Egy sokat vitatott szolgáltatás, amire két érvet vonultatnak fel általában a különböző oldalak, amelyek az audit szükségességét vitatják. Az egyik ilyen érv, hogy a SEO audit drága, lényegében nem ad semmilyen kézzel fogható eredményt, egy dokumentum amivel igazán semmit nem tudunk kezdeni.
A másik oldal pedig ragaszkodik az audit elvégzéséhez hiszen ez az a szolgáltatás, amely mentén a SEO specialista el tud kezdeni dolgozni.
Nos mindkét oldalnak igaza van, nem meglepő módon. A SEO specialistának valóban szüksége van egy felmérésre, hogy lássa hogy áll a weboldal jelenleg és melyek azok a problémák, amelyek orvoslásával kézzel fogható eredményt tud elérni és támogatni tudja az oldal organikus teljesítményének növekedését.
A problémát az okozza, hogy sok SEO specialista a SEO auditot a szent grál-ként kezeli, ami nélkül el sem tud kezdeni dolgozni, holott ez közel sem igaz. Az sem mindegy, hogy a SEO audit milyen terjedelmű, azt milyen formátumban adjuk át a megbízónak, illetve hogy milyen szakembergárdával rendelkezik a megbízó az implementálás szempontjából.
Nézzük meg tehát, hogy mire kell odafigyelnie egy SEO szakembernek a SEO audit elvégzése előtt:
Azért, mert a SEO audit egyik alapkövetelménye, hogy kinek készítjük azt.
Amennyiben az implementációt a SEO szakember végzi
Ebben az esetben nincs szükség komolyabb leírásokra, magyarázatra, hisz mi magunk vagyunk azok, akik kivitelezik a változtatásokat és azoknak részleteit pontosan ismerjük. Ebben az esetben csak egy jegyzetre van szükségünk az aktuális feladatok időrendi sorrendjébe állításához, és ezt a dokumentumot rajtunk kívül senki sem látja, mi dolgozunk csak vele. Persze ezt is valamilyen formába kell önteni, hisz jó esetben megosztjuk ezt a megbízóval, elfogadhatjuk az ütemtervet a megfelelő IT vezetővel de nem kell egy színes-szagos dokumentumnak lennie; inkább amolyan ütemtervnek.
Ebben az esetben a SEO auditnak fejlesztők számára készített dokumentumnak kell lennie.
Normális esetben minden egyes feladatot felosztunk három szegmensre, melyek a következők:
Az ilyen dokumentum elkészítése nagyobb részletességgel zajlik, az egyes feladatokat sokkal jobban kibontjuk, és miután fejelsztők számára készül az ő nyelvezetükön íródik a könnyebb implementáció érdekében. (Meglepően fontos ez a rész, számos későbbi frusztrációt kerülhetünk el a megfelelő kommunikációval)
Amennyiben az audit célja egy állapotfelmérés, melyet bizonytalan hogy mikor követ implementáció és ki hajtja azt végre, akkor érdemes ezt a dokumentumot úgy elkészíteni, mint mikor a cégvezetésnek, menedzsmentnek készítünk dokumentációt.
Ez az a helyzet amikor nem tudjuk, mikor, és ki fogja az oldalon található SEO feladatokat implementálni, az audit egy molyan állapotfelméső dokumentum lesz. Számos ilyen helyzettel találkoztunk és az esetek elég nagy részében azt a típusú auditot kell elvégeznünk, mert azt a marketing folyamatok részeként a vezetés igényli.
Ebben az esetben egy részletes leírásokkal, indoklásokkal teletűzelt komplex dokumentum az eredmény, hiszen nem tudjuk milyen képességekkel rendelkezik az aki implementálja a változtatásokat. Ugyanez a helyzet áll elő amikor olyan végzi az implementációt, akinek nincs előképzettsége. Sok KKV esik ebbe a kalapba egyébként a tapasztalataink alapján.
Egy ilyen SEO audit, egy komplexebb webáruház esetében akár 60 – 80 A4 es oldalnyi dokumentáció is lehet és az előállításához 70 – 80 órányi munkára van szükség.
Tehát most hogy tisztáztuk milyen feltételeknek kell megfelelnie egy SEO auditnak, nézzük is meg, hogy mi az az SEO audit egyáltalán, hogyan épül fel és milyen elemekből is áll.
Millió és egy okot lehetne erre felsorolni, de ha csak azt nézzük meg, hogy fontos-e az organikus forgalom a weboldaladnak, akkor érdemes megvizsgálni azt is, hogy hogyan lehetne javítani az oldalad technikailag, hogy több forgalmat generáljon a Google keresésekből.
A teljesség igénye nélkül, álljon itt néhány példa, miért lehet hasznos az SEO audit elvégzése:
Egy jó SEO szakember pontosan felméri az oldaladban rejlő lehetőségeket és tervet készít arra vonatkozólag, hogyan érhetsz el mégtöbb látogatót és hogyan generálhatsz magasabb profitot.
