500 URL határig, ennél több URL esetén meg kell vásárolni a premium változatot ami 149 dollár egy évre. Természetesen sok egyéb szoftver is létezik a tartalmak elemzésére, íme néhány a teljesség igénye nélkül, amelyet mi is használunk az elemzéshez:

  • SEMRush piaci részesedés feltérképezése
  • AWR – a kulcsszó pozíció nyomon követésére
  • Ahrefs – link és SEO analízis
Mennyire működnek a jelenlegi tartalmaid

A publikált tartalmak eredményességét több eszközben is ellenőrizni tudod. Érdemes első körben az analitikai szoftveredben kutakodni és megnézni mely tartalmak teljesítettek a legjobban és mely csatornák voltak a legeredményesebbek. Nézd meg hogyan teljesítenek a tartalmaid organikus forrásból, hogy megtudd a tartalmak önmagukban milyen eredményeket tudnak felmutatni.

Ezek után a szoftverek segítségével nézd meg a következőket:

  • Hány látogatót hoztak be a cikke és jegyezd le az első 10 legjobban teljesítőt
  • Hányan linkelnek az adott cikkekhez külső forrásokból
  • Mi a kulcsszó pozíciója az egyes cikkeknek – arra a kulcsszóra rangsorolnak amire céloztad-e őket
  • Hányan osztották meg a cikkeket közösségi médiában, hivatkoznak-e a cikkeidre a sajtóból és ha igen milyen kvalitású oldalak hivatkoznak rájuk leginkább

Ezekből az információkból kapsz egy minőségi mutatót, melyből meg tudod állapítani mely területeken erősek, vagy gyengék a tartalmaid, így pontosan látni fogod hol kell javítani a tartalmakon és milyen javításokat kell elvégezni.

 

A tartalmi rések azonosítása a tartalommarketing stratégia fontos eleme (content gap analysis)

A következő lépésben azonosítjuk a tartalmi réseket (content gap). Tartalmi résnek nevezzük azokat a lehetőségeket, mikor a piaci szereplők nem aknáznak ki topikokat egy bizonyos kategóriában. A kutatás során olyan témaköröket keresünk, amely területen cégünk mozog, de a konkurencia nem, vagy gyenge minőségben készít tartalmakat, így ezekben a témakörökben könnyen, gyors eredményeket érhetünk el megfelelő tartalmak gyártásával.

A következőket térképezzük fel a kutatásunkkal:

  • Keressünk kulcsszavakat, melyeket a konkurencia megcéloz ugyan, de jobb tartalmat tudunk készíteni a témában
  • Keressünk kérdéseket, amelyekre a célcsoportunk keresi a választ, de még nem válaszolták meg a piaci szereplők
  • Keressünk kulcsszavakat, melyeket a konkurencia egyáltalán nem célzott még meg és lehetőséget ad nekünk tartalom készítésre

Nézzük ezt meg egy példán keresztül:

Összehasonlítottam az edigital.hu és az alza.hu kulcsszópozícióját, hogy megnézzem találok-e rést amelyet tartalommal lehetne kitölteni. Erre az SEMRush szoftverát használtam, mert ez egyszerűen összeveti két Domain név találati listáját egy adott piacon. Első körben megnéztem, mekkor a kulcsszó átfedés a két márka között:

 

Képernyőkép az SEMRush tartalmi rés azonosító fukciójáról működés közben

 

Lehet látni, hogy az átfedés jelentős, de erre számítottunk is, hiszen hasonló célközönséget céloznak meg, hasonló termékekkel. A második képernyőképen pedig olyan kulcsszót/szavakat kerestem, ahol a keresési volumen magas az Alza.hu pedig jól teljesít,  az Edigital pedig nem, viszont magas keresettségű a kulcsszó, így szeretnénk erre felhozni az Edigital oldalát.

A következő képernyőképen láthatjuk, hogy a 3d nyomtató havi keresettsége 14500, ami azt jelenti, hogy 14500 potenciális látogatást tudunk behozni, ha pozícióba kerülünk erre a kulcsszóra. Az alábbi képen láthatod a kutatás eredményét:

 

SEMRush kulcsszókutatás eredménye a 3d nyomtató kulcsszóra

 

Csináljunk egy gyors kulcsszókutatást a 3d nyomtatóra és nézzük meg milyen tartalmat lenne érdemes ennek a kiaknázásához készíteni.

