SEO

Gyakran ismételt kérdések

Néhány kérdés melyek rendre felmerülnek a SEO projektekkel kapcsolatban és tőletek érkezett.

Webanalitika

SEO GyIK

 

Mi a különség a SEO és a PPC között?

Alapvető különbség, hogy a PPC egy kattintás alapú hirdetési rendszer, mely alkalmazása során, minden egyes felhasználói kattintás után fizet a hirdető. Minél népszerűbb egy kifejezés vagy kulcsszó, annál nagyobb a veseny és annál drágább a kattintásonkénti ára egy kulcsszónak. A kampányok felállítása gyors és azonnali eredményre, kampányindításra lehet számítani az alkalmazása során.

A SEO egy hoszútávú stratégia, mert az optimalizálási folyamatok hónapokig is eltarthatnak, így az eredmények is később lesznek. A PPC-vel szemben viszont az organikus kattintásokért nem kell fizetni és általánosságba véve a konverziós arányai az organikus találatoknak magasabb. A Google egyre erőteljesebben tereli a felhasználókat a fizetett hirdetések felé, ezért az organikus megjelenéseket egyre jobban szorítja a háttérbe, ennek ellenére hosszútávon a keresőoptimalizálás és a fizetett hirdetések párhuzamos használata javasolt.

 

A SEO valóban ingyenes?

Semmi nincs ingyen a mai világban így röveiden fogalmazva, nem ingyenes. A SEO nem csak a meta elemek és kulcsszvak optimalizálásáról szól, vannak sokkal komplexebb technikai elemek, mint például JavaScript weboldalak optimalizálása, weboldal sebesség optimalizálás, feltérképezhetőség, a webes architektúra optimalizálása, vagy a konverzió optimaliálás, melyek sok év tapasztalatát igénylik. Így a SEO szakemberek díjazása sem alacsony, viszont egy jó szakember megtérülése rendkívül magas. 

Az organikus forgalomból eredő kattintások ingyenesek, így a SEO egy hosszútávon megtérülő csatorna, magas konverziós aránnyal.

 

Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás?

Trükkös kérdés mert, nincs két projekt, amely ugyanolyan. Egy informális weboldal alap keresőoptimalizálása, kulcsszókutatása, technikai elemeinek a rendbetétele, néhányszázezer forintos egyszeri tétel is lehet. Ugyanakkor havi rendszeres optimalizálást igényel egy webshop optimalizálása, híroldalak karbantartása vagy amennyiben folyamatos tartalomgyártást igényel az adott oldal akár egy kisebb cég weboldala is.

A keresőoptimalizálást a megtérülés alapján érdemes mérni. Amennyiben termék vagy szolgáltatás értékesítése a cél, a SEO megkerülhetetlen, hisz óriási hátrány éri azt a céget, amely nem fordít figyelmet az organikus forgalomból elérhetű ügyfeleire. Csak egy példát említenék itt. Az Emag.hu teljes forgalmának közel 60%-át adja az organikus forgalom. Képzeljük el hogy a nem megfelelő SEO miatt elesne a bevételének a 60%-tól a cég, vagy hogy ne essünk túlzásokba a 60%-nak egy nagyobb hányadától.

De, hogy ne csak dobálózzunk a szavakkal néhány konrét példát is megemlítek árazás tekintetében.

 

Óradíjak

  • Szabadúszó SEO kolléga óradíjazása nagyjából 5 – 15 000Ft/ óra alapon mozog
  • Kiseeb vagy közepes cég 10 – 20 000Ft/ óra
  • Nagyobb ügynökségek 30 000Ft+/óra   

SEO audit díjak 

Na ez már trükkösebb, mert ha egy tapasztalt kolléga készíti, akkor bizony egy jól dokumentált adit elkészítése 40 – 60 órát is igénybe vehet egy nagy webáruház esetében, de azért nagyjából így nézhet ki.

Szabadúszó: 100 000Ft/audit

Kis vagy közepes cég: 250 000Ft/ audit

Nagyobb ügynökségek: 500 000Ft+/audit

 

Mit jelent a sikerdíjas keresőoptimalizálás?

Amikor bizonyos megtérülési célt tűz ki a megrendelő a szolgáltatás teljesítésének ellentételezése érdekében. A sikerdíjas keresőoptimalizálással az a probléma, hogy a megrendelők sokszor rossz célokat tűznek ki a szolgáltató felé.

Ilyenek lehetnek a kulcsszópozícióra vonatkozó sikerdíjak, amikor a megrendelő egy bizonyos kulcsszópozíció elérése után fizet a szolgáltatónak.

Ezzel az a probléma, hogy az ilyen célok elérése általában manipulatív technikákkal lehetséges csak rövidtávon, így a szolgáltató, olyen technikák alkalmazására kényszerül, melyek ártanak a weboldalnak. 

