Mi az online marketing? Te meg tudod fogalmazni pár mondatban? Ha szakértőként olvasod a következő cikket, akkor azért nem egyszerű feladat, ha pedig laikusként akkor azért. Az az egy biztos, hogy a mindennapokat jelentős mértékben befolyásolja, köszönhetően azoknak a hétköznapi embereknek és vállalkozóknak, akik már nem tudnák elképzelni az életüket az online jelenlét nélkül. A következőkben mindent megtudhatsz arról, hogy mi is az az online marketing, és milyen eszközökből tevődik össze!
Az online marketing gyakorlatilag a vállalat márkájáról, termékeiről vagy szolgáltatásairól szóló üzenet terjesztésére szolgáló marketing formula a potenciális ügyfelek számára. Az online marketinghez használt módszerek és technikák közé tartozik az e-mail, a közösségi média, a display reklám, a keresőoptimalizálás (SEO), a Google Ads és még sok más eszköz. Erről bővebben majd lentebb írok.
Biztos Te is tapasztaltad már saját magadon, vagy ismerőseiden, hogy mennyire megváltoztak a vásárlási szokások. Míg korábban örültünk, ha az újságból értesültünk egy-egy akcióról, manapság az internet mindent az “az arcunk elé tol” az érdeklődési körünknek megfelelően. Az internetes rendelések virágkorukat élik, és egyre több felhasználó választja a webshopokat a fizikai üzletek helyett.
Korosztálytól függetlenül leköt minket az internet, és a közösségi platformok. De vajon mi ennek az oka? Nos, a titok a személyre szabott felhasználói élményben rejlik. Ahogy fentebb is írtam, az érdeklődési körünkhöz igazítják a közösségi platformokat, így folyamatosan olyan tartalmakkal találkozunk, amelyek minket érdekelhetnek. Tehát az online marketing nagyon is működik. Viszont fontos leszögeznem, hogy nem mindegy hogyan használod, és mely eszközöket kombinálod. Egy sikeres marketing stratégia alapja nem áll meg pusztán egy közösségi oldal menedzsmentjéből, vagy egy e-mail marketing stratégiából.
Ha vállalkozó vagy, akkor pedig fontos, hogy tisztában légy az online marketing alapjaival, hogy a jövőben hatékonyan, és megfontoltan tudd használni (akár kombinálni) a marketing eszközöket.
Az online marketing csatornák megjelenése előtt a termékek, illetve szolgáltatások reklámozásának költségei gyakran megfizethetetlenül drágák voltak, és hagyományosan nehezen mérhetőek. Gondolj csak az országos televíziós reklám kampányokra, amelyeket fogyasztói fókuszcsoportok segítségével mértek, hogy meghatározzák a márkaismertség szintjét.
Ezek a módszerek alapvetően nem alkalmasak a kontrollált kísérletezésre. Ma már bárki, aki online vállalkozással rendelkezik (csakúgy, mint a legtöbb offline vállalkozás), részt vehet az online marketingben egy weboldal létrehozásával, az ügyfélszerzési kampányok kidolgozásával, szinte minimális költségvetéssel is. Azok, akik termékeket és szolgáltatásokat marketingelnek, szintén kísérletezhetnek az optimalizálással, hogy finomhangolják kampányaik hatékonyságát, illetve megtérülését.
Az online marketing csatornák üzleti vagy termék marketingre való használatának egyik legfontosabb előnye, hogy mérni lehet bármelyik csatorna hatását, valamint azt, hogy a különböző csatornákon keresztül szerzett látogatók hogyan hatnak egymásra a weboldal vagy a landing oldal élményével. A fizető ügyfelekké alakuló látogatók segítségével pedig további elemzéseket lehet végezni annak meghatározására, hogy mely csatornák a leghatékonyabbak az értékes ügyfelek megszerzésében.
Továbbá a webes, vagy mobil élményre vonatkozó elemzések segíthetnek a következők meghatározásában:
Az online marketing önmagában nem elegendő a siker eléréséhez. Az egyes marketing eszközök csak akkor működnek hatékonyan, ha integrált kampányokban ezek egymást erősítik egy közös stratégia mentén, illetve az egyik csatorna a másikat segítve optimalizálja a büdzsét. Gyakorlatilag a siker kulcsa egy olyan online marketing stratégia, amelyben több marketing eszköz profi összehangolása segít elérni a kitűzött üzleti céljaidat. Ez számos csatornát, eszközt, technikát foglal magában, és annak érdekében, hogy elérd a sikert, nem árt ismerned mindegyiket. Nézzük a legnépszerűbbeket!
