Ha olyan útmutatót keresel, amely bemutatja a podcast készítés első lépéseit, akkor abszolút jó helyen jársz. Ahogy a korábbi cikkemben is írtam – egy podcast elindítása nem nehéz, de számos lépésen kell végig menned ahhoz, hogy elindítsd, hiszen a podcasting egyelőre még egy kevésbé versenyképes terület (különösen a magyar podcastok világa), mint a blogolás, így most van itt a tökéletes alkalom arra, hogy belevágj!
Vegyük végig a folyamatot a tervezéstől a kivitelezésig!
Ez a podcast készítés kezdeti (és gyakran figyelmen kívül hagyott) szakasza. Itt érdemes jó sok időt eltöltened, mielőtt továbblépnél. Nyugodtan vegyél elő egy jegyzetfüzetet vagy a laptopodat, és kezdd el a tervezést, mint a profik!
Gondolom az a célod, hogy a podcastod egy adott témára vagy a piaci résre összpontosítson. Próbáld leszűkíteni valamire, amiről sok epizódon keresztül tudsz beszélni (50+), de ami nem olyan széleskörű, hogy ne szólítsd meg a potenciális közönségedet.
Például egy klasszikus „szabadidős programok” podcast helyett beszélj inkább a túrázásról – vagy még specifikusabban, például túrázás a Mátrában, ami a magyar podcastok egyik újdonsága lehet. Később bármikor bővítheted a témádat, ha egyre népszerűbb leszel!
Van egy barátod, üzleti partnered vagy munkatársad, akivel úgy érzed könnyebb lenne az indulás? Sokkal könnyebb lehet a podcasting elkezdése, ha van egy társ-házigazdád. Természetesen sokkal érdekesebb lesz a beszélgetés, ha mindketten osztjátok a nézőpontotokat egy adott témáról. Az is hasznos lehet, ha van valaki, aki irányítja a beszélgetést, hogy az ne laposodjon el. Ráadásul a szerkesztéssel, promócióval és egyebekkel kapcsolatos további feladatokat is megoszthatod a másikkal.
A magyar podcastok körében rendkívüli gyakori az, hogy egy társ-házigazdával együtt beszélgetnek a műsorvezetők. Miért ne indulnál el Te is ezen úton?
Viszont lehetnek azonban árnyoldalai is. Biztosra kell menned, hogy mindketten hosszú távon elkötelezettek vagytok a podcast mellett. Segít, ha már a kezdetektől fogva ütemtervet állítasz fel, hogy tudd, mikor fogsz minden héten felvételt készíteni. Itt azonban nincsenek szabályok. Ha a társ-házigazdád kiesik, akkor is folytathatod a podcastot nélküle. Vagy elkezdheted egyedül, és később hozzáadhatsz egy új társat.
A legfontosabb dolog az, hogy csak elkezdd… szóval válassz egy izgalmas nevet:
Ha megnézed az Apple Podcasts toplistáit, sokféle nevet láthatsz. Némelyik leírja, hogy miről szól a műsor, míg mások nem sokat jelentenek. Fontos, hogy olyan nevet válassz, ami szélesebb körű, mint a témád! Ne korlátozd be magad egy adott témára!
Számos szakértő állítja, hogy a podcastok hossza lehet rendkívül változatos, és összefüggésben állhatnak a téma választással is. Fonts emgjegyezni, hogy a saját podcastjaid hosszát is variálhatod annak függvényében, hogy milyen témát választasz. Értelem szerűen egy leíró, történetmesélős podcast, nagyobb terjedelmű lesz, mint egy technikai útmutató, vagy egy oktató podcast, ezért akár érdemes ezek variálásán is elgondolkodni, mert esélyes, hogy a céljaiddal egybevág, ha több formátummal is dolgozol.
Nincs feltétlen szükséged 28 perces podcastra, mert ez az átlagos vezetési idő itthon a dugóban. Vagy egy 1 órás adásra, mert az emberek ennél tovább nem tudnak figyelni. Van 5 perces és van 6 órás podcast is. Találd meg azt, ami neked megfelel, és használd azt! Figyeld a statisztikáidat, hagasd meg a visszajelzáéseket, hogy a halgatóid, hol és mikor halgatják az adásaidat, majd ebből le tudsz vonni következtetéseket, hogy az adásaid hosszát hogyan kell variálnod.
Amit én megpróbálnék elkerülni, az az, hogy hosszabb legyen a kelleténél, mert 15 percre elkalandoztál a témától. Találd meg a fókuszt, készíts forgatókönyvet és kövesd az ütemtervet (legalább is az elején, amíg rutint nem szerzel) ezzel tudod kontorllálni a folyamatot.