Egy korrekt szakember mindig tájákoztatja az ügyfelét, hogy melyek azok a teljesítménymutatók, melyek a kampány teljesítményét mérik, sőt ezekre mérési tervet is készít. A sikerdíjas keresőoptimalizálás bár úgy tűnik, hogy kedvez a megrendelőknek, de sokszor pont ellenkező hatást vált ki, mint amire eredetileg volt hivatott. 

Mi a Contentlabornál, minden kampányra előre meghatározott garanciát vállalunk, így a célokat az ügyfeleinkkel együtt határozzuk meg, melyeket rendszeresen mérünk és riportolunk.

 

Vállaltok garanciát hogy a kulcsszavam az első helyre kerül?

Erre nem lehet garanciát vállalni és senki sem tud, aki csak egy kicsit is komolyan foglalkozik keresőoptimalizálással. A Google-hoz senkinek nincs bejárása, nincs olyan hogy Google kapcsolattartó vagy belső ember, és a verseny folyamatosan alakul. Új weboldalak kerülnek be a versenybe és régiek esnek ki, ezért a kulcsszópozíciók alakulása dinamikus. 

Még a legnagyobb szereplők pozíciója is folymatosan változik ezért a kulcsszópozíció csupán egy mérési pont, amivel dolgozunk.

A Contentlabornál az organikus forgalomra, konverzióra és a vásárlások minőségére fektetjük a hangsúlyt. Egy megfelelő konverzió optimalizálással, ugyanabból a forgalomból kétszer annyi vásárlót lehet csinálni sokkal kevesebb energia befektetéssel, mint amivel a kulcsszópozíciókért küzdenénk. 

Emelett természetesen forgalmat is terelünk az oldalra, amely így nagyobb forgalommal és jobb konverziós rátával fog rendelkezni.

Honnan tudom hogy egy kulcsszóra hányan keresnek rá?

Számos szoftver létezik, melyek mérik a Google egy adott országra vonatkozó keresőjében keresett kulcsszavak számát. Ilyen például a Google Kulcsszótervezője, amely számszerű keresési adatokat ad vissza egy bizonyos kifejezés havi keresettségére vonatkozóan. 

Emellett számos eszköz van, melyeket mi is használunk és amelyek pontosabb, vagy jobb minőségű adatot szolgáltatnak, de ezekre egy átlagos felhasználónak nincs szüksége. Ilyen eszköz például a keywordtool.io, amely a Google adatbázisa helyett a Google keresőjébe begépelt kulcsszavakat veszi alapul az adatbázisában. 

SEO házilag? Lehet egy weboldalt házilag optimalizálni?

 Természetesen lehet. A SEO alapjait nem nehéz elsajátítani itt találtok egy iránymutatót a Google-től, amiben a lényeges alapfogalmak és optimalzálási technikák le vannak írva, melyek angolul elérhetőek. Azt érdemes tudni, hogy nem az alaptechnikák nehezek a keresőoptimalizálásban, hanem az összefüggések és a tapasztalat, amit hosszú évek munkája megszerezni. 

Például, hogy milyen hatással van a belső linkeknek az oldal feltérképezhetőségére, mely így hatást gyakorol az egyes kulcsszópozíciók alakulására? Vagy hogyan lássak neki ha van több tízezer meta elem amit optimalizálni szeretnék? 

Sok kérdésre nem találsz választ mert nincs rá szakirodalom, csupán onnan tudjuk az összefüggéseket, hogy többszázszor csináltuk már és pontosan tudjuk a következményeket, összefüggéseket.

Egy komoly SEO szakember nem csak a keresőoptimalizálásban, marketingben, de a különböző programnyelvekben is otthonosan mozog, hisz számos esetben a fejlesztők nincsenek tisztában a merketing irányú következményeivel az egyes technikai módosításoknak. 

Számít-e a weboldal, szerver földrajzi helye, vagy a domain neve?

Erről lehetne órákat vitatkozni még a harcedzett szakemberek körében is, de ha csak a józan ész szabályait követve elgondolkodunk a válaszon, akkor magunk is megválaszolhatjuk.

Hivatalosan a szerver lokációja nem számít rangsorolási tényezőnek, de vannak határok. Ha a célországunk Ausztrália, akkor egy európai szerveren nem lesz jó a weboldalunk, mert a szerver és a célország közötti távolság miatt a kommunikáció lelassul, így lassú lesz az oldal betöltése is, ami hatással van a kulcsszópozíciókra. 

Domain név: lényegében minden top level domain névvel célozhatunk bármilyen országot. Ilyenek a.com, .net, .org vagy az újabbak .co .io. A megfelelő nyelvi beállításokkal, lokalzálni lehet ezeket az oldalakat és egyszerre több országot is meg tudunk célozni.

