Szinte már nincs olyan ember, aki ne lenne fent valamelyik social media csatornán, legyen az a Facebook, az Instagram, vagy a TikTok. Persze a legtöbben pusztán szórakozás céljából használják ezeket a platformokat, de mi van azokkal, akik szeretnék kiaknázni a bennük rejlő üzleti lehetőségeket? A következő cikk most nekik szól! Ha Te is ezt a tábort erősíted, akkor a legjobb helyen jársz. Íme a hatékony közösségi média marketing stratégia 5 lépése!
Viszont még mielőtt belevágunk, tudnod kell, hogy a nagyszerű social media marketing legfontosabb összetevője a stratégia.
Ahogy a legtöbb sós ételnek sem lesz jó íze só nélkül, úgy a közösségi média platformjaid is félremehetnek hatékony stratégia nélkül. Ha nem ismered az alapokat, a céljaidat, a célközönségedet és az igényeiket, akkor nehéz lesz eredményeket elérni a közösségi médiában.
Akár a márkádat szeretnéd növelni, akár marketingesként szeretnél szintet lépni,- a social media marketing stratégia kidolgozása elengedhetetlen.
De mi is az a stratégia? Gyakorlatilag az, hogy merre tartasz. A terv pedig az, hogy hogyan fogsz oda eljutni.
Az egyik legegyszerűbb módja a social media marketing stratégia megalkotásának, ha felteszed magadnak a következő kérdéseket:
Hogy segítsek a stratégiád megalkotásában, most összegyűjtöttem a legfontosabb lépéseket, amelyek segíthetnek céljaid elérésében!
A social media marketing stratégia átfogó képet ad a közösségi média céljaidról, és arról, hogyan érheted el a legjobban ezeket az eredményeket.
Legyen szó TikTok-hirdetésekről vagy influencer marketingről, a közösségi média lehetővé teszi a márkák számára a költséghatékony marketinghez való hozzáférést.
Ráadásul egy social media marketing terv mindenféle marketing funkciót kiszolgálhat a következőkből:
Ez azért van így, mert a csatornák széles skáláját kell beépítened, és mindegyiknek megvan a maga erőssége és gyengesége, amit figyelembe kell venned!
Az egyszerűség, és a könnyebb kezdés érdekében oszd fel hét részre a social média marketing stratégiádat:
Ez természetesen nem recept a digitális marketing sikeréhez, csupán egy keret, amely segít az alapok lefektetésében. A végére jobban meg fogod érteni, hogy ezek a pillérek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, ami segít abban, hogy okosabb döntéseket hozz, és idővel felülvizsgáld a social media stratégiádat!
Az alapok után vegyük is át a gyakorlatot!
Tudtad, hogy az egyes social media csatornákhoz is készíthetsz stratégiát? Ezek mind egy átfogó stratégiához vezethetnek, amely segítségével láthatod a teljes képet!
Íme a legfontosabb pontok!
A legelső megválaszolandó kérdés a “miért?” Azért vagy a közösségi médiában, hogy népszerűsítsd a termékeidet? Hogy forgalmat generálj a weboldaladra? Vagy azért, hogy kiszolgáld az ügyfeleidet?
A következők lehetnek a céljaid:
Valószínűleg egynél több közösségi média célod is van, és ez így van rendjén. Ez nem baj, sőt általában előnyös is, ha csak egy maroknyi célra összpontosítasz.
Miután kitaláltad a social media marketing stratégia miértjét, a célközönséged a következő dolog, amit figyelembe kell venned!
Ha megérted a célközönségedet, akkor könnyebben megválaszolhatod a következő kérdéseket, hogy mit, hol és mikor fogsz megosztani.
Vegyünk egy példát: egy utazási iroda például tudja, hogy a célközönséged szeret új helyekről és utazási tippekről olvasni, így ilyen tartalmakat ajánlott megosztanod a közösségi média felületeiden.
További szuper gyakorlat lehet, amit itt kipróbálhatsz, az a személyiségek, vagyis a “personák” kialakítása.
A marketing személyiségek kialakításának számos különböző módja létezik. A kedvenc megközelítésem alapja, hogy felteszem azokat a szükséges kérdéseket, amelyek segítségével kialakíthatom a personákat.
Valószínűleg nem kell a nulláról kezdened a folyamatot. Ha vállalkozásod már egy ideje működik, akkor (elvileg) már jól ismered a célközönségedet.
