Elkészült a weboldald egy remek ötlettől vezérelve és kikerült a publikum elé, de azt veszed észre, hogy az oldal látogatottsága alacsony és rengeteg pénzt költesz el fizetett hirdetésekre, hogy megfelelő bevételhez juss. A versenytársak nagy számban vannak jelen és minden kulcsszóra megelőzik a weboldaladat a Google találati listájában.
Ennek számos oka lehet és tanácstalan vagy, mert tudod, hogy a Google találati listából jóval több lehetőséget lehetne kiaknázni, de nem tudod hogyan.
Ilyenkor érdemes felkeresni egy SEO tanácsadót, aki megvizsgálja az oldalad és segít felzárkózni, majd megelőzni a konkurens weboldalakat. A SEO tanácsadó segíti növelni oldalad organikus elérését és konverzióját a szolgálatásodhoz kapcsolódó organikus keresési kifejezésekre, illetve feltérképezve a piacot, segíteni tud kiterjeszteni az oldalad elérését egyéb releváns témakörökben is. A SEO tanácsado segítséget nyújt az oldal technikai optimalizálásában, linkprofiljának optimalizálásában, tartalmi megjelenésében, melynek következményeként oldalad könnyebben használható és elérhető lesz a felhasználók számára.
Azt hiszem ezt a témát nagyon sok szempontból lerágták már és gondolkodtam is azon, hogy érdemes-e egyáltalán beleállni a témába, de úgy gondolom tisztázni kell, milyen feladatok ellátását várhatjuk el egy SEO tanácsadótól és hogyan is kell kinézzen egy SEO tanácsadás.
Nincs minden esetben jó híre a seo specialistáknak, köszönhetően a rengeteg önjelölt szakinak, akik egy tanfolyam után szakembernek érzik magukat és friss, fiatalos lendülettel rontanak neki az optimalizálásnak mindenféle tapasztalat nélkül. Emellett rengeteg szakember foglalkozik a témával és mint minden szakterületen itt is vannak erősebb és gyengébb próbálkozók. Az is tény, hogy az egyszerűen elvégezhető online tanfolyamok sokasága miatt, ma már jóformán bárki, bárhonnan szerezhet valamilyen igazolást arról, hogy mekkora szakembere az adott témakörnek, és nincs ez másképp a keresőoptimalizálás esetében sem.
Első és legfontosabb teendőnk, hogy pontosan ugyanúgy válasszunk szolgáltatót, mint ahogy terméket vásárolunk ugyanebben az értékben. Amikor egy marketing szolgáltatót választunk cégünk számára, a havi számla több százezres nagyságrendű lehet, mely összeadva egy éves vagy kétéves intervallumra, többmilliós tételt tesz ki.
Kérdezem én: amikor autót vásárolunk ugyanebben az értékben, nem nézzük meg alaposan, hogy honnan vásárolunk, hogy bántak vele, hol tartották stb?
Dehogynem. Viszont amikor szakmai partnert választunk, valahogy erről hajlamosak vagyunk megfeledkezni.
Tehát az első és legfontosabb dolog amit tehetünk, hogy alaposan utánanézünk a cégnek, vagy szakembernek, így nézzünk utána a következő információknak:
Ezek az első lépések a szakember vagy cég ellenőrzése során elkerülhetetlenek. Tudom, hogy nehéz elfogadni, de magunkra vessünk akkor, ha nem végezzük el a házi feladatot és pórul járunk mert a SEO tanácsadó által átadott információk még fél év távlatából sem mutatnak változásokat.
Önmagában a SEO tanácsadás nem feltétlen teszi egyértelművé, hogy a SEO szakembernek mi is lesz a feladata. Lehetséges, hogy tanácsadói díj ellenében támogatja a fejlesztői csapatot, vagy tanácsadással segíti a céget óradíjas alapon. Ugyanakkor a SEO tanácsadó elláthatja a teljes keresőoptimalizálást annak minden velejárójával, így lényegében nem tanácsadás lesz a feladata, hanem hands on szakiként levezényli a teljes optimalizációt. Kódol, hegeszt, és felrepíti az oldalunkat az első pozícióba (persze ezt csak megtapasztaljuk a SEO szaki ilyet sosem ígér).
Én személy szerint nem szeretem ezt a kifejezést, de valamiért úgy tűnik sokan használják. Személyes véleményem, hogy olyan kifejezéseket kell használni egy adott feladatkörre, ami egyértelműsíti, mit is várhatunk el az azt végző szakembertől.
Igazság szerint azért vagyok itt bajban, mert ha csak és kizárólag a SEO-ra fókuszálunk, akkor máris megtaláltuk az első jó szűrőt, ami alapján leszűkíthetjük a szakambereink körét. Ugyanis a SEO tanácsadás nem csak SEO-ból áll. A SEO-nak számos egyéb csatornára gyakorolt hatása, a marketing mixben betöltött szerepe, mind fontos eleme az optimalizálási folyamatnak. Nem arról van szó, hogy mindenbe bele kell üssük az orrunkat, hanem arról, hogy meglássuk, felismerjük azokat az összefüggéseket, melyek figyelembevételével pénzt spórolhatunk meg vagy hatékonyabban optimalizálhatjuk a kampányainkat.