Viszont azt érdemes tudni, hogy ha egy adott országot célozunk meg, akkor az ország top level domainje cTLD mint például a .hu .cz, .de előnyt élveznek a helyi keresőmotorokban. 

Tehát minden megoldható, de érdemes előre jól megtervezni, hogy mit szeretnénk elérni és ki a célközönsége a weboldalunknak.

Hogyan érjem el hogy többen rátaláljanak a weboldalamra?

Ez egy összetett kérdés, de első sorban egy marketing stratégiára van szükséged. Érdemes leülni és megtervezni a folyamatot. Tisztázni kell, hogy mennyi pénz áll rendelkezésre az induláshoz, milyen csatornákon lehet népszerű a terméked és milyen kapacitásod van házon belül, amit te hozzá tudsz tenni a termékedhez.

Egy ideális világban a weboldal ekészítése után a következő csatornákat tudod használni:

  • Tartalommarketing – blogposztok készítése, videós anyagok gyártása, termékfotók, podcastok
  • Közösségi média – a fenti tartalmak megosztása, népszerűsítése, publikálása a acélközönség bővítése
  • PR – termékeid szolgáltatásaid eljuttatása egy szélesebb réteghez, promóciók és figyelemfelkeltés
  • PPC marketing – fizetett hirdetések a termékeid népszerűsítésére, eladásra ösztönzéshez, leadek gyűjtésére. A tartalmaid szélesebb közönséghez eljuttatására a közösségi médiában
  • SEO – Webes megjelenésed optimalizálása az organikus találatokhoz, hosszútávú stratégia felépítése

Fentieken kíül számos online és offline lehetőség is elérhető persze, mint például a TV reklámok, poszterek billboardok, vagy email kampányok egyaránt. Érdemes a büdzséd függvényében egy szakemberrel konzultálnod, aki ezek ismeretében meg tudja tervezni a számodra megfelelő stratégiát. 

 

Mérhető-e a SEO?

A keresőoptimalizálás vagy SEO méréséhez szakértelemre van szükség és ez az első pont ami megkülönbözteti a szakembert a hobbistától. Alapvetően a SEO-ban számos területet ésrintünk, de fontos látni az összefüggéseket az egyes területke és egyéb csatornák között is ahhoz, hogy mérni tudjuk a SEO teljesítményt.

Sokszor itt leegyszerűsítik a kérdést és rávágják – persze hogy tudjuk mérni a SEO teljesítményt, hisz egy kulcsszó pozíció egyszerűen mérhető szoftverekkel. De vajon ez elegendő számunkra?

Nem lesz az. Az egyes marketing csatornák teljesítményének a mérésére minden esetben a megtérülést kell használni. Nincs ez másképp a SEO esetében sem, viszont nagyban különbözhet ez egy hagyományos PPC hirdetéstől. 

A különbség egyébként nem olyan nagy, viszont a visszajelzés sebessége eltérő. Míg egy PPC kampány elindulásának pillanatától egy platformon nyomon tudjuk követi a megtérülés alakulását, SEO-ban ezt sokkal bonyolultabb mérni, mert a befektetett idő és energia a két csatorna között lényegesen különbözik.

A SEO során akár hónapokat is várnunk kell, mire az egyes technikákba befektetett energia megtérül és legtöbb esetben ezt a vállalkozók nem hajlandóak kivárni. Ezért is van a sok csalódás, mert a SEO szaki nem kommunikálta megfelelően a reális elvárásokat.

De akkor hogyan lehet mérni a teljesítményt?
Mi a Contentlabornál kampányokban gondolkodunk és minden egyes kampányhoz mérőszámokat rendelünk. A mérőszámoknak pedig lefordíthatóaknak kell lenniük valós bevételekre.

Például: ha egy Schema Markup bevezetése a cél akkor kitűzhetjünk a konverziós arány javítását célul és ha be tudjuk mutatni a konverziós arány növekedését, akkor nem csak a teljesítményt növeltük, de egyúttal több pénzt is tettünk az ügyfelünk zsebébe, amit érezni és látni fog.

A SEO mérésének az a trükkje, hogy átlássuk mely lépések lehetnek a legnagyobb hatással a teljesítmény növekedésére és azt hogyan tudjuk bevételszerűen megmutatni az ügyfeleinknek.

Mennyi idő alatt térül meg a befektetésem a keresőoptimalizálásba?

Ez attól is függ, hogy mi a célunk a keresőoptimalizálással. Mondok erre egy példát. 2020-ban Svájc egyik legnagyobb ingatlan portálját optimalizáltuk, amikor az audit során találtunk olyan technikai hibákat, amelyek rengeteg tartalmi duplikációt okozott. Így a technikai részletekre fókuszálva összeállítottunk egy listát, hogy mely technikai elemeknek a kijavítására van szükség. Itt egy képernyőkép az organikus forgalom alakulásáról:

SEO mérése

A technikai elemek kijavítása két lépcsőben történt, de az eredmény egy 70%-os forgalomnövekedés volt, ami egy ekkora oldal esetében többmillió svájci frank többletbevételt eredményezett abban az évben és onnantól . Annak ellenére, hogy mi is megkértük az árát a szolgáltatásainknak, a befektetés megtérülése a több tízszerese volt a cég számára.