Ez az eredménye a kulcsszó kutatásnak:

 

SEMRush kulcsszókutatá eredménye a 3D nyomtató kulcsszavak alternatív kulcsszóvariációira

 

Láthatjátok, hogy a 3d nyomtató mellett az emberek arra is rákeresnek, hogy hogyan működik, milyen árfekvése van, vagy milyen programmal működtethető. Ezek a kulcsszavak tartalomért kiáltanak, mert nem csak tökéletes cikket lehet erre készíteni, de a cikkek elég komoly eléréssel is kecsegtetnek. A fenti példán elindulva, érdemes lehet egy cikket létrehozni a 3d nyomtató működésére vonatkozóan, ahol érintjük a nyomtatóhoz használt programokat is egy cikkben. Ez elegendő alapot biztosít egy jó kis tartalom elkészítéséhez amely hasznos a lfelhasználók számára, és amelyekkel tudjuk terelni a látogatót a konverziós pontok irányába.

Persze ez a gyors példa csak amin keresztül azt szerettem volna érzékeltetni, hogy minimális energiabefektetés mellett is lehet jó ötletekkel, egyszerűen célozni olyan kulcsszavakra, amelyeknek az elérése nagy, de mégsem a legnagyobb konkurensek által célzott, nehéz kulcsszavakra kell célozni egyből.

 

A legjobb disztribúciós csatorna megtalálása a tartalmaink számára

Nagyon fontos figyelembe venni azt, hogy milyen tartalomfogyasztási szokásokkal rendelkezik a célközönséged. Ha a fiatalabb generációt célzod meg a tartalommarketing stratégiával, akkor esélyes, hogy ők inkább a vizuálisabb tartalmakat részesítik előnyben, melyeket a közösségi médiában érnek el leginkább. Viszont ha az idősebbeket célzod meg, ott az írott tartalmak, vagy tradicionálisabb médiumok élveznek előnyt. A legtöbb esetben azonban a célcsoport nem koncentrálódik egy közönségtípusra, így érdemes a tartalmi formátumokat variálni, így több célcsoport elérését is lehetővé tenni ugyanazzal a céltartalommal. Ilyen példa lehet, amikor egy blogbejegyzés mellett egy infografikával, vagy animált videóval is kiegészíted a cikket, hogy azokhoz is eljusson a tartalmad, akik különböző formátumban fogyasztják azt.

A csatornák feltérképezésénél, mindig az analitikai adatokra hagyatkozz. Figyeld meg hogy mely csatornák működnek a legjobban számodra és mely csatornákra tudsz, jó tartalmakat készíteni. Nem csak az fontos, hogy mit fogyasztanak a látogatóid, de az is, hogy te milyen tartalom elkészítésében érzed magad a legmagabiztosabbnak, mert ez befolyásolja annak minőségét is.

Adatok amelyek segítenek kiválasztani a csatornákat. Vizsgáld meg ezeket az előző tartalmaknál, melyek hasonlóak voltak a tervezett következőhöz:Megosztások száma közösségi médiában

  • Megosztások száma tartalmi típusok szerint
  • Megosztások száma a tartalmak hossza alapján
  • Legjobban teljesítő tartalmak az előző évben

5. Tervezd és szervezd meg az erőforrásokat

Most, hogy már tudod mmilyen ofromációk alapján kezdel el a tartalmak előállítását, kinek készíted őket és hol fogod megosztani azokat, fontos hogy a kivitelezésre fókuszálj. A stratégia csak az első lépés a kivitelezés épp oly fontos eleme a folyamata, ezért gondos tervezést igényel. A tartalommarketinghez nem kell egy házon belüli szupercsapatnak rendelkezésre állnia, de fontos, hogy az egyes lépések kivitelezésének mindig meglegyen a felelőse.