Ez egy igen fontos kérdés, hogy milyen tartalmakat fogsz megosztani a jövőben a célközönségeddel. Például videókat vagy képeket szeretnél megosztani?
Itt most a social media marketing stratégia a kérdés, ezért lépjünk hátra egy lépést, és gondolkodjunk magasabb szinten! A megosztandó tartalomtípusok helyett a „téma” talán jobb szó lenne.
Íme néhány márka és témájuk:
Ha végigpörgeted a fent említett közösségi média profilokat, észrevehetted, hogy a márkáknak több fő témája is van. Ez azért jó, mert így több különböző témát is boncolgathass a posztjaidon keresztül, így még színesebb tartalmakat készíthetsz.
Itt jön el az a pont, ahol a célközönséged ismerete rendkívül hasznos lehet. Nézd meg a personákat, és fontold meg a következő kérdéseket:
Egy fitnesz ruha- és kiegészítő márka esetében a célközönség célja lehet például az, hogy naprakész maradjon a legújabb fitnesz felszerelésekkel kapcsolatban. Ebben az esetben megoszthatod a legújabb termékeidet a social media felületeiden!
A következő lépés annak meghatározása, hogy hol fogod megosztani a tartalmaidat. Más szóval, mely közösségi média platformokon szeretne megjelenni a márkád?
Mielőtt továbbmennénk, ne feledd, hogy a márkádnak nem kell minden közösségi média platformon ott lennie. Ennek ellenére okos döntés, ha legalább a Facebook-on, az Instagram-on, és a Linkedin-en jelen vagy, mivel ezek gyakran megjelennek a Google keresési találatok első oldalán, amikor az emberek rákeresnek a márkádra. Természetesen a profilodtól függ, hogy számodra melyik social media platform lehet releváns.
A célközönséged megértése jól jön, amikor el kell döntened, hogy mit is osszál meg! Mely platformokon a legaktívabb a célközönséged? Mi készteti őket arra, hogy meglátogassák az adott platformot? A tizenévesek és fiatal felnőttek például unalmukban szívesen görgetik a TikTokot, hogy lássák, mit csinálnak a barátaik, vagy milyen termékeket használ kedvenc véleményvezérük!
Egy másik, bár kisebb jelentőségű dolog, amit figyelembe kell venned, hogy mi a márkád esszenciája? Nagyszerű vagy a fotózásban, a videókban vagy az írásban? Bizonyos platformok jól alkalmazkodnak bizonyos tartalomtípusokhoz. Például a fotók nagyszerűek az Instagramon, a hosszabb videók a YouTube-on, a rövid tartalmak pedig a TikTokon. De ez mellékes szempont, hiszen manapság nincs olyan közösségi platform, ahol ne találhatnád meg a számításaidat!
A social media marketing stratégia az utolsó kulcsfontosságú rész, hogy kitaláld, mikor szeretnéd megosztani a tartalmaidat. Ilyenkor a legtöbben kétségbeesetten az időpontokat nézzük, hogy vajon mikor posztoljunk?
Én viszont azt javaslom, hogy a pánik helyett egyszerűen csak tarts szünetet, és lélegezz!
Mielőtt eldöntenéd, hogy pontosan melyik napszakban és a hét mely napjain szeretnél posztolni, vedd figyelembe a célközönséged viselkedését! Általában mikor használják a közösségi médiát? Képzeld magadat a helyükben!
Íme néhány példa, hogyan teheted ezt meg:
Ebből a néhány példából már következtethettél arra, hogy nem biztos, hogy létezik egy általános érvényű legjobb időpont a posztolásra – ez a célközönségedtől függ. Ezért ennél a lépésnél összpontosíts a célközönséged általános viselkedési mintáira!
Ha megalkottad a social media marketing stratégia fő elemeit, akkor kísérletezéssel megtalálhatod a márkád számára legmegfelelőbb posztolási időpontot!
De ezzel még nincs vége. Ahogy fentebb említettem, a stratégia az, hogy merre tartasz; a terv pedig az, hogy hogyan jutsz el oda. Eldöntötted, hogy hová akarsz menni; most már csak egy tervre van szükséged.
Hidd el, hogy hosszú távon rendkívül kifizetődő és hasznos, ha van egy közösségi média marketing stratégiád, hiszen így nem csak akkor teszel majd ki posztot, amikor épp kedved tartja vagy ráérsz! Egy előre meghatározott stratégia mentén tudatosan kommunikálhatod üzenetedet a követőid felé, amely segíthet elérni a kitűzött üzleti céljaidat.instagram.com