Olyan vállalkozásod van, amely kiemelten fontosnak tartja, hogy képben legyen az aktuális online marketing trendekkel? Akkor fontos, hogy lépést tarts a social media platformokkal is! Nem csak a rendszeres posztolásról beszélek - még akkor sem, ha az ügyfelek kérdéseire való gyors reagálás fontos lépés a profi online jelenlét szempontjából. Ha azonban elárasztanak a különböző posztokkal, akkor képzeld csak el, hány ember beszél az online térben a Te termékedről vagy szolgáltatásodról anélkül, hogy közvetlenül megemlítenének téged! A social média figyelés segíthet többek közt ebben is.
Rengeteg beszélgetés zajlik a közösségi felületeken, így több, a Te vállalkozásodhoz köthető beszélgetés is észrevétlen maradhat, ha nem említenek meg vagy jelölnek meg magában a posztban. Ha lemaradsz ezekről a beszélgetésekről, akkor potenciális lehetőségeket szalasztasz el, hogy megtaláld a potenciális ügyfeleket, valamint megoldd a korábbiakkal kapcsolatban felmerült problémákat. Ráadásul ezek a beszélgetések lehetővé teszik, hogy lásd, mások hogyan vélekednek a vállalkozásodról. Ez az úgynevezett social média figyelés, ami egy létfontosságú taktika a márkád megítélésének javítása szempontjából.
A következőkben mindent megtudhatsz arról, hogy mi az a social média figyelés, és hogyan alkalmazhatod a saját vállalkozásodban.
A social média figyelés a közösségi hálózatokon zajló beszélgetések aktív nyomon követését jelenti, amelyek a Te márkádról, termékeidről, versenytársaidról vagy más iparághoz kapcsolódó aktivitásokról szólnak. A cél, hogy megpróbálj ezekre mihamarabb választ adni, akár pozitív, akár negatív hangvételű témáról van szó.
A közösségi média figyelés lehetővé teszi egy márka számára, hogy proaktívan reagáljon a róla szóló beszélgetésekre, javítva ezzel a relevanciát, és a megbízhatóságot. Gondolj csak bele, mennyire hasznos ez az eszköz, hiszen így gyorsan és egyszerűen növelheted potenciális ügyfeleid bizalmát, nem mellesleg a vállalkozásodat is jobb színben tüntetheted fel!
Azt is lehetővé teszi, hogy megtapasztald, hogy az emberek hogyan vélekednek a márkádról annak felmérésével, hogy a kapott válaszok pozitívak, negatívak vagy semlegesek. Ennek ismeretében ehhez mérten reagálhatsz, így növelve a pozitív reakciókat.
Ha új vagy a vállalkozásod közösségi média menedzsmentjének világában, a "social média figyelés" és a "social média elemzés" kifejezések felcserélhetőnek tűnhetnek, pedig nem azok. Bár a kettőnek vannak hasonlóságai, mindegyiknek megvan a maga célja és előnye.
A social média elemzés az ügyfelek észrevételeire, kérdéseire és problémáira való reagálás, amint azok beérkeznek. Ez a megközelítés elsősorban arra szolgál, hogy a hozzászóló eljusson A-ból B-be - legyen a B pont például egy útmutató, amely megoldja a problémát, vagy egy információ, például az ügyfélszolgálattal való kapcsolatfelvétel módjáról. Ez a fajta közösségi interakció nemcsak az ügyfelek számára létfontosságú, hanem ez egy minimális erőfeszítés, amit a közösségi média aktív márkaépítésére kellene fordítanod.
A social média figyelés ezzel szemben proaktív. Gyakorlatilag a nagyobb képet vizsgálja, hogy hogyan beszélnek az emberek a márkádról azokban a beszélgetésekben, amelyekben nem jelöltek meg. Sok olyan vállalkozás számára, amely nem vesz részt a social média figyelésben, ezek a beszélgetések teljesen elkerülik a figyelmüket, így ezek az értékes adatok elvesznek az éterben. A közösségi média figyelés az egész iparágra ráközelít, így azonosíthatod az aktuális trendeket, lépést tarthatsz a versenytársakkal, és tudathatod ügyfeleiddel, hogy ott vagy mellettük, amikor szükségük van rád.
Összefoglalva a közösségi média figyelés azt magyarázza, hogy mit mondanak az emberek a közösségi médiában. A monitoring megmagyarázza, hogy az emberek miért mondják azt, amit mondanak. A monitoring taktikai jellegű, míg a social media figyelés a hosszú távú stratégiai döntésekre összpontosít.
Social média elemzés: egy étterem figyeli a Facebook-ot az új termékével kapcsolatban, ami egy kecskesajtos hamburger. Ha észleli az étterem, akkor válaszolhat az említésre, de nem muszáj. A monitoring lényege az információgyűjtés. Nem feltétlenül kapcsolódik hozzá stratégia. A vállalkozás láthatja, hogy hamburgere milyen módokon kerül elő a beszélgetésekben. Finom volt, vagy sem?