A következő kérdések tisztázása segít elhárítani a kezdeti akadályokat:

  • Ki a készíti a tartalmi stratégiát és ki a felelőse a kivitelezésnek?
  • Milyen eszközökre, szoftverekre van szükség a kutatások elvégzéséhez és a folyamat menedzseléséhez?
  • Hogy és milyen formában szervezni a tartalom, gyártást, publikációt?

Fejtsük csak ezt ki bővebben!
Ki készíti a tartalmi stratégiát és ki a felelőse a kivitelezésnek?

Kis csapatoknál ez általában egy ember, de nagyobbaknál ezt érdemes szétválasztani. Az egész arról szól, hogy tudod hatékonnyá tenni a tartalomgyártás folyamatát. Az első körben olyan valakire van szükséged, aki nem csak ismeri, de együtt is lélegzik a márkáddal, hisz rengeteg belső információval, sokat tud hozzáadni a folyamathoz. Startupoknál ez lehet az alapító, hisz most induló vállalkozásként, vagy egy új termék megálmodójaként lehetséges, hogy senki másnak sincs fogalma se a termék hasznáról, használati előnyeiről. Természetesen ez lehet a marketing vezető is, ha megvannak a megfelelő ismeretei a támában.

Néhány szóban a tartalommarketing menedzser feladatairól:

  • A tartalommarketing stratégia meghatározása, kutatások elvégzése, jóváhagyása
  • Kapcsolattartás külsős, vagy belsős tartalom gyártókkal, freelancerekkel
  • A tartalommarketing stratégia követésének felügyelete, betartatása
  • Tartalom készítés (igen, igen – épp úgy mint bárki más a cégen belül, tartalmat gyárt)
  • Publikációk ütemezése, végrehajtása

Jó esetben van egy felelőse a tartalom készítésnek is. Legyen az akár egy ügynökség, akivel partneri kapcsolat alakul ki, vagy freelancerek, akiket folyamatosan szemmel kell tartani, valakinek mindig össze kell fogni a tartalmak készítésének folyamatát. Ügynökség esetében ezt az ügynökség megoldja, de freelancerek esetében vagy házon belül kell találni valakit akik biztosítani tudják a folyamatos kapcsolattartást, menedzselik a jóváhagyásokat vagy egy külső embert kell találni a feladatra aki érti és átlátja a folyamatokat.

 

Milyen eszközökre, szoftverekre van szükség a kutatások elvégzéséhez és a

A szoftverek fontos elemei a tartalommarketingnek, nem csak mert szükséged van az általuk feltárt információra,hanem mert rengeteg időt és pénzt spórolnak meg neked. Természetesen el kell dönteni, hogy házon belül készítitek el a tartalmakat, vagy kiszervezitek azt. Kiszervezés esetén nem, vagy csak minimális mértékben kell a szoftverekkel bajlódnod, azt a partnerek biztosítják a munkavégzéshez.  Amennyiben a saját csapatod készíti a tartalmakat, fel kell ruházni őket olyan eszközökkel, amelyek segítik a munkájukat.

Szoftverek, amelyekre szükséged lesz a tartalom készítéshez:

  • Kulcsszókutató és pozíció ellenőrző szoftver
  • Crawler – saját és versenytársak oldalainak, tartalmainak feltérképezéséhez
  • Grafikai szoftverek (ha nincs grafikus háznál, akkor azért, ha van akkor meg azért)
  • Közösségi média szoftverek (BuzzSumo, Hootsuite)
  • Backlink szoftver (versenytárselemzéshez, link ellenőrzéshez, piackutatáshoz)

 

A tartalmi workflow menedzselése

A következő lépésben dolgozd ki a folyamatot, melyet a tartalom készítés folyamán mindig követni fogsz, például egy blogposzt elkészítése esetén:

  • A story leírása és egy draft elkészítése
  • Az ötlet jóváhagyása
  • A poszt megírása
  • Fényképek beszerzése, elkészítése
  • A blogposzt elküldése ellenőrzésre
  • Javasolt változtatások elvégzése
  • Blogposzt feltöltése az oldalra
  • Publikálás
  • Utókövetés/mérés