A fizetett hirdetés vagy pay-per-click (PPC) hirdetés jellemzően a keresőmotorok találati oldalának (SERP) tetején vagy oldalán megjelenő szponzorált találatra utal. Ezek a hirdetések minden egyes kattintásért díjat számítanak fel, és úgy alakíthatók ki, hogy bizonyos keresőkifejezések beírásakor jelenjenek meg, így hirdetéseid célzottan a konkrét kereső közönségre irányulnak. Tehát, ha fogorvosként dolgozol Szegeden, akkor érdemes arra a kulcsszóra hirdetned, hogy “fogorvos szeged”, vagy olyanra, hogy “legjobb fogászat szegeden”. Ezek csak példák, hogy lásd az összefüggéseket! Egy profi PPC szakember mindenekelőtt kulcsszókutatást végez az adott területen, hogy megnézze, mely kulcsszavak a legrelevánsabbak a célközönséged körében. Vagyis mi az a kulcsszó, amire esélyes, hogy megjelensz a találati lista első oldalán.
Ezek a hirdetések rendkívül hatékonyak lehetnek, mivel az egyének online viselkedéséből (mi az, amit szívesen megnézel a neten) nyert adatokra támaszkodnak, és a weboldal forgalmának növelésére szolgálnak azáltal, hogy releváns hirdetéseket juttatnak el a megfelelő embereknek, a megfelelő időben.
A fizetett hirdetésekkel látványos növekedés és gyors eredmények érhetők el, ha jól vannak beállítva. A fizetett hirdetések közül megkülönböztetjük a közösségi felületek platformjait, mint a Facebook/Instagram hirdetéseket, Linkedin hirdetéseket, illetve a Google Ads hirdetéseket. Jelenleg ez a legnépszerűbb platform a vállalkozók körében.
A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás a weboldal tartalmának, technikai beállításának és elérhetőségének optimalizálását jelenti. Célja, hogy a weboldalad egy adott kulcsszavas kifejezésre a keresőmotorok találati listájának élén jelenjenek meg. A SEO használatával azokat a felhasználókat terelheted a weboldaladra, akik számodra relevánsak. Tehát érdeklődnek a terméket/szolgáltatásod iránt.
Bár a PPC-nek is megvan a maga helye, a keresőoptimalizálással szerzett organikus online forgalomnak óriási befolyása van a keresési rangsorolásra, és ezáltal az organikus forgalomra. Sokan már figyelmen kívül hagyják a fizetett találatokat, és inkább a hitelesebbnek tűnő, organikus találatokat keresik. A kulcsszavak, és kifejezések használatával a SEO segítségével masszívan növelheted a láthatóságot, és tartós ügyfélkapcsolatokat alakíthatsz ki.
Egy weboldal rangsorának növelése azonban nem pusztán a releváns kulcsszavaknak köszönhető. Figyelned kell a technikai SEO beállításokra is, amelyek segítenek az oldalad beindexelésében. Ezt a beállítást a weboldalad készítője/fejlesztője könnyedén el tudja végezni.
Egy erős SEO stratégia óriási befolyással bír az online marketing kampányokban, mivel a láthatóság az első lépés a tartós ügyfélkapcsolat felé, így érdemes időt, és energiát fordítanod erre az online marketing eszközre.
Sokan lebecsülik ezt a marketing eszközt, pedig sok esetben a legfontosabb. Hiszen mit sem érne, egy ütős landing oldal, egy értékesítést ösztönző szöveg nélkül, nem igaz? Persze nem merül ki ennyiben ez a terület. A hatékony tartalommarketing nem kifelé irányulóan promóciós jellegű, hanem inkább az információt kereső fogyasztók oktatását szolgálja (mint ez a blogbejegyzés is). Ha olyan tartalmat kínálsz, amely releváns a közönséged számára, az megbízhatóságot sugall, és erősítheti a szakmai státuszodat is.
A tudatos vásárlók korában a tartalommarketing háromszor több leadet hoz, mint egy fizetett hirdetés, így megéri az erőfeszítést. Nem véletlen, hogy egyre jobban elterjedtek a blogbejegyzések bizonyos weboldalakon. Ezek nem csak informatív mivoltuk miatt hasznosak, hanem megmutathatod velük az ügyfeleid számára is, hogy te az adott téma szakértője vagy! Ha pedig nincs meg benned az írói véna, akkor érdemes felfogadnod egy profi marketing szövegírót, aki segít megfogalmazni a gondolataidat.