Social média figyelés: ugyanez az étterem figyeli a közösségi médiát az új hamburgerének említése kapcsán, és az adatok összesítésével hangulatelemzést végez arról, hogy mit mondanak az emberek. Az étterem az összegyűjtött információkat egy szélesebb körű marketing stratégia kidolgozásához használja fel.
A hangulatelemzés segítségével a következőket tudja meghatározni:
Az elemzéses példában a vállalkozás nem foglalkozik a termék minden egyes említésével. Nem próbálja befolyásolni a beszélgetést, vagy megváltoztatni az emberek érzéseit a termékkel kapcsolatban. Ehelyett a hangulatot igyekszik dekódolni és betekintést nyerni azzal a céllal, hogy a jövőben a hangulat javítására irányuló stratégiát dolgozzon ki.
A social média figyelés és a social média monitorozás nem zárja ki egymást. A közösségi média figyelési stratégia egy lépéssel továbbviszi a közösségi monitorozást, hogy jobban megértse a márkáddal kapcsolatos beszélgetéseket.
Most, hogy már tudod, mi a különbség a közösségi média elemzés és a közösségi média figyelés között, kicsit könnyebb megkülönböztetni, miért fontos az utóbbi. Dióhéjban összefoglalva, olyan betekintést nyújt, amit a social média elemzés nem tesz és nem is volt hivatott megtenni. Ez nem jelenti azt, hogy ez a taktika nem fontos, de itt van néhány olyan dolog, amit az elemzéssel ugyan nem találhatsz meg, viszont a figyeléssel igen.
Az interneten folytatott beszélgetések hatalmas mennyiségű strukturálatlan adatot eredményeznek. Emiatt fontos tudni, hogy egy szervezet mit szeretne elérni egy elemző program segítségével. A céltól függően a megfelelő eszköz lehet egy sor ingyenes Google Alert vagy egy drága szoftvercsomag, amely ad hoc elemzést és teljes integrációt tartalmaz a meglévő CRM alkalmazásokkal.
Mind a közösségi médiának, mind a személyes információgyűjtésnek megvan az értéke, de a social média figyelés gyorsan, fontos ügyféltudakozó eszközzé válhat, illetve meghatározó szerepet tölt be a social média stratégia megalkotásában.
A social média figyelés segítségével a szövegek meghatározott kulcsszavakra bányászhatók a közösségi oldalakon, blogokon, fórumokon és más közösségi platformokon. A megfigyelő szoftverek a strukturálatlan adatokban található konkrét szavakat, vagy kifejezéseket egy adatbázishoz kapcsolják, amely segítségével ezek az adatok kielemezhetők.
A közösségi média figyelés célja a közösségi média platformokon zajló releváns beszélgetések nyomon követése, a mögöttes hangulat megértése, és olyan marketing stratégiával való reagálás, amely kedvezően befolyásolja a hangulatot. A social média figyelés folyamata három fő lépésből áll:
A social média figyelés hatékony elvégzéséhez a legjobb gyakorlatok közé tartoznak a következők:
Ha tesztelnéd a különböző social média figyelő eszközöket, akkor a következő közösségi eszközöket ajánlom:
Ezek a termékek önálló közösségi média figyelő eszközként is működhetnek, és bizonyos esetekben integrálhatók egy vállalati CRM-rendszerbe is.
Egy CRM-platform részeként ezek az eszközök lehetővé teszik a szervezet számára, hogy számos csatornáról összegyűjtsék a legfontosabb adatokat, és azokat egy helyen rendszerezze elemzés céljából. Az eszközök által gyűjtött információk forrásai közé tartozik a Facebook, az Instagram, a TripAdvisor és a Booking.com.
Egyes közösségi média eszközökkel a felhasználók egyéni figyelési sablonokat hozhatnak létre, amelyek meghatározott kulcsszavakat és témákat követnek nyomon. Egy másik közös funkció a releváns iparágak befolyásolóit azonosítja és követi. A felhasználók nyomon követhetik a legfontosabb teljesítménymutatókat és mérőszámokat a legfontosabb befolyásolóikról, például a bejegyzéseikkel kapcsolatos elköteleződések számát és azt, hogy hányszor posztolnak egy adott témáról.
Mielőtt megvásárolnál egy közösségi média figyelő eszközt, vállalkozóként tudnod kell, hogy mit szeretnél elérni ezzel az eszközzel! Rengeteg ingyenes social média elemző, figyelő alternatíva is rendelkezésre áll, ha nem szeretnél érte fizetni.
Az olyan ingyenes eszközök, mint a Google Alerts általában csak egy közösségi platformmal működnek. Azoknak a szervezeteknek, amelyek egy eszközt szeretnének a marketing stratégia kidolgozásához, érdemes megfontolniuk a több adatvizualizációs és elemzési funkcióval rendelkező fizetős eszközöket is. Egyes szolgáltatóknak speciális iparágakra vonatkozó közösségi média figyelési ajánlatai is vannak.
Amennyiben felkeltettem az érdeklődésedet, és szeretnél többet is megtudni a közösségi média figyelő eszközökről, akkor keress bizalommal elérhetőségeim egyikén!