Az interjú műsorok népszerűek, de ez nem jelenti azt, hogy neked is ilyet kell csinálnod. Az idő felében csinálhatsz szóló (vagy társ-) műsorokat is, a másik felében pedig interjú műsorokat. Az interjúk készítésének egyik nagy előnye, hogy rengeteget segítenek az új hallgatók megszerzésében – különösen, ha előre megírt sablonokkal és grafikákkal megkönnyíted a vendéged számára a megosztást.
Hogyan hangzik egy konkrét epizód? Íme egy példa:
A különböző szegmensek megkönnyítik a kis videók megosztását a közösségi médiában is.
De ne feledd, hogy minden egyes epizódnál, amit kiadsz, lesznek visszatérő és új hallgatóid is, ezért próbálj meg mindkettőhöz szólni!
Most, hogy megírtad a témádat, és a formátum(ok)at, néhány dolgot elő kell készítened az indítás előtt…
A borítókép az első benyomás, amelyet a legtöbb ember lát, amikor a kedvenc podcast-alkalmazásuk között böngésznek. Az is lehet, hogy ez lesz az a kép, amit valaki meglát, amikor megosztod a műsorodat a közösségi médiában. Éppen ezért ennek ütősnek kell lennie.
Fontos az első benyomás, így erre ne sajnáld az időt, és pénzt! Célszerű megterveztetni a borítóképet egy profi szakemberrel!
Nagy rajongója vagyok a PremiumBeat podcast zenéknek. Könnyű keresni köztük, teljes licencet kapsz, és egy csomó különböző stílus van náluk. A legtöbb embernek alapvetően sincs szüksége korlátlan előfizetéses zeneszolgáltatásra – csak egy-két dalra.
A hangminőség fontos, de nem kell egy vagyonba kerülnie egy jó minőségű mikrofon beszerzésének a podcastinghoz. Az egyik legnépszerűbb podcast-mikrofon az Audio-Technica ATR2100x-USB (vadonatúj, 2020-as verzió). Ez egyrészt USB-mikrofon, másrészt XLR-csatlakozóval rendelkezik, így új mikrofon nélkül is frissítheted a felvételi eszközeid tárházát.
Fontos eleme a podcastodnak, hogy hol és milyen környezetben történik a felvétel. Ennek két aspektusát emelném ki, az egyik a studió tecnikai felépítése, a másik pedig, hogy milyen komfortos a környezet a vendégeid számára.
Nyilván nem kell bemutatni, hogy mennyire fontos az, hogy a vendégeid komfortosan érezzék magukat, szép, rendezett környezetben ezt sokkal egyszerűbb abszolválni. Érdemes figyelmet fordítani a meghívott vendégeid igényeire előre. Nyilván nem kell ötcsillagos sztármenüt eléjük tenni, de érdemes megkérdezni emailben a preferenciáikat. Mit szeretnek inni, enni és ha esetleg van bármilyen kívánságuk ami számukra fontos a felvétel alatt. Ezek csak apróságok, de fontos elemei a komfortérzet növelésének.
A technikai része a környezetnek a hangszigetelésnél kezdődik. Számos podcastot halgattam, ahol a megfelelő hangelnyelés hiánya miatt a szuper mikrofon ellenére visszahngos volt az adás. Az audio nagyon fontos és az egyik legnagyobb ellensége a visszhang. Ha stúdiót bérelsz ott nem lesz gond, nyilván olyat választasz, ahol a technikai feltételek adottak. Ha viszont saját környezetben vágsz bele a podcastolásba, akkor fektess erre hangsúlyt és szerezz be megfelelő hangelnyelő anyagokat, és alakítsd ki a megfelelő környezetet, hogy a lehető legoptimálisabb legyen a hangzás.
Ha interjú műsort készítesz, itt az ideje, hogy összeállíts egy listát arról, hogy kiket szeretnél a podcastodban látni! Ezután kezdd el elérni őket. Segíthet, ha olyan szolgáltatást használsz, mint az Acuity Scheduling, így az emberek közvetlenül a naptáradba foglalhatnak időpontot, amikor az számodra megfelelő. Így nem kell azon sakkoznod, hogy kivel, mikor interjúzól, és koncentrálhatsz arra, hogy minél több embert szervezel be!
Ha még nem használtál korábban szerkesztő szoftvert, még a GarageBand vagy az Audacity egyszerű műveletei is elég ijesztőek lehetnek.
Ha még nem vagy rutinos, akkor az Alitu lehet a megfelelő megoldás. Ez egy „podcast készítő” eszköz, amely automatizálja a zavaros technikai részek nagy részét, és gyakorlatilag elkészíti helyetted az epizódot. Az egész a böngészőn belül működik, tehát nem kell letöltened semmilyen szoftvert, és bármilyen, az internethez csatlakoztatott számítógépen működik.
Úgy építették fel, hogy szuperegyszerű legyen a használata, és nagyjából mindent tud:
Mindössze annyit kell tenned, hogy feltöltöd a felvételeidet, és egy podcast-specifikus szerkesztővel kiszeded a nagyobb hibákat. A többit az Alitu elvégzi! Még jobb, hogy az Alitu tartalmaz egy könyvtárnyi zenét, amelyet főcímdallamként vagy a szegmensek közötti átmenetként használhatsz.
