Te tudatosan használod a közösségi platformokat? A social média marketing a közösségi média oldalak használatát jelenti a közönséggel való kapcsolatteremtés, a márkaépítés, az értékesítés növelése és a weboldal látogatottságának növelése céljából. Ez magában foglalja a tartalmak közzétételét, a követők bevonását, az eredmények elemzését és a hirdetések futtatását is. Manapság egyre többen használják üzleti célra. 

 

A legfontosabb közösségi média platformok (jelenleg) a Facebook, az Instagram, a LinkedIn, a Pinterest, a YouTube és a TikTok.

Manapság nem csak csatornák sokasága elérhető, de számos social média menedzsment eszköz is létezik, amelyek segítenek a vállalkozásoknak abban, hogy a legtöbbet hozzák ki a fent felsorolt közösségi média platformokból. 

Számomra fontos, hogy olyan közösségi média menedzsment eszközökből álló platformokat használjunk, amely segíthetnek abban, hogy üzleti sikereket érj el az online térben. Akár márkát szeretnél építeni, akár vállalkozásodat szeretnéd növelni, mi szeretnénk segíteni a sikerben.

 

A social média marketing röviden

A social média platformok ereje ma már messze túlmutat azon, hogy csak a tartalmak terjesztésére szolgáljon. Ha Te is a vállalkozók táborát erősíted, akkor tudod, hogy manapság a cégek számtalan különböző módon használják a közösségi médiát. Például ha vállalkozásodnak az a fontos, hogy mit mondanak az emberek a márkádról, akkor érdemes nyomon követned a közösségi médiában zajló beszélgetéseket, és reagálni a releváns említésekre (közösségi média figyelés és elköteleződés). Ha azt szeretnéd megérteni, hogyan teljesítesz a különböző platformokon, akkor célszerű elemző eszközöket bevezetned, és mérni a közösségi médiában elért eredményeket (pl.: elérés, interakció, konverzió.) 

Gyakorlatilag minden, amit a social média oldaladon csinálsz üzleti célból, az egy közösségi média menedzsment folyamatnak tekinthető. 

 

Hogyan használd a social média oldalakat?

A közösségi média egy ideig kiváló szórakoztatási eszköz volt. Ma már az élet legtöbb területén az emberek kommunikációjának kritikus,- és a munkafolyamatok kulcsfontosságú részét képezi. A politikusoktól elkezdve a vállalkozókig, tényleg mindenki használja, teszteli. 

A közösségi média legalább négy fontos dolgot tesz lehetővé: 

  • Segít az új trendek felfedezésében.
  • Segít mélyebb kapcsolatot teremteni a meglévő és új közönséggel.
  • Felhívja a figyelmet a szolgáltatásodra.
  • Építi, és fejleszti a márkádat. 

 

Tény, hogy lehetetlen elválasztani a közösségi oldalak személyes és szakmai használatát. Ráadásul minden, amit online mondasz, az felhasználható ellened. Az internet bizony nem felejt. Így, ha elkezded használni üzleti célokra a közösségi médiát, akkor fontos a tudatosság, és a profizmus a tartalmak előállítása során.

A közösségi média folyamatosan változik, ezért fontos, hogy lépést tarts a platformok fejlődésével, és folyamatosan keresd a módját annak, hogyan optimalizálhatod a rendelkezésre álló eszközök használatát. Például a Facebook folyamatosan frissíti platformját, így nem árt ezekkel a frissítésekkel tisztában lenned akkor is, ha van egy profi marketingesed, aki segít az üzleti oldalad kezelésében. 

Ha pedig Te vagy az a szerencsés, aki más social média platformját kezeled, akkor elengedhetetlen, hogy tisztában légy közösségi média használatára vonatkozó vállalati irányelvekkel – egyre több vállalat vezet be vagy vizsgálja felül irányelveit. Ráadásul olyan érzékeny a Facebook hirdetési felülete, hogy már a legapróbb hiba miatt is könnyedén letilthatják a céges oldalad hirdetési fiókját. 

 

A social média marketing öt alappillére

 

1. A stratégia

A megalapozott social média marketing-stratégia a közösségi média jelenlét gerince. Stratégia nélkül csak időt pazarolsz, így nem valószínű, hogy eléred a céljaidat, és valószínűleg nehezen fogod elérni a célközönségedet is.

Ezt kiegészítve a tartalmi stratégia abból áll, hogy a “megfelelő tartalmat, a megfelelő embereknek, a megfelelő időben juttatod el”.