A tartalom előállítási folyamat egyedi és cégfüggő, ki, milyen formában hajtja azt végre a szervezeten belül attól is függ, milyen a cég felépítése, kinek a feladata a tartalmak előállítása, és mennyi erőforrás áll rendelkezésre a tartalmak elklszítéséhez. Lehet kicsiben is indulni, és lehet csapatot szervezni a végrehajtáshoz. Én azt javaslom mindig, hogy indulj kicsiben. Rengeteg buktató van az úton amelyet meg kell tanulni kezelni és folyamatosan érdemes növelni a csapatot is, így mindenki pontosan érezni fogja mire van szüksége a cégednek, hogyan érdemes támogatni az organikus növekedést. Ez mindenkinek, még a harcedzett tartalom gurunak is egy megtannulandó feladat, mert minde cég és minde célközönség más. A legjobb dolog amit tehetsz, hoyg elkezded kikísérletezni, mely tartalmak rezonálnak a legjobban a célközönségeddel, melyek azok amelyek kevésbé. Ebben a részben főleg a tartalommarketing stratégiához tartozó alapokkal foglalkoztunk. Fontos hogy tisztán lássuk saját márkánk helyzetét, hisz ez alapján tudjuk meghatározni a következő lépéseket, melyek a tartalom elkészítésére vonatkoznak.

 

6. Tartalmom naptár vezetése (Content calendar)

A tartalmi stratégiád részeként pontosan tudnod kell, hogy mikor szeretnéd közzétenni a tartalmaidat az egyes platformokon, amelyeket használni szeretnél. Olyannyira igaz ez, hogy napra pontosan tudnod kell mikor és mit terveztél a következő időszakra publikálni, hisz mond a publikáció helye, időpontja, mind pedig annak frekvenciája fontos eleme a tartalommarketing sikerének. A tervezés hiánya az egyik legfontosabb hiba amit a tartalommarketing stratégia megalkotása során elkövetnek az emberek, ezért elengedhetetlen, hogy egy tartalmi naptár segítségével ütemezzd az összes tartalmat.

Ennek több módja is van:

Használhatod például a Google Naptárat, és egyszerűen vezetheted ott is az egyes tartalmak publikációinak időpontjait. Ez elég jól működik, különösen, ha nem teszel közzé sok tartalmat. Ez a legegyszerűbb megközelítés, de ha sok tartalmat tervezel közzé tenni, vagy esetleg egy tartalmi csapatot irányítasz a Google naptár kevés lesz a boldogsághoz.

Nagyob tartalommennyiség esetén érdemes erre dedikált szoftveres alkalmazás után nézni, mert nem csak az lesz fontos, hogy egy profi szoftver segítségével leegyszerűsödjenek a folyamatok, de a közösségi funkciók megléte is fontossá fog válni. Ilkyen funkciók a megosztás több platformon egyszerre, feladatok akkreditálása a csapattagokhoz, tömeges letöltés vagy feltöltés. Sok ilyen szoftver létezik, én személy szerint az ASANA-t használom erre a célra, de ha Google feléhasználók vagytok, akkor egy Google Sheet is megfelelő választás lehet. Itt le tudtok tölteni egy sablont amit sokszor én is használok content calendar-ként. A letöltéshez kattints ide!

Válaszold meg a felhasználók által feltett kérdéseket

Az egyik lgjobb módja annak, hogy megfelelő tartalmakat állíts elő az, amikor megfelelően elvégzed a házi feladatot és felkutatod azokat a kérdéseket, amelyeket a felhasználóid is feltesznek a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban. Többnyire ezek a kérdések a Google keresőmezőjébe landolnak, hisz az emberek keresik a választ a kérdéseikre. Ezért vannak olyan eszközök, amelyek kigyűjtik ezeket a kérdéseket számunkra.

Az egyik ilyen eszköz a Google keresője maga. 