A hatékony közösségi média marketing kulcsa messze túlmutat azon, hogy egyszerűen aktív közösségi média fiókokkal kell rendelkezned. Ez a 21. század online marketing eszköze, és hatalmas ereje van, ha jól használják. A social media platformokat is bele kell szőnöd a marketingtevékenységed minden aspektusába, hogy minél több potenciális ügyfélhez eljusson az üzeneted. Gondolj csak egy köröm stúdióra. Mielőtt kiválasztod a legjobb szakembert, szívesen megnéznéd 1-1 munkáját igaz? A Facebook, és az Instagram minderre tökéletes, hiszen meg tudod mutatni rajtuk keresztül a munkásságodat. Szinte bármilyen szolgáltatóra levetíthető ez a gyakorlat. Biztos te is szívesebben látogatsz el egy olyan helyre, vagy vásárolsz egy olyan weboldalról, ahol előtte tájékozódni tudsz!
Érdemes kísérletezned a posztokkal, és egy idő után meglesz a gyümölcse. Viszont ne felejtsd el, hogy a közösségi platformok elsősorban márkaépítésre szolgálnak. Organikusan idő kell ahhoz, hogy potenciális lead érkezzen belőle a weboldaladra!
Több mint két évtized elteltével az e-mail még mindig a leggyorsabb és legközvetlenebb módja annak, hogy hasznos információkkal érd el az ügyfeleket. Fontos megjegyeznem, hogy a jelenlegi reklám zajban egy sikeres e-mail kampánynak hihetetlenül vonzónak, relevánsnak, és szórakoztatónak kell lennie ahhoz, hogy ne a levélszemétbe landoljon még a megnyitás előtt.
Nem minden szolgáltatónak való, így érdemes tesztelned, ha már rendelkezel saját feliratkozókkal!
A mobilunk mindig ott van a közelünkben. Ez elengedhetetlenné teszi a mobilon történő marketinget – ráadásul a fogyasztók kétharmada fel tud idézni legalább egy konkrét márkát, amelyet az elmúlt héten mobilon látott reklámozni -, de a telefon nagyon árnyalt, intim jellegét tekintve. Az SMS, az MMS és az alkalmazáson belüli marketing mind-mind lehetőség arra, hogy elérd ügyfeleidet a készülékeiken, de ezen túlmenően figyelembe kell venned a marketingtevékenységek összehangolását a többi online marketing csatornán is!
A marketing automatizáció egy olyan szerves platform, amely összeköti az összes online marketing tevékenységedet, és a platformodat. Tény, hogy azok a vállalatok, amelyek automatizálják a lead kezelést, hat-kilenc hónapon belül 10%-os vagy annál is nagyobb növekedést tapasztalnak a bevételükben. Enélkül a kampányaid olyanok lesznek, mint egy befejezetlen kirakós játék, amelyből egy fontos darab hiányzik.
A marketing automatizációs szoftverek racionalizálják és automatizálják a marketing feladatokat, mérik az eredményeket, és kiszámítják az online kampányok megtérülését (ROI), így segítve téged a bevételek gyorsabb növelésében. A marketing automatizáció segítségével értékes betekintést nyerhetsz abba, hogy mely programok működnek és melyek nem, továbbá olyan mérőszámokat biztosít, amelyek segítségével láthatod a vállalkozásod eredményességét. Bevett gyakorlat, és a legtöbb online marketing szakember ki is használja a marketing automatizációs rendszerek előnyeit.
Ahogy fentebb is írtam, nem elég egy jó marketing eszköz. Ha stratégiában gondolkodsz, akkor érdemes egyszerre több online marketing eszközt tesztelned, és összevonnod. Például egy Google Ads kampány szuperül működik ügyfélszerzésre, de érdemes kiegészítened egy Facebook, illetve Instagram kampánnyal, hogy minél jobban tágítsd a célközönségedet, és a márkaépítésre is tudj fókuszálni!
Az integrált többcsatornás marketing során összehangolod a marketing eszközöket, az online kommunikációdat, és a stratégiádat. Ezáltal az ügyfél számára egy egységes, és következetes online jelenlétet tudsz bemutatni, amivel bizalmat építesz ki.
Tudnod kell, hogy pontosan mi az üzleti célod, kihez szeretnél szólni, és mindehhez kell a különböző eszközöket összekombinálnod. Ez egy hatalmas feladat egy cégvezető számára, így érdemes megbíznod egy marketing tanácsadót, aki segít neked a finomhangolásban, és a tervezésben.
Összességében elmondható, hogy az online marketing eszközök széles tárháza elérhető manapság, viszont az átütő sikerhez tesztelned, illetve kombinálnod kell őket az üzleti céljaid eléréséhez. Ha segítségre van szükséged mindebben, akkor keress bizalommal, és együtt megvalósítjuk az elképzelédeidet!