A podcast az elmúlt néhány évben egyre jobban fellendült, így a nagyvállalatoktól kezdve a marketingesekig mindenki fontolgatja, hogy elindít egyet. Hogy ez a megfelelő stratégia-e a vállalkozások számára, az már más kérdés.
Sok vállalkozás értékes marketing eszközként tekint a podcastokra, amelyek hangot adnak nekik ebben a rohamosan növekvő médiumban. A podcast emellett költséghatékony alternatívája lehet a hagyományos reklámnak. Na, de ne szaladjunk ennyire előre!
Kezdjük az alapoktól.
A podcast (ejtsd: ,,podkaszt’’) olyan digitális hangfájlok gyűjteménye vagy sorozata, amelyek az interneten keresztül letölthetők vagy hallgathatók. Minden egyes hangfelvételt podcast epizódnak nevezünk. A podcastokat általában egy vagy több személy vezeti, akik beszélgetést folytatnak, történeteket osztanak meg, vagy híreket közölnek. Leginkább a Spotify, és az iTunes alkalmazásokon találkozhattál már vele.
Biztos te is tapasztalod, hogy a mai rohanó világban a szóbeli kommunikáció a leggyorsabban növekvő médium, ezért az olyan vállalatok, mint az Apple, a Google, vagy az Amazon is kiemelten kezelik ezt a tartalmi formàtumot. Mindenki elfoglalt, és rohan A-ból B-be, így különösen hasznos médium, mert akár vezetés, vagy sport közben is meghallgathatod a kedvenc témáidról szóló beszélgetéseket.
A hangos tartalmak pedig egyre fontosabbá válnak a hangalapú keresőoptimalizálás növekedésével, és a keresőmotorok találatainak megjelenése szempontjából is.
Gyakran egy hanganyag olyan mélyreható betekintést nyújt a történetekbe, amelyekkel az írott szó nehezen boldogulna.
Viszont ezen előnyökön felbuzdulva manapság már tényleg mindenki podcastot indít, és ez nem mindig kifizetődő. Még mielőtt belevágnál, el kell döntened, hogy megéri-e az üzemeltetése? A vállalkozásoknak óvatosnak kell lenniük azzal kapcsolatban, hogyan mérik a sikerét, mivel a puszta hallgatottság, amely például a rádióreklámok tipikus mérőszáma, nem tisztességes összehasonlítás. Meg kell határoznod, hogy számodra mi az amit el szeretél érni, és mit ad neked hosszú távon! A podcastok közönségének mérőszáma kevésbé a méretre, sokkal inkább a minőségre és az elkötelezettségre vonatkozik. Ezt jó, ha tudod.
A legnagyobb probléma, hogy sokan a mai napig olyan tartalmakat gyártanak, amelyek még mindig úgy néznek ki és úgy hangzanak, mint a rádió. A podcast viszont nem egyenértékű a rádiózással. Ez egy on-demand médium,ami bárhol és bármikor fogyasztható.
Tehát a fent említett okok miatt nem mindenkinek való ez a tartalom típus, de ha érzed magadban az erőt, akkor bátran kísérletezz vele! Viszont előzetesen mindenképp határozd meg, hogy a te portfoliód beleillik-e a podcast világába, illetve azt is, hogy mi a célod ezzel. Nem mindenki tud verbálisan ábrázolni egy témát úgy, hogy az izgalmas is legyen.
Most nézzük meg, hogyan használd, mint marketing eszközt!
A podcast új dimenziót adhat a márkádnak és a tartalommarketing stratégiádnak.
Ezt sokféleképpen megközelítheted – különböző médiumokat, csatornákat és terjesztési módszereket használhatsz ennek megvalósítására, de sok tartalomgyártó ragaszkodik az alapokhoz, és szinte kizárólag az írott tartalomra koncentrál.
Ha már rendelkezel tartalommarketing stratégiával, akkor a célod, hogy minél több olvasót, rajongót, követőt vonzz. Ezt sokféleképpen elérheted a különböző csatornák segítségével, viszont rengeteg tartalomgyártó ragaszkodik az alapokhoz, és szinte kizárólag az írott tartalomra összpontosít.
