Nemrégiben belefutottam egy online beszélgetésbe, ahol a tartalommarketingről esett szó, közelebbről pedig az online tartalom minőségéről. Mindenki érvelt hevesen a saját koncepciója mellet, hogy milyen kulcsszavakat kell a címben elhelyezni, milyen sűrűséggel és hogy milyen frekvenciában kell szöveges tartalmakat előállítani.
Természetesen ezek fontos kulcskérdések, de valóban ezek a legfontosabb elemei a tartalmi stratégiának, vagy ettől többről van szó azért? Valóban aszöveges tartalomnál kezdődik a tartalommarketing stratégia, vagy esetleg jóval előbb kell vele foglalkoznunk?
A Google Október 22-ei Search Central előadásában John Mueller kifejtette, mit is gondol a Google a tartalmi minőségről, és hát lássuk be, semmi olyat nem mondott, ami ördögtől való lenne. A vonatkozó epizódot itt tudjátok megnézni:https://youtu.be/rTcLkRkfkPs, ha van türelmetek hozzá.
Az egyszerűség kedvéért felsorolom mit tart a Google fontosnak egy weboldal esteében a minőségi mutató megállapításához:
Ahhoz, hogy megértsük a logikát mögötte, kell egy kis kitérőt tennünk a technikai részletek világába. Tehát a tartalmi minőség meghatározása, messze nem ér véget a szöveges tartalomnál, sőt nem is ott kezdődik. Már csak technikai okokból sem kezdődhet ott, ami a keresőrobotok felépítéséből fakad. A keresőrobot az oldal feltérképezését az URL-el kezdi és a robot.txt mappa után az oldaltérképpel folytatja, majd halad egyik linkről a másikra a főoldalból kiinduló linkeket követve. Az azt jelenti, hogy az egyes oldalak elemeit, mint például a HTML vagy CSS kódokat a robot specifikus sorrendben feltérképezi és elemzi.
Miután a robot így halad, természetes, hogy az oldal egyes elemeinek minőségét is ellenőrzi, mint ahogy teszi azt a szöveges tartalommal
Természetesen nem ugyanaz a súlya egy felesleges CSS sornak a kódban, mint egy kulcsszavakkal kitömött szövegnek, de összességében ez is hozzájárul az oldal minőségének megítéléséhez.
Azt hiszem nem szükséges részletezni, hogy az oldal szöveges tartalmának milyen fontos a szerepe a látogató számára. Miután természetünkből és online viselkedésünkből fakadóan nem olvassuk, hanem szkenneljük a szöveget, kulcsszkifejezéseket keresünk a szövegben, melyek megragadják a figyelmünket. Ha megtaláljuk a kulcskifejezést, mélyebben beleolvasunk a szövegbe. Azért van jeletősége a szöveg formázásának, kiemeléseknek és az alcímek használatánmak. A keresőrobotok is keresik a szöveges tartalomban elhelyezett kulcsszavakat, amellyel párosítják a felhasználó által begépelt keresési kifejezést. Az olvasó viselkedését másolva a robot is látja, ha egy szövegrész ki van emelve, vagy alcímként szerepel. Ezért szükséges a kulcsszavakat a címekben, alcímekben, illetve a tartalomban elhelyezni, hogy a robot is léássa, mely kulcsszavk a fontosak a szövegse tartalmon belül.
Lépések melyekkel optimalizálhatunk:
Kevesen sorolják a weboldal kódját a tartalmi elemek közé, pedig nagyon fontos tartalmi elem. A kód minősége nagyban befolyásolja az oldal betöltési idejét, így a felhasználói élményt. Ez különösen fontossá vált az újab webtechnológiák alkalmazásával, mint például a egyoldala applikációk (single page applications – SPA) ahol a tartalmi elemek nagy része API kapcsolaton keresztül kerül megjelenítésre, így rengeteg kérést bonyolíztanak le külső applikációk között.
De egy egyszerűbb WordPress oldal esetében is komplikációk léphetnek fel, ha egy nem megfelelően elkészített sablont választunk, melynek kódolása lassítja az oldalt és a rengeteg bővítmény amit használ több bosszúságot okoz, mint amit kellene.
A google robotjai mélyen belelátnak az oldal struktúrájába és rontják azoknak a rangsorolását, amelyeknél technológiai problémákat talál.
Ezért fontos, hogy megfelelő szakenberrel készíttessük el a weboldalunkat akiknek van tapasztalatuk az oldal sebességének optimalizálásában is, illetve teszteljük le a webes sablonokat kiválasztásuk előtt.
