A Google a szerdai Search On rendezvényén bejelentette MUM technológiájának új alkalmazásait, köztük a multimodális keresést a Google Lens segítségével, a Kapcsolódó Témák, videós tartalmak és újabb Google keresési funkciókkal. Bár ezek a bejelentések nem jelentik egyenesen a Google keresés működésének átalakítását, a felhasználók számára új keresési módszereket kínálnak, a SEO szakembereknek pedig új lendületet adnak azáltal, hogy a változtatásokhoz alkalmazkodó weboldalak előnyt élvezhetnek az új funkciók alkalmazása által.
A Google először a májusi I/O rendezvényén mutatta be a Multitask Unified Model (MUM) előzetest. A BERT-hez hasonlóan egy transzformátor architektúrára épül, de a hírek szerint 1000-szer erősebb és többfeladatos működésre képes, mégpedig azáltal, hogy teljesen egyedi módon kapcsolja össze az információkat a felhasználók számára. (Megjegyzés: a Google számára az információk összekapcsolása létfontosságú, ugyanis a felhasználói viselkedésformák egyik legkönyebben mérhető eleme a releváns vagy kapcsolódó érdeklődési körök által rajzol felhasználói út.) Júniusi első nyilvános alkalmazása során a MUM másodpercek alatt azonosította a COVID vakcinák nevének 800 variációját 50 nyelven. Ez az alkalmazás azonban nem mutatta be a technológia multimodális képességeit. A Search On-on tett bejelentések mélyebb bepillantást engednek a MUM multimodális lehetőségeibe.
A Google egy új keresési módot mutatott be, amely a MUM technológiát a Google Lens-szel kombinálja, lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy fényképet készítsenek és hozzáadjanak egy keresést. Tehát a rendszer alkalmas lesz egy fénykép készítésével egyidőben egy szöveges keresésre is, amit a Google algoritmusa képes lesz összekapcsolni és megállapítani az összefüggést a kép és a szöveg között.
A kersések eddig egy platformon zajlottak és a szöveges keresés algoritmusa élesen elvált a fényképes keresés algoritmusától. Ezzel az összekapcsolással lényegáben a különböző algoritmusok és adatbázisok képesek lesznek kommunikálni egymással a pontosabb eredmény érdekében. A Google Lensről itt olvashattok bővebben: https://lens.google/intl/hu/ Egy példa a multimodális keresésre, amelyben a felhasználók egy képet és szöveget adnak meg egyidőben és a Google összekapcsolja a két keresési forrmátumot:
Egy példa a multimodális keresésre, amelyben a felhasználók képet és szöveget adnak meg. Kép: Google.
A fenti „mutass és kérdezz” példában a felhasználó fényképet készít egy ismeretlen kerékpáralkatrészről, és megkérdezi, hogyan kell azt megjavítani. A Google képes a keresést egy videó egy pontos pillanatához rendelni, ami segít a felhasználóknak megtalálni a megfelelő információt anélkül, hogy kézzel kellene keresniük a kerékpáralkatrészeket, majd külön keresést végezniük egy oktatóanyagért. A multimodális keresés kereskedelem által vezérelt példája:
A multimodális keresés kereskedelemvezérelt példája. Kép: Google.
A vállalat a bejelentésében egy másik lehetséges felhasználási esetet is bemutatott (amely a fenti képen látható): A felhasználók lefényképezhetnek egy pólón lévő mintát, és megkérhetik a Google-t, hogy keresse meg ugyanezt a mintát zoknin. Bár a felhasználók egyszerűen leírhatnák szöveggel a keresett mintát, előfordulhat, hogy nem találják meg a pontos mintát, vagy sok találatot kell átszűrniük, mielőtt megtalálják a megfelelőt. Ez a képesség 2022 elején érkezik meg
A Google a MUM-ot alkalmazza a kapcsolódó témák megjelenítésére is, amelyeket nem említenek kifejezetten egy videóban, Így a Google javaslatokat tehet olyan kapcsolódó témákra, melyek az eredeti kereséssel összefüggésbe hozhatók. Lásd a lenti példát:
A MUM technológiát a videón belüli kapcsolódó témák azonosítására és a felhasználó lekérdezésekhez kapcsolódó ajánlásra használja fel a Google . Kép: Google.
A fenti példában a videóban nem szerepel kifejezetten a „makrancos pingvin élettörténete”, de a Google rendszerei képesek megérteni, hogy a témák kapcsolódnak egymáshoz, és a felhasználónak javaslatot tesznek a lekérdezésre. Ez a funkció az elkövetkező hetekben angol nyelven is elindul, és a vállalat az azt követő hónapokban további vizuális fejlesztésekkel egészíti ki. Először a YouTube-videókhoz lesz elérhető, de a Google vizsgálja annak lehetőségét is, hogy más videókhoz is elérhetővé tegye ezt a funkciót.
A Google bemutatott néhány új SERP-funkciót is, amelyek más technológiákon alapulnak, de a vállalat arra számít, hogy a következő hónapokban a MUM segítségével fejleszteni fogja őket. „Tudnivalók”. Ez a funkció a felhasználó által keresett téma különböző aspektusait sorolja fel. A Tudnivalók segítségével a felhasználók láthatják a különböző dimenziókat, amelyekre mások jellemzően keresnek, ami segíthet nekik abban, hogy gyorsabban eljussanak a keresett információhoz. A tudnivalók segíthetnek a felhasználóknak megtalálni a megfelelő utat a lekérdezésükhöz, amint az alábbi példa is bemutatja:
A tudnivalók segíthetnek a felhasználóknak megtalálni a megfelelő utat a keresési lekérdezésükhöz. Kép: Google.