Ha ki akarsz tűnni a tömegből, és új közönséget szeretnél elérni, akkor érdemes lehet megfontolni a saját podcast indítását. De csak abban az esetben ajánlott, ha biztos vagy a dolgodban, és meg tudod határozni a céljaidat (ahogy fentebb is írtam).
Mert egy teljesen új célcsoportot szólíthat meg, amire lehet, hogy azelőtt nem is gondoltál, használatának pedig számos előnye van:
A podcastok hihetetlenül népszerűvé váltak az elmúlt néhány évben. Jelenleg több mint egymillió podcast létezik, amelyek között 30 millió epizód található, és egyre többen választják ezt a csatornát a rádió, vagy televízió helyett. A gyorsan jött hype ellenére úgy tűnik, a még mindig gyors növekedési pályán vannak, ahogy egyre több ember fedezi fel.
A podcastok azért is értékesek, mert könnyű létrehozni őket. Félreértés ne essék, ettől még erőfeszítéseket kell tenned, ahogyan azt bármilyen tartalom esetében is tennéd. Viszonylag olcsó eszközökkel is belevághatsz azonban, és nincs szükséged különösebb hangtechnikai képzettségre ahhoz, hogy egy minőségi anyagot készíts.
A podcastok egyúttal belépőt jelentenek többféle tartalom egyidejű előállítására is. Például videóra vehetsz egy interjút, amit kiadhatsz videóként, hanganyagként és blogként is (írott átirattal), így háromféleképpen is hasznosíthatod a tartalmat.
Az interaktív audio élmény szuper lehetőségeket kínál az együttműködésekhez is. Ez a keresztpromóciós hatás lehetővé teszi, hogy könnyebben terjeszthesd azt, amit képviselsz miközben segítséget is kapsz az új tartalmak létrehozásához.
Néhányan, akik inkább podcastokat hallgatnak, talán soha nem fedezik fel a munkásságodat, hacsak nem törsz be hozzájuk az audio tartalmaiddal. Mindenesetre új, és meglévő szegmenseket érhetsz el új módon, így szélesítve a közönségedet.
Most nézzük meg, hogyan integrálhatod ez az új tartalmi formátumot a tartalommarketing kampányodba?
A fenti előnyöket szem előtt tartva a podcastokra a tartalommarketingben a legjobban úgy lehet gondolni, mint egy új tartalommarketing csatornára. A tartalommarketingnek mindig ugyanaz az átfogó célja. Olyan tartalmat akarsz adni az embereknek, amire kíváncsiak. Ez jelentheti azt, hogy választ adsz nekik a kérdéseikre (ami különösen fontos, ha a keresőmotorokra optimalizálsz), vagy egyszerűen csak szórakoztatod őket.
A podcast erejét – mint minden más csatornánál- úgy tudod a legjobban kihasználni, ha a marketing mix egyik elemeként gondolsz rá. Körülbelül olyan, mint amikor a blogbejegyzésedben egy e-mail feliratkozásra buzdítod a közönségedet. Ez lehetővé teszi, hogy a fogyasztók felfedezzék a többi csatornádat is, és segít abban, hogy márkád a figyelem középpontjában maradjon.
A podcast több módon is figyelmet érdemel a keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából. Először is, ha megfelelően használod, a podcast növelheti a weboldalad láthatóságát.
Az új podcast-epizódokat a weboldalad önálló oldalaként is listázhatod, és terjesztheted, hasonlóan egy bloghoz. Ha megfelelő címeket, meta információkat és leírást adsz meg, akkor könnyen új módot találhatsz arra, hogy optimalizálj bizonyos kulcsszavas kifejezésekre. Így minden egyes új epizód egyben egy olyan tartalom lesz, amely a keresőmotorokban is felfedezhető.
Idővel, ahogy a csatornád egyre népszerűbbé válik, egyre több linket fog vonzani és megosztást fog eredményezni . Ez elengedhetetlen a domain tekintélyének javításához, ami viszont megkönnyíti a weboldalad rangsorolását., ezáltal egy új módszer lehet a weboldalad tekintélyének és láthatóságának növelésére.