Lépések melyekkel optimalizálhatunk:
A weboldal grafikája, felépítése is az online tartalom kategóriába tartozik, de a súlya valamivel nagyobb, hisz a weboldal külalakját a felhasználó közvetlenül is látja. Így fontos szerep jut a grfikának a felhasználói élmény biztosítása szempontjából. Sok múlik azon, hogy az egyes elemek hova kerülnek a weboldalon, hol helyezünk el “call to action” gombokat, vagy hogyan tereljük a látogatót a tartalmak között. Ezek konverzióra gyakorolt hatása érdemben befolyásolhatja a weboldal sikerességét, és cégünk online bevételeit.
A grafikai elemeknek van egy másik szerepe is, mégpedig a szöveges tartalmak megerősítése. Ikonokkal képi elemekkel tudjuk erősíteni a szöveges tartalmat, amennyiben ezt tudatosan tervezve készítjük el. Infografikákkal tudjuk a tényeket megerősíteni, meggyőzőbbé tenni, de az ionfografika vagy animáció segít az akár unalmas szöveges tartalmat is megoszthatóvá, élvezetesebbé tenni.
Mennyivel könyebb megérteni, hogy egy digitális ügynökség hogyan tud segíteni nekünk, ha azt megfelelően tálalják, mint a következő képen:
Lépések melyekkel optimalizálhatunk:
Sokat vitatott téma, hogy a Google valóban használja-e a látogatói adatokat, mint kulcsszó ranking-faktort, az oldalak pozíciójának meghatározásánál. Egy biztos; saját rendszereit weboldal tulajdonosként használjuk, melyek így gyűjtik a látogatók viselkedésére vonatkozó adatokat, tehát van hozzáférése a rendszernek ezekhez az adatokhoz.
Miért ne haszhnálhatná az adatokat, mint például, menniy időt és milyen oldalakon töltenek a látogatók egy weboldalon. Nem értelemszerű, hogy az az oldal, amelyiken a alátogatók szívesebben töltenek időt, és többet konvertálnak, az az oldal relevánsabb és jobb minőségű, mint az az oldal emylen mindezt kevésbé teszik?
Mi magunk is fel tudjuk mérni, hopgyan viselkednek látogatóink. Használhatunk heatmap szoftvert a látogatói mozgás nyomon követésére, az analitikai szoftvereinket a részleztsebb adatok kigyűjtésére, de végezhetünk csoportos teszteket, vagy éppen online kutatásokat is, hogy megtudjuk, min és hogyan kell változtatnunk, hogy a felhasználóink elégedettebbek legyenek és szívesen töétsenek időt weboldalunkon.
Régóta emlegetett téma a weboldalon található vizuális elemek minősége mint online tartalom. A fénylépek optimalizálása elengedhetetlen és a Google legújabb funkcióinak bemutatója során, amelyet a Search On konferencián tettek meg a multimodális keresés változásaira hívták fel a figyelmet. (olvasd cikkünket a témában a linkre kattintva
) Nem csak az a fontos, hogy a képek jó m inőségűek legyenek, hanem az is hogy egyediek, és lehetőleg saját képeket és videókat használjunk a weboldalunkon. Már hallom is ahogy mindenki felmordul, hogy az egy vagyonba kerül, de nem kell hogy így legyen feltétlenül. Alacsony büdzsé mellett is lehet ötletesen dolgozni. Egy stock image-ből néhány perc alatt lehet egy jópofa vizuális elmet készíteni egy kis ötlettel, és egy Photoshoppal.
Webáruház esetén ez még fontosabb lesz a Google keresés megvéáltozásávall, mert ezen a területena a Google nagyon domionálja a piacot és itt könnyű lesz lemaradni a versenytársaktól.
Lépések melyekkel optimalizálhatunk:
Amint látjátok a tartalom bármi lehet amit készítünk, bemutatunk a weboldalainkon, közösségi médiában, de még a bnrossúrák, névjegykártyák is célotientált tartalmi elemek. Amire érdemes figyelni, hogy a tartalmi elemek célja a vásárlói érdeklődés kielégítése, problémájuk megoldása és a tartalom az eszköz, ami a kezünkben van ennek elérése érdekében. A különböző online tartalmak sokszor együttműködve, sokszor meg egyedülállóan céloznak meg egy látogatói réteget és a tartalmi típusok változatossága elősegíti azt, hogy ezek a felhasználók elérhetőek legyenek a vásárlói útjuk bármely szakaszában az általunk előállított tartalmakkal. Minél változatosabbak vagyunk tartalmainkat illetően, annál nagyobb eséllyel versenyezhetünk a vásárlók kegyeiért folytatott harcban és annál jobb pozícióból indulunk.