A fenti példában a Google a lekérdezés („akrilfestés”) olyan szempontjait mutatja, amelyeket a keresők valószínűleg először keresnek, például egy lépésről-lépésre útmutatót vagy akrilfestést háztartási eszközökkel. „A Tudnivalók, például a “featured snippet-ek” között megjelenő információk jellemzően olyan információk, amelyeket a felhasználók közvetlenül az adott altémára történő keresés során látnának” – mondta a Google szóvivője. Ez a funkció szintén az elkövetkező hónapokban indul el. A keresések finomítása és bővítése. A „Refine this search” és a „Broaden this search” funkciók lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy egy témával kapcsolatban konkrétabbak legyenek, vagy általánosabb témákra nagyítsanak. A „Finomítsd ezt a keresést” és a „Szélesítsd ezt a keresést” funkciók.
A „Keresés finomítása” és a „Keresés kiszélesítése” funkciók. Kép: Google.
A fenti „akrilfestés” példát folytatva, a „Refine this search” rész az akrilfestési ötletekre, tanfolyamokra stb. vonatkozó javaslatokat mutatja, míg a „Broaden this search” rész a kapcsolódó, de általánosabb témákat, például a festészeti stílusokat. Ezek a funkciók az elkövetkező hónapokban angol nyelven is elindulnak. A fenti, MUM-mal kapcsolatos bejelentéseken kívül a Google egy „vizuálisan böngészhetőbb” felületet is bemutatott bizonyos találati oldalakhoz, fejlesztéseket a meglévő találati list6e jelenlegi elemeirhez illetve a Google vásárlás funkcióhoz is egyaránt, melyek tartalmazhatnak majd a felhasználói lekérdezéshez kapcsolódó készletszűrőket a helyi termékkeresésekhez, valamint azt a lehetőséget, hogy egy oldal összes képét kereshetővé tegye a Google Lens segítségével.
Amikor a Google először mutatta be a MUM-ot, a technológia multimodális képességeit és teljesítményét absztrakt példákkal és bevezetési dátum nélkül reklámozta. Most már pontosabb elképzelésünk van arról, hogy a MUM valójában mire képes, milyen hatással tud lenni a Google keresés megjelenésére, és a várható funkciók ütemtervét is ismerjük. A Google Lens továbbfejlesztései a multimodális Google keresés új, és talán az iparágban eddig látottnál intuitívabb módon jelentik meg a multimodális Google keresés kihasználásában rejlő lehetőségeket.
A Google által megadott e-kereskedelmi példa jól mutatja, hogy ez a funkció hogyan segíthet a keresőmotornak abban, hogy nagyobb szerepet kapjanak ebben az ágazatban, miközben a kereskedők számára még fontosabbá válik a terméksémák alkalmazása és a pontosabb, jobban meghatározott adattovábbítás, hogy termékeik megjelenhessenek a Google-ben. A többi MUM-mal kapcsolatos bejelentés (Kapcsolódó témák videókban, Tudnivalók, A keresés finomítása és A keresés kiszélesítése) mind arról szól, hogy a felhasználók a kapcsolódó témákon keresztül többet tudhassanek meg, így javítva a felhasználói élményt. Ezek a funkciók lehetőséget nyújthatnak arra, hogy keresőoptimalizálási technikákkal a felhasználók elé kerüljenek azáltal, hogy egy keresést egy másik kapcsolódó kereséshez vagy egy videót egy másik kapcsolódó videóhoz vagy kereséshez kapcsolnak, amelyre a rangsorolásukban szerepelnek.
A Google keresési eredményeinek és funkcióinak összekapcsolhatósága új utakat kínálhat a felhasználók számára, hogy eljussanak ahhoz, amit keresnek. Ha a Google nyilvánosságra hozza, hogy valaki hogyan jut el egy kiadó tartalmához (például a keresési javaslatok pontosítása révén), akkor ez új felhasználói utakat (és a velük járó üzleti lehetőségeket) tárhat fel, amelyekre optimalizálni lehet. Ezek a funkciók is egy újabb lépéssel távolodnak el a régi találati listáktól, és a SEO szakembereknek alkalmazkodniuk kell a változásokhoz, miközben a lehető legtöbbet kell kihozniuk az új megjelenési lehetőségekből, amelyeket ezek a funkciók kínálnak.
A fentiek mellett még egy érdekességet meg lehet figyelni az új funkciók között. Funkciók, mint például a “Things to know – Tudnivalók” meglehetősen hasonlít a “I want to know – Meg akarom tudni” típusú mikromomentumokra, melyek a Google tartalommarketing irányelveivel összecsengenek. Nyílván ez nem véletlen, hisz a Google nem csak mérni, hanem irányítani is szeretné a felhsználói viselkedés alakulását. Ez a változás viszont első alkalommal próbálja összahangolni a SEO és tartalommarketing folyamatoka, ami egy fontos előremutató lépés a keresőóriás részéről. Fontos azonban észrevenni azt is, hogy az irányítás mellett meg is könnyíti a felhasználók kereséseit, ezáltal időt spórolhatunk meg a vásárlási folyamat során.
A keresési szándékról és a Google mikromomentumokról a keresőoptimalizálás oldalunkon írtam egy rövidebb összefoglalót, melyet ide kattintva találhattok meg. Később ennek egy nagyobb cikket is szeretnék szentelni, mert rendkívül fontos tartalommarketing szempontból. Ezek a változások nagyon fontos jelek és azok a weboldalak kerülnek előnyös helyzetbe, amelyek képesek lesznek felismerni, hogy a vizuális elemek optimalizálásával, mekkora előnyre tudnak szert tenni az onrganikus forgalmuk növelése érdekében.