Mindenki a saját eszköztárával dolgozik, ezért az eszközök részben vagy akár teljesen eltérők lehetnek. Ez nem minőségi különbség, csupán személyes preferenvia kérdése, hisz mindenkinek megvan a saját eszközparkja.
Ennek ellenére vannak olyan eszközök, melyek használata nélkülözhetetlen egy SEO audit elkészítéséhez.
Kötelező eszközök az SEO auditban:
Ez egy kicsi ferdítés, mert nincsenek kötelező eszközök egy SEO auditban. Mindenki azt használ, ami számára hasznos adatokkal látja el az elemzés során. Kötelező elem alatt azt értem itt, hogy ezek az eszközök olyan adatokat tartalmaznak, amelyek eszközhasználattól függetlenül, amelyeket más platformok nem szolgáltatnak számunkra.
Google Analytics — Talán nem kell bemutatni az egyik legelterjettebb analitikai szoftvert, amely segíti felm,érni az oldalra érkező látogatók mennyiségét, minőségét és viselkedési szokásait.
Google Search Console — Google eszköze, mely az oldal organikus viselkedését hivatott szemléltatni. Az egyik legfontosabb SEO eszköz a piacon annak minden előnyével és hátrányával együtt.
Google PageSpeed Insights — Az oldal betöltési sebességének mérésére szolgáló eszköz, melye fontos háttérinformációkat szolgáltat a weboldal, szerver betöltési idejéről, annak a felhasználóra gyakorolt hatásairól.
Általunk használt eszközök:
Semrush Site Audit Tool — Egy átfogó linkelemző és általános SEO platform amely segíti felmérni az oldal általános állapotát. Mi leginkább piac és linkelemzésre használjuk, illetve kulcsszókutatáshoz és csoportosításhoz ad hasznos támogatást.
Screaming frog Web crawler – az oldal feltérképezését teszi lehetővé, mely sokat segít abban, hogy mi is úgy lássunk egy weboldalt, ahogy azt a Google teszi. Ezzel segít feltérképezni az oldal jelenlegi állapotát, annak feltérképezhetőségét. Számos olyan információhoz juttatja hozzá a SEO szakembert, amely egyébként láthatatlan marad az átlagos felhasználó számára.
Keywordtool-io – általános kulcsszókutató eszköz, mely nem a hagyományos Google adatbázisból dolgozik, inkább a felhasználói viselkedést, így a Google autocomplete adatait használja fel a kulcsszóvolumen mérésére. Ez inkább személyes preferencia. Mi azt találtuk, hogy jobb eredményeket kaphatunk az eszköz használatával mint egyéb eszközökkel.
Komplex oldalak, webáruházak, illetve nagyméretű piacterek esetében a fenti eszközök nem, vagy csak limitáltan használhatók. Ilyen esetben olyan eszközökhöz érdemes fordulni, amelyek képesek kezelni ezeket a helyzeteket is.
Mi erre az esetre a Jetoctopus crawler- ét szoktuk használni. Számos más crawlert is használunk, mint például a DeepCrawl, Botify vagy az OnCrawl. Mindegyiknek megvan a gyengéje vagy erőssége, de ár érték arányban a Jet Octopus nehezen verhető. A Jet Octopus összeköthető Google Search Console-al és a szerver log fájlokat is integrálni tudjuk, amitől egészen profi elemzéseket lehet végezni a platformon.
A SEO auditnak három területre kell fókuszálni a weboldal teljes feltérképezése érdekében. Ez a három főbb terület lefedi a weboldal teljes egészét, és ha szétbontjuk ezt a három területet az egyes modulokra, akkor átfogó és elég mély betekintést nyerünk weboldalunk jelenlegi állapotába.
Ebben a blogposztban a technikai SEO audit egyes elemet bontjuk szét és beszélünk annak elvégzéséről bővebben. Ez azt is jelenti, hogy az on-page és az off-page auditról egy külön-külön cikkben fogunk beszélni. Azért van szükség az szétbontásra, mert így is terjedelmes lett ez a cikk és a további két témakör is nagyon széles és szinte lehetetlen egy cikkben összefoglalni a lényeget.
Az első dolog minden esetben egy vizuális ellenőrzés, amelynek számos eleme lehet, de első körben meg kell bizonyosodni, hogy a weboldal vizuálisan mindenhol rendben van, az egyes elemek (gombok, linkek, képek, iconok) kattinthatóak és az oldal megfelelően használható minden eszközön, de kiemelten mobiltelefonon.
A Google már néhány éve a mobil megjelenést veszi alapul, ezért ennek a nézetnek az optimalizálása kiemelten fontos.