Az egyszerűség kedvéért egy példával illusztrálnám a fentieket: Adott egy új brand kampány amelyet a PPC csapat javasol elindítani, viszont azt nem mérték fel, hogy egy ilyen márkanévre célzott kampány kannibalizálhatja az organikus eredményeket. A SEO tanácsadó ismeret hiányában nem veszi észre a hibát, csak azt veszi észre, hogy a márkázott kulcsszavakra beesett az organikus forgalom, de fogalma sincs miért. Az ilyen helyzetek felismeréséhez szükséges a tapasztalat és az egyéb marketing csatornák működésének ismerete. A megfelelő kommunikációval és helyzetfelismeréssel, még kampányindítás előtt felismerhetőek és kiküszöbölhetőek az ilyen hibák és azoknak negatív következményei.
A SEO tanácsadás elemei a Contentlabornál:
Amint látjátok a SEO-nak vannak leágazásai a különböző csatornák irányába, pont úgy ahogy az egyéb csatornák is hatást gyarkorolnak a SEO-ra. A SEO tanácsadó feladata, hogy ezekre az összefüggésekre felhívja a figyelmet, illetve, hogy hatékonyan együtt tudjon dolgozni a különböző területek képviselőivel, mert így tudja a leghatékonyabban ellátni a feladatát.
Tapasztalat: A szakmában eltöltött idő és tapasztalat jelentősége elvitathatatlan. A nagy tapassztalat sok különböző projektben való részvételt is jelent és ez nagyon fontos a minőségi munkához. A SEO esetében különösen fontos a gyakorlati tapasztalat, mert bár a alapszabályok nem változtak sokat ugyan az évek alatt, mégis nincs két ugyanolyan projekt, így egy probléma megoldására két hasonló werboldal esetében is lehetnek teljesen eltérő megoldások. Emellett pedig az algoritmusok és frissítések okozta változások lekövetéséhez egy historikus ismeret is nagy előnyt jelent.
Marketing szemlélet technikai vénával: Fontos kiemelni, hogy a SEO épp úgy marketing mint technikai megközelítés. Éppen ezért fontos a marketing stratégiák ismerete, de fontosak a programozási ismeretek és a webfejlesztés alapjainak ismeretei is. A SEO tanácsadó együttműködik a web fejlesztői csapattal és a jó együttműködés érdekében beszélni és érteni kell az ő nyelvüket. Ugyanakkor a kommunikációs képessége is magas szintű kell legyen, mert, mind prezentálni mind pedig vezető meetingeken is képesnek kell hitelesen előadni.
Rugalmasság: Egyik legfontosab ismérve a jó SEO tanácsadónak a rugalmasság. A SEO nem exact science ezért fontos a rugalmasság. A technikai kivitelezhetősége egy probléma megoldásának számos oldalról lehet limitálva, ezért mindig a körülmények figyelembevételével kell azokat javasolni, kivitelezni. Minél rugalmasabb egy SEO tanácsadó, annál nagyobb szakmai tapasztalat feltételéezhető róla. Ugyanez fordítva is igaz; minél merevebben ragaszkodik valaki az álláspontjához és a szabályokhoz, annál kevesebb tapasztalattal rendelkezik.
Mérhetőség: Fontos, hogy tevékenységünk és a befektetett pénz és energia megtérüljön, ezért a mérhetőség biztosítása kötelező. Egy jó SEO tanácsadó tranzparens kell legyen a tevékenységének mérése tekintetében és minden projekthez a megtérülés szemszögéből kell hogy hozzáálljon. Azok a szakemberek, akik nem adnak pontosan mérhető elvárásokat, nem tűznek ki pontos célokat, nem vehetők komolyan. A SEO egy marketing csatorna, melynek mérhetőek az oldalra gyakorolt hatásai, azért aki ezt megkérdőjelezi, vagy nem hajlandó a mérhetőséget biztosítani, messziről kerülni kell. Az olyan kijelentések esetén, hogy a SEO csak részben és hosszútávon mérhető, vagy hogy a legjobb amit mérhetünk az a kulcsszópozíció, vagy hogy garantálják a kulcsszó pozíció elérését, azonnal álljunk fel az asztaltól és keressünk mást.
A megfelelő SEO tanácsadó kiválasztása nem könnyű feladat, hisz egy olyan terület szakemberének képességeit kell viszonylag limitált információk alapján elbírálni, amelyről sok esetben amunkaadó keveset tud. A legtöbb marketing szakember ismeri a SEO-t mint területet, de általánosan elmondható, hogy kevesen látják át a területet megfelelően. Ennek ellenére megfelelő utánajárással, ellenőrzéssel és tapasztalattal, igen is ki tudjuk választani a magefelelő szakembert laikusként is. Előfordulhat, hogy ezt mégsem szeretnéd a véletlenre bízni és szakember segítségét szeretnéd kérni a megfelelő szakember kiválasztásában. Ebben az esetben keress meg bennünket bátran, mi szívesen segítünk beülni az interjúra és kiszűrni a jelentkezők közül azt, akivel érdemes együtt dolgozni.