A legalapvetőbb megfogalmazásban a tartalomstratégia segít elérni üzleti céljaidat azáltal, hogy:

  • értékes tartalmakat hozol létre  
  • fokozod a felhasználók elköteleződését
  • növeled a konverziót

 

Egy jó social média marketing stratégiának világos célokkal és konkrét tervekkel kell rendelkeznie-e célok eléréséhez, és mérhetőnek kell lennie. Az a lényeg, hogy abban az esetben sem árt tisztában lenned az oldalad működésével, ha nem Te kezeled azt, és időnként célszerű újra átvenni a stratégiában kitűzött célszámokat. 

 

2. Tervezés és közzététel

A közösségi média ugyan hatékony eszköz, mégis óva intenélek attól, hogy elkezdj csak úgy posztolni mindenféle meghatározott cél vagy stratégia nélkül.

 

Amikor tartalmat tervezel, győződj meg róla, hogy:

  • Ismered a közönséged demográfiai összetételét! Így könnyedén kapcsolatot teremthetsz velük.
  • Koncentrálsz a minőségre, hiszen a tartalom minősége ugyanolyan fontos, mint a mennyisége.
  • Vedd figyelembe a márkádat! A márka értékeivel való összhang betartása kulcsfontosságú.
  • A publikálás során egyetlen aranyszabály van: a következetesség. A rendszeres publikálási ütemterv következtében az emberek visszatérnek az oldaladhoz.

 

3. Meghallgatás és elkötelezettség

Tervezd meg a tartalmaidat, és mindenekelőtt ténylegesen lépj kapcsolatba a közönségeddel! Lehet, hogy a visszajelzések nem mindig pozitívak, de ha nem változtatsz a hozzáállásodon, akkor a válaszok hangvétele sem fog. 

A követő meghallgatása és a felhasználó elköteleződése mind a sikeres online jelenlét részei, különösen, ha az általános ügyfélélményt akarod javítani.

 

4. Analitika

 

Minden social média marketing kampány sikere az analitikától függ az adatok nyomon követése és gyűjtése szempontjából.

Ezen információk nélkül nem lehet: 

  • megérteni a követőid viselkedését
  • finomítani a stratégiát
  • megtalálni, hogy melyik platform működik a legjobban a márkád számára
  • felfedezni a legjobb posztolási időpontokat
  • elemezni a versenytársaidat

 

Ha mindezzel rendelkezel, biztosan tudni fogod, mi működik és mi nem. Így több időt fordíthatsz arra, ami működik, és kevesebbet pazarolhatsz. Az analitika nagymértékben befolyásolja a sikerességi arányt.

Hasonlóképpen, az A/B tesztelés nagyszerű annak meghatározására, hogy milyen tartalom, design, CTA stb. működik a legjobban! Ha azt veszed észre, hogy bizonyos típusú tartalmak kétszer annyi reakciót kapnak, mint mások, akkor kísérletezz velük bátran!

Ha pedig színvonalas képeket teszel ki, és mégsem jön rá elegendő interakció, akkor érdemes elgondolkoznod, hogy válts! Teszteld az új stílusokat, az új szövegeket, és színesítsd a posztokat emojikkal!

 

5. Hirdetés

Ha szeretnél szintet lépni, és elérni a számodra releváns embereket a közösségi platformokon, akkor mindenképp célszerű elindítanod (vagy kérj meg egy szakembert!) egy social média kampányt a Facebook-on!

 

A közösségi média hirdetések három fő típusa a következő:

  • Organikus: Olyan tartalmak, amelyek természetes módon gyűjtik a megtekintéseket, és amelyekért nem kell fizetned.
  • Fizetett: Olyan tartalom, amelyet egy szervezet szponzorál, és ezért pénzbe kerül a közzététel.
  • Megkeresés: Olyan tartalom, amelyet ingyenesen hoztak a megosztások, kedvelések és kommentek.

 

A social média marketing típusai

 

A Facebook, az Instagram, és a TikTok mellett a social média marketing számos különböző formája létezik, mint például:

  • tartalommarketing/tartalomkészítés
  • reklámozás/szponzorálás
  • influencer marketing
  • social média menedzsment
  • fizetett média
  • zárt csoportokban való hirdetés
  • értékelések

 

Ha komolyan gondolod a márkád növelését, ne csak a nagy, hatalmas közönséggel rendelkező oldalakra koncentrálj! Bár ezek nyilvánvaló kiindulópontnak számítanak, keress más, kreatívabb módot arra vonatkozóan, hogy új követőket szerezz! Hidd el, hogy egy több 10.000-es követő bázissal rendelkező influencer napi 2-3 posztja között el fog veszni az éterben a Te promóciós posztod, amire vagyonokat költöttél.