Akár teljesen kezdő, akár tapasztalt podcaster vagy, aki drasztikusan csökkenteni szeretné a gyártási időt, mindenképpen ki kell próbálnod az Alitu-t. A program ráadásul 7 napos ingyenes próbaverzióval jár.
Megmutatom, hogyan használhatod a GarageBandet felvételhez és szerkesztéshez.
Más hangszerkesztő szoftverek is hasonlóak, de a legtöbbjüknek fejlettebb funkciói vannak, amire a kezdetek kezdetén nincs szükséged. Népszerű lehetőségek az Adobe Audition és az Audacity (mindkettő működik Mac és PC számítógépen).
Mielőtt belevágnál, sokkal könnyebb lesz, ha létrehozol egy sablont, amelyet minden alkalommal újra felhasználhatsz, amikor egy podcast epizódot veszel fel. Ez azt jelenti, hogy az intro és az outro zenéje már el lesz helyezve, és a reklámspotoknak helyet ad.
Ne feledd, hogy minden egyes epizód formátumtól függően másképp fog kinézni – hozz létre egy olyan podcast-sablont, amely megfelel számodra!
Van néhány dolog, amit egyszerűen beállíthatsz egyszer (és elmentheted a sablonodban), amivel sokkal jobban fog szólni a podcastod (és a hangod). Ne feledd, hogy mindenkinek más a hangja, így nincsenek tökéletesen univerzális beállítások, de ezek jó kiindulópontot adhatnak:
A Buzzsprout podcast hostingot használom és ajánlom, miután az évek során sok különböző céget kipróbáltam. Miután regisztráltál, ki kell töltened néhány szükséges információt a podcastodról (név, leírás, kategóriák stb.).
Ha a Buzzsproutot használod, ez a folyamat szuper egyszerű. Ha nem, akkor lehetséges, hogy olyan dolgokkal kell majd bajlódnod, mint például az ID3-címkék beágyazása az MP3-ba.
Csak a „Feltöltés” gombra kell kattintanod. Ezután ki kell töltened az epizód címét, leírását, összefoglalóját, a közzététel dátumát és az epizódszámot.
Ha szezonokat szeretnél használni, akkor tegyél oda egy „1”-et, egyébként hagyd üresen. Ha sok csúnya szót használsz, kattints az explicit jelölőnégyzetre. Hasznos lehet, ha létrehozol egy sablont az epizód leírásához (egy külön szöveges dokumentumban), amelyet minden epizódhoz újra felhasználhatsz.
A Buzzsprouton belül csak kattints az Apple Podcasts-ra a “Directories” fül alatt, és kövesd az általuk összeállított lépéseket. Ezután fogd meg a podcastod RSS feedjét, és küldd be más podcast könyvtárakba is.
Ahogy új epizódokat töltesz fel, a tárhelyszolgáltató automatikusan frissíti az RSS-feedet, és minden podcast-könyvtár, ahol szerepelsz, szintén frissül az új epizóddal.
A munkád nem ér véget, ha elindítasz egy podcastot. Itt vannak az ajánlásaim, amelyek segítenek abban, hogy a műsorod vonzóbbá és könnyebben bővíthetővé váljon:
A podcast hosting cégek általában adnak neked egy weboldalt, de ha komolyan tervezed a podcastolást, akkor szerezz magadnak egy külön WordPress tárhelyet.
A Podcast oldal egy kifejezetten podcastok számára készült weboldalépítő és tárhely all-in-one. Olyasmi, mint a Wix, de a podcasterek igényeihez tervezték. Nincs szükség kódolásra. Csak kiválasztod az egyik témát, testre szabod, és opcionálisan integrálod az e-mail marketinget vagy a Google Analyticset.
Hozzáadhatsz oldalakat vagy blogbejegyzéseket, testre szabhatod a hanglejátszót, és megkönnyítheted látogatói számára a feliratkozást!
A műsorjegyzet egy egyszerű összefoglaló arról, amiről beszéltél, vagy egy teljes blogbejegyzés, amely inkább az olvasásra, mint a hallgatásra van szabva. Néhányan még kombinálják is.
Szerezd meg az epizód beágyazási kódját, és helyezd el a műsorjegyzetek oldalán, hogy az emberek a weboldaladról is meghallgathassák. Remélem a fenti pontok segítenek abban, hogy könnyebben belecsöppenhess a magyar podcastok világába. Összességében az a legfontosabb, hogy jól érezd magad abban, amit csinálsz!
Hagyj fel a tökéletességgel, és mutasd meg önmagad, a gondolataidat. Minden kezdet nehéz, de egy idő után belőled is magabiztos podcaster válhat, ha gyakorolsz, és egyre több adást teszel közzé. Hajrá!