A legtöbb ember úgy fedezi fel a podcastokat, hogy elkezd keresgélni a számára érdekes témákat. Ennek megfelelően optimalizálnod kell ezekre a podcast-specifikus keresőmotorokra.
A podcast csatornákra történő optimalizálás nagyon hasonló a weboldal specifikus SEO-hoz, tehát konkrét kulcsszavakra kell optimalizálnod.
Magától értetődik, hogy a podcastodnak „jónak” kell lennie, különben az emberek nem fogják hallgatni. De mi is pontosan a „jó” podcast?
Az írott tartalomhoz hasonlóan a jó munkának is vannak könnyen azonosítható jellemzői, de vannak nehezebben meghatározható szubjektív tulajdonságok is, amelyeket érdemes figyelembe venned. Hallgass meg sok podcastot, hogy ráérezz a lényegre!
A legfontosabb tulajdonság, amire törekedned kell, az az érték- olyasmit nyújtasz a hallgatóknak, amit értékesnek találnak? Hangosan és tisztán szólalnak meg a hangok, kevés háttérzajjal vagy anélkül? Ez mind fontos kérdés az indulás előtt!
A podcast sikere nagymértékben függ attól, hogy mennyire tudod népszerűsíteni a saját munkádat. Tegyük fel, hogy a Te adásod a legviccesebb, és leginformatívabb a világon. De ez még mindig nem garancia a sikerre. Ha az emberek nem találják meg és nem hallgatják meg, nem is fogják tudni, hogy miről maradnak le…
Ennek megfelelően sajnos további erőfeszítéseket kell tenned annak érdekében, hogy javítsd a láthatóságot. Ahogy fentebb említettem- fontos, hogy a csatornádat és az egyes adásokat a keresőmotorok számára optimalizáld. Az is fontos, hogy minél több terjesztési csatornán népszerűsítsd. Jelenleg a Spotify a legnagyobb platform, de számos kisebb platformot is érdemes figyelembe venned.
Emellett érdemes következetesen új podcastokat közzétenned. Igazából mindegy, hogy hetente vagy havonta teszel közzé egy új anyagot- a gyakoriság közel sem olyan fontos, mint a következetesség. A következetesség az, ami lehetővé teszi, hogy megtartsd a meglévő közönségedet, és új hallgatókkal bővítsd a rajongótáborodat!
Ahogy a podcastod kezd egyre népszerűbbé válni, úgy érdemes több energiát fordítanod a meglévő közönséged ápolására, hogy ösztönözd a hűségüket (és remélhetőleg több ajánlást kapj). Amikor csak tudsz, lépj interakcióba hallgatóiddal, és vegyél részt aktívan a közösségi médiában. Akár egy Facebook csoport létrehozását is fontolóra veheted a rajongóid számára.
A tartalommarketing stratégia más elemeihez hasonlóan a podcast stratégia működéséről csak az eredmények mérésével, és elemzésével lehet meggyőződni. Hány új hallgatót és feliratkozót szerzel? Hányszor töltenek le egyes epizódokat? A podcast a felelős azért, hogy új forgalmat generáljon a weboldaladra? Hány látogatód tölti le végül az epizódokat a weboldalad segítségével?
Állítsd be a Google Analyticset vagy a választott platformot, hogy nyomon tudd követni ezeket a mérőszámokat, majd kísérletezz! Jobban reagálnak az emberek egy bizonyos típusú epizódra, amelyet kiadsz? Visszaesett a számod, amikor nagy kockázatot vállaltál? Ami még fontosabb az az, hogy milyen tendenciát látsz hétről-hétre!
Összességében elmondható, hogy a podcast erőteljes kiegészítője lehet a meglévő tartalommarketing stratégiádnak, és ha jól kezeled, önállóan is megállja a helyét a bevételtermelés útján. A sikerhez azonban valamilyen módon meg kell különböztetned magad a versenytársaktól, és nagy hangsúlyt kell fektetned a minőségre, illetve folyamatosan finomítanod kell a tartalmaidat az elemzések segítségével.
Ez egy összetett és árnyalt tartalommarketing csatorna, de az elindulás könnyebb, mint azt a legtöbben gondolnák. Próbáld ki Te is, és nézd meg, hogy működhet-e a vállalkozásod számára!