Érdemes eltölteni egy kis időt az oldal átnézésével. Használjuk a site: search funkciót, amikor is begépeljük a site: parancsot a vizsgálandó URL elé, mint az Emag példájában itt: site:https://www.emag.hu Ebben az esetben ezt az eredményt fogjuk kapni: https://cutt.ly/KMLojwS
Itt meg tudjuk nézni, hogy a Google mennyi URL-t indexelt az oldalunkról és hogy ez a szám nagyságrendileg megegyezik-e azzal, ami szerintünk a valós URL mennyiség az adatbázisunkban. Ezzel lényegében ellenőrizni tudjuk, hogy rendben indexeli-e a kereső az oldalunkat.
Amennyiben úgy látjuk, hogy az indexelt oldalak száma nagyságrendileg megegyezik az általunk elvárt indexelt oldalak számával, az első találatok között van a főoldalunk és a legfontosabb kategória oldalak, akkor rendben is vagyunk.
Ha ránéztek gyorsan az emag találati listájára, feltűnhet, hogy az indexelt oldalak listájában elől szerepelnek a radiátorok elektromos vízmelegítők (a cikkírás pillanatában legalább is) Ennyire naprakészen le is tudja reagálni egy nagyobb platform elemzése a politikai változásokat 🙂
A weboldal üzemeltetésének fontos része, hogy az alap eszközök be legyenek integrálva és jelentéseket küldjenek nekünk az oldal aktuális állapotáról. Ezért ezek az eszközök jó kiindulópontot adnak nekünk az elemzés megkezdéséhez. Ezek az eszközök a következők:
Íme néhány ötlet az elemzés elindításához:
Ezek természetesen csak címszavak az ellenőrzés megkezdéséhez, annak kivitelezését későbbi cikkeinkben pontosan kifejtjük majd.
Az oldal technikai és on-page SEO auditjához érdemes egy erre specializált crawlert (elemző szoftver) bevetni, mert több száz vagy több ezer oldal esetében ez az egyetlen mód, hogy egy helyen átláthassuk az egyes elemek optimalizáltsági szintjét. A szoftver kiválasztása annak függvénye, hogy mekkora méretű weboldallal van dolgunk, de általánosságban elmondható, hogy a Screaming Frog Web Crawler tökéletesen alkalmas a feladat kivitelezésére. A Szoftver rövid leírását fent az ‘Általunk használt Szoftverek’ címszó alatt megtaláljátok.
Az on-page elemek a weboldal forráskódjában található, de a felhasználó által is látható elemeit értjük, melyek fontosak a keresőmotorok számára. Szerepük hogy HTML kóddal jelöljék meg az egyes tartalmi elemeket, melyeknek nagyobb súlyuk van az oldal rangsorolásánál a keresőrobotok “szemében”. Ilyen elemek a következők.
Kerüljük a duplikációt vagy a tömeges leírásokat, illetve győződjünk meg róla hogy a képek lehetőleg ne gyári másolatok legyenek, hanem felhasználói képek vagyis legalább eredeti fényképek.
A tartalom elemzése önmagában megér egy misét, mert nagyon fontos eleme a SEO-nak. SEO audit szempontjából pedig javaslom kiemelten foglalkozni a tartalommal. Első körben érdemes elkezdeni azzal hogy elolvasod a “Mitől jó minőségű az online tartalom” című cikkünket, mert számos fontos információhoz jutsz általa.
De nézzük is meg mi mindent érdemes megvizsgálni a tartalmi elemek közül egy SEO audit elvégzése során:
A külső linkek még mindig az egyik legerősebb szignált adják a keresőrobotok számára, hogy az adott oldal mennyire hasznos a felhasználó számára. Az oldalra mutató linkek mennyisége és minősége egy olyan jelzés számukra, melyek az adott oldal kulcsszó pozíciójának meghatározásában kulcsszerepet játszanak. A linkprofil elemzése ezért nélkülözhetetlen elem a SEO audtinak. A linkprofil elemzéséhez egy külső szoftverre lesz szükség, amely megbízható link adatbázissal rendelkezik. A legtöbb ismert szoftver tudja ezt biztosítani, de még a Google SEarch Console is alkalmas a feladatra, de azt javasoljuk, hogy olyan szoftvert válasszatok, melyet össze tudtok kötni a Google Search Console-al és a Google Analyticsel egyaránt. Így pontosabb képet kaptok a linkprofil összetételéről.
Nézzük meg mit érdemes elemezni az audit során:
Amint látjátok csak egy leírás az SEO auditról ilyen terjedelmű cikkhez vezetett, pedig tényleg csak leültem hogy írok néhány sort a témakörben. És ez még csak a jéghegy csúcsa, hiszen bele se mentem az egyes tételek optimalizálási lehetőségeibe, csupán egy leírást csatoltam hozzájuk. Elképesztő mennyiségű információ áll rendelkezésre az SEO audittal kapcsolatban és ezeket szeretném is kibontani egy komplettebb formában is. A cikk célja az audit egyes elemeinek bemutatása volt de nyilván számos kérdést is eredményez az elolvasása. Ha bármilyen kérdésetek lenne ezzel kapcsolatban, keressetek bátran elérhetőségeim bármelyikén.