Írd be a Google-be a tartalommarketing kifejezést és máris adódik 3 lehetőség, hogy újabb kulcsszavakkal gazdagodj:

Az első Goole Autocomplete. Amint beírsz egy kifejezést a Google automatikusan javaslatokat tesz azokra a kifejezésekre, amelyekre az emberek legtöbbször keresnek és megpróbálja helyetted befelyezni a keresési kifelyezést, ahogy az alábbi képen  ez látható:

 

Képernyőkép a Google találatokról a tartalommarketing kifejezésre keresve

 

A második képen azt látjátok, ahogy az egyes weboldaslak felhasználják a kifejezéseket és célzottan próbálnak tartalmakat előállítani a kifejezések különböző variánsaira:

 

Képernyőkép a Google találatokról a tartalommarketing kifejezésre, melyekre az egyes weboldalak optimalizálnak.

 

A harmadik képen pedig azokat a kifelyezéseket látjátok, amit a Google a lap alján csoportokba szed, melyek relevánsak a te általad begépelt kapcsolódó keresőkifelyezésre:

 

Képernyőkép a Google kapcsolódó kifejezések listájáról

 

Érdemes ezeket a kifelyezéseket is felhasználva beleugrani egy kulcsszókutatásba és feltárni olyan kifelyezéseket, melyek relevánsak, kapcsolódnak az eredeti kulcsszavaidhoz és ezek alapján tagolni az előállított tartalmat is.

 

7. Tartalom létrehozása

Amint láthatod, a tartalommarketing stratégi során elég sok előkészítő munkával találod szembe magad, mielőtt ténylegesen létrehoznál egy tartalmat. De most itt az ideje, hogy a teóriát cselekvéssé formáljuk és nézzük meg hogy is néz ki ez a gyakorlatban. . Példaként egy blogbejegyzést fogok használni, de ezek a tippek szinte bármilyen típusú tartalomkészítésnél működnek. A már elvégzett kutatással már lesz elképzelésed arról, hogy milyen típusú blogbejegyzést szeretnél létrehozni. Tudjuk például, hogy a listás bejegyzések a hogyan készítsünk…? Milyen típusú…? Kérdés alapú bejegyzések népszerűek az olvasók körében.

Most itt az ideje, hogy válasszunk egy címet a tartalomnaptárból, és elkezdjünk dolgozni rajta.

 

Végezd el a kutatást és találd meg a megfelelő tartalmi ötletet

Mielőtt készen állnál az írásra végezd el a következő ellenőrzést:

  1. Milyen tartalmakat találsz a neten a témakörödben?
  2. Hogyan tud majd új információval szolgálni az általad előállított tartalom?

Ellenőrizd a következőket:

  1. Legelső bejegyzések a keresett kifejezésre – vizsgáld meg a tartalom hosszát, kulcsszótartalmát és az írás minőségét. Ha újra tudod írni a tartalmat úgy hogy a saját közönségednek hasznosabb,jobban célzott legyen, vagy új információt tudsz a cikkhez adni, akkor a felhőkarcoló technikát alkalmazva tudsz új tartalmakat készíteni.
  2. Ha egyedi tartalmat akarsz előállítani végezd el a kutatómunkát és fektess be energiát a megfelelő tartalmi elemek felkutatásába. A kulcsszókutatás az alapja mindennek, de ne feledd a tartalom előállításának ez csupán a kezdete.

 

8. Végül pedig készítsd el a tartalmat

 

Elérkeztél a végjátékhoz és el kell kezdeni a tartalmat előállítani. Válaszolj a következő kérdésekre:

  1. Hogyan tudom a tartalmat beilleszteni a márkámról alkotott képbe?
  2. Milyen tónusban szólítom meg a közönségemet?
  3. Hogyan tudom kapcsolni az új tartalmat a meglévő tartalmaimhoz?
  4. Hogyan segíti az új tartalom a régebbi tartalmakat új információval kiegészíteni?
  5. Mi a célja az előállítandó tartalomnak? KPI-ok, konverziók?
  6. Milyen meta adatokat fogok a bejegyzéshez hozzáadni, amely segíti a bejegyzés SEO-ját?