A lényeg, hogy tesztelj, és így megtalálhatod hogy az egyes csatornákon melyik tartalom működik a legjobban az eredmények optimalizálása érdekében!

 

A legnépszerűbb social média marketing trendek

A közösségi média világa gyorsabban változik, mint bármely más online tér. Nem könnyű feladat lépést tartani vele, így fontos, hogy naprakész légy, vagy legalábbis naprakész szakembereket bízz meg!

Íme néhány trend, amit érdemes szem előtt tartanod, mivel valószínűleg ezek a trendek nemcsak az idei évre, hanem a jövőre is hatással lesznek!

 

Csökken az organikus elérés

Valamikor a régi szép időkben még nem volt nehéz organikusan elérni embereket. Egy felhasználó könnyedén növelhette közösségi média követőinek számát egy-két poszt segítségével.

Ma már nem ez a helyzet. Valójában a legtöbb közösségi média platform egyre nehezebbé teszi az organikus követés kiépítését, és ez nem véletlen. Sajnos a reklámköltések előtérbe kerültek, amelyek megnehezítik a felhasználók organikus növekedését, így a vállalkozásoknak több pénzt kell hirdetésekre költeniük.

Valójában ez a változás, amit a Facebook eszközölt, néhány hónap alatt 52 százalékos csökkenést okozott a posztonkénti organikus elérésben. 

Az a rossz hírem, hogy emiatt bizony többet kell költened a különböző platformokon, ha szeretnél elegendő mennyiségű elérést, és forgalmat az oldaladra!

 

A közösségi oldalak egyre inkább “fizetősek”

Mivel az organikus elérés egyre nehezebbé válik, a vállalkozásoknak fizetniük kell annak érdekében, hogy labdába rúgjanak. Ez valójában nem túl meglepő. A közösségi média vállalatok gyakorlatilag minden pénzüket a hirdetésekből keresik.

Más szóval a social média csak azért ingyenes a felhasználók számára, mert a hirdetők rengeteg pénzt fizetnek azért, hogy elérjék ezeket a felhasználókat. Tehát a felhasználó a termék, és ahhoz, hogy elérd őt, fizetned kell!

A jó hír az, hogy ez a befektetés a legtöbbször megéri. Különösen akkor, ha jól célzol a hirdetés beállításánál.

Persze nem kell rögtön elkeseredned, hiszen a legtöbb közösségi média oldalon még mindig nagyon ésszerűek a hirdetési költségek, és mivel a közösségi médiát nagyon sokan használják, így olyan közönséget érhetsz el, amelyet másképp nem biztos, hogy meg tudnál szólítani!

 

A csatornák összeolvadnak

Ahogy a vállalkozók közösségi média oldalakat hoznak létre, a csatornák nyújtotta lehetőségek tárháza végtelenné vált. Ráadásul ez a tendencia nem lassul. Ahogy a kommunikáció, az ügyfelek elérésének és a leadek bevonásának új módjai fejlődnek, úgy fejlődnek a hasonlóan innovatív stratégiák is.

Vegyük például a kosárelhagyásos e-maileket. Valószínűleg Te is kaptál már nem egyet.

Egykor ezen üzenetek küldésének és fogadásának egyetlen helye az e-mail volt. Ma már azonban a Facebook Messenger és egy sor más üzenetküldő platform is ugyanolyan életképes.

A csatornák változnak, és még inkább változik az, ahogyan a marketingesek használják őket. Ahogy egyre több social média oldal jön létre, így számítanod kell arra is a jövőben, hogy a különböző marketing csatornák összeolvadnak (mint a Facebook és az Instagram esete.)

 

Az eszközök összeolvadnak

De nem csak a csatornák olvadnak össze. Az általunk használt közösségi média eszközök is összeolvadnak. Ahogy egyre több eszköz árasztja el az internetet, úgy válik az egész egyre zavarosabbá ezen eszközök felhasználói számára.

Szerencsére a különböző marketing eszközök azon munkálkodnak a mindennapok során, hogy zökkenőmentesen integrálódjanak a reklám óriásokkal.

Remélem sikerült egy átfogóbb képet adnom az aktuális közösségi média trendekről, és a működésről. Ahogy láthattad, a hatékony működés egy összetett munka eredménye, amihez a legtöbb esetben elengedhetetlen az analitikus, adatvezérelt gondolkodás. Ha összehangolt social media marketinget szeretnél vállalkozásod számára, akkor keress bizalommal, és együtt megvalósítjuk kitűzött üzleti céljaidat!

Share This