Miután a legnagyobb forgalmuk az organikus keresésből származik, ezek szignifikánsan növelték a márka értéket és bevételét. Így mondhatjuk, hogy ugyan a befektetés is jelentős volt, de a megtérülése még jelentősebb. Itt viszont egy évet kellett várni a megtérülésre és ez tény. 

Kis oldalaknál ez a típusú megtérülés sosem mutat olyan jól, mert ha havi 100 látogatód van és 10 vásárlást bonyolítasz, amiból az organikus forgalmad az oldalad 50%-ért felel, akkor 70% növekedés esetén lesz 135 látogatód és 13.5 vásárlásod. Minél nagyobbak ezek a számok, annál nagyobb a jelentősége az optimalizálásnak. 

Ezért kis oldalak esetén a technikai javítások mellett a csatornák összehangolására, a jelenlét kiépítésére, márkaismertségre és a forglaomterelésre helyezett nagyobb hangsúlnyak mindig jobb eredménye van.

Általában egy jó SEO szakember kezében az első mérhető eredmények 2-3 hónap eltelte után jelentkeznek, de ha igazi eredményeket akarsz, akkor hosszab távon kell együtt dolgozni és 6 – 12 hónapos időintervallumokban gondolkozni az elején. Amikor már elindultak a folyamatok, át lehet térni a negyedéves elvárások kialakítására és mérésére. 

Hogyan válasszak SEO szakembert?

A jó SEO szkember ritka mint a fehér holló, és kiválasztani a megfelelő partnert nem egyszerű feladat. A jó SEO szakember nem csak a keresőoptimalizálásban járta, de a többi digitális csatorna működését is ismeri és pontosan ismeri ezek egymásra gyakorolt hatását. 

Fontos természetesen feltérképezni a referenciákat, de a szakember múltját is érdemes alaposan szemügyre venni, mert sokszor ott lapul a segítség egy üönéletrajzban, vagy egy LinkedIn profilban, ezért érdemes ezeket az infrmációkat elkérni a kiválasztás előtt. 

Egy szakambernek nincs rejtegetnivalója és örömmel, sőt büszén ad hozzáférést ezekhez az információkhoz.

Amennyiben az alábbiak egyikét halljuk a szakembertől, azonnal búcsúzzunk is eé tőle udvariasan:

  • Az általad kiválasztott kulcsszavakra történő helyezést garantáljuk – senki nem tud garantálni ilyet
  • A legfontosabb a megfelelő linképítés – a linkprofil fejlesztése és a linkek igénylése fontos része az optimalizálásnak, de nem a legfontosabb. Az ilyen kijelentés arra utal, hogy a “szaki” saját linkfarmmal vagy hálózattal dolgozik, amelynek káros következményeit hamar megtapasztalhatjuk
  • Gyors eredményet tudunk felmutatni – a keresőoptimaizálás egy hosszútávú játszma, ahol a gyorsaság nem erény hanem vészjósló jel. Kerüljük el az ilyet.
  • Dedikált Google szakértőkkel dolgozunk együtt – nem léteznek, ne keressünk ilyeneket

 

Érdemes rákérdezni hogy miylen területeken tapasztalt a SEOs kolléga. A jó SEO szakember programozói, multimédia tapasztalatokkal rendelkezik, otthonosan mozog az analitikában , adatbázisok világában és ismeri a többi digitális csatorna működését is. 

A megfelelő SEO szakember összekötő kapocsként működik a csatornák között és tanácsot ad arra vonatkozóan is, hogyan működjene együtt ezekkel a csatornákkal.

Nagyon fontos, hogy a jó SEO szakember segít a tartalomgyártásban vagy annak leszervezésében, kapcsolatban áll közösségi médi szakemberekkel vagy PPC specialistákkal, továbbá segít grafikai és webes megoldásokban is. Nem kell hogy mindent a szekember végezzen, de aki megfelelő szakmai múlttal rendelkezik az pontosantudja milyen fontosak ezek a kapcsolatok és kik azok akikkel megbízhatóan tud együttműködni a sikeres optimalizálás érdekében.

Felkeltettük az érdeklődésedet?

Oszd meg velünk az elképzelésed és segítünk megalkotni a kampányodat. Imádunk ezzel foglalkozni, így minden ötletre és megoldásra nyitottak vagyunk. Ne habozz kapcsolatba lépni velünk!

Share This