 

9. A tartalom tejesztése és megosztása

Tartalmi stratégiájának következő kulcsfontosságú része a terjesztés és a marketing maga. Ezek nélkül ugyanis lehet a tiéd a legjobb tartalom a világon az bizony sosem fog eljutni a célközönséghez. A megosztás vagy publikációs tervezés épp olyan fontos, mint a tartalom minősége, így érdemes rá pontosan ugyanannyi figyelmet fordítani. Nem mindegy, hogy ki a célcsoportunk, milyen típusú tartalmat állítunk elő számukra és miylen csatornán próbáljuk elérni őket. Nagy a valószínűsége, hogy a legjobb tartalommal a Tiktok-on sem leszünk képesek elérni a 60+-os korosztályt, csak hogy egy szélsőséges példát is bedobhassak 🙂

 

A következő ellenőrzéseket végezd el a megfelelő csatornák kiválasztásához:

  1. Hogyan illeszkednek az egyes tartalom típusok a célközönségemhez?
  2. Mely eszközöket fogom használni a legjobb elérés érdekében?
  3. Az egyes publikációs csatornák kiegészítik-e egymást?
  4. Megfelelően elosztottam-e a büdzsét, hogy ne csak egy, de több csatornán is publikáljam a tartalmamat?
  5. Hogyan fogom utókövetni az elsődleges csatornákat? Remarketing? Hírlevél?

Fontos, hogy a tartalom jobb elérése érdekében ne csak egy lépcsőben gondolkodjunk. Hiába ment nagyot a tartalmunk a Facebook-on, ha utána nincs megfelelő utánkövetés és a konverziók nem jönnek be mert az email kampányunk nem konzisztens, vagy nem kapott elgendő figyelmet és a kreatívok nem megfelelő minőségűek.

Ezért kel integráltan gondolkodni, multicsatornás szemlélettel hozzáállni a tartalommarketing stratégiához, mert rengeteg lába van a folyamatnak, melyek fantasztikus eredményeket produkálhatnak, ha jól átgondoltan kezeljük őket.

 

Következtetés

Mint minden marketing csatorna a tartalommarketing is akkor működik megfelelő hatékonysággal, ha megtaláljuk a helyét a mindennapok marketingjében. Fel kell fedezni a benne rejlő lehetőségeket, ki kell kísérletezni a megfelelő tartalomtípusokat, melyekre a célközönségünk a legjobban reagál. Ki kell tapasztalnunk, hogy mely időszakban a leghatékonyabb a publikálás, milyen tónusú cikkekre reagál jobban a felhasználó.

Rengeteg dolgunk van mielőtt azt mondhatjuk, hogy a tartalommarketing stratégiánk működik. Ennek ellenére már akár az első tartalmunkkal sikereket érhetünk el, ha már van egy kialakult közönségünk és megfelelően használjuk a disztribúciós csatornáinkat, illetve kellő gondot fordítottunk a tartalmunk előállítására. A tartalommarketing nem egycsodafegyver, de alkalmas a többi csatorna optimalizálására, a célközönség lojalitásának növelésére, forgalom és bevétel növelésre egyaránt. Miután nem tudok egyetlen olyan marketing csatornát sem mondani, amelynek ne a tartalom lenne az alapja, így a tartalmat is úgy kell kezelni, mint minden marketing alapját.

Ne feledjük azonban, hogy a tartalommarketinghez türelemre van szükség. Ha siettetjük és csak a konverzióra fókuszálunk, nem leszünk sikeresek benne. A felhasználói utat figyelembe kell venni, nem siettethetjük a felhasználót, ha még nem áll készen a vásárlásra, mert elriad és másnál fog konvertálni, miután elvégeztük a munka nagy részét. A felhasználó számára hasznos tartalmak mindig megtérülnek, csak ki kell kiépíteni a felhasználói utat, megfelelően kell célozni azt, amely idő és munkaigényes feladat.

Lebegjen az a szemed előtt, hogy nem te akarod a temékedet megmutatni a felhasználódnak, hanem azt akarod elérni, hogy ő akarja azt megnézni, mert olyan hiteles vagy számára, hogy azt akkor is megvásárolja, amikor nincs is feltétlen szüksége rá. Köszönöm hogy eddig elolvastad a cikket, ez kitartásra és infromáció ehségre vall.

Keress bátran elérhetőségeim egyikén, ha szeretnél beszélni az olvasottakról, vagy együttműködésen töröd a fejed, kattints az alábbi gombra és lépj velünk kapcsolatba!