Szerettem volna egy olyan cikket írni, amiben bemutathatom nektek a kulcsszókutatás fontosságát, illetve amely egy aktív iránymutatóként is szolgálhat mindazoknak, akik a tartalmak alapjául szolgáló kulcsszavak felfedezésére adják a ejüket.
Amíg a Google számos kellemes meglepetéssel szolgál rendszeresen, értem ezalatt az algoritmusok folyamatos változtatását, újabb és újabb funkciók bemutatását, vagy éppen a folyamatos támadást az ingyenes találati listákkal szemben a fizetett hirdetések javára.
A kulcsszavak használata és a kulcsszókutatás szükségessége szerencsére változatlanul maradt az egyik legfontosabb eleme a keresőoptimalizálásnak.
Nem is lehet ez másképp, hisz amíg ez az algoritmus alapja, addig ez nehezen lesz kikerülhető. Természetesen van számos kísérlet a folyamat automatizálására, de még mindig a kulcsszavak a legfontosabb alkotóelemei a tartalmaknak, tartalmi típustól függetlenül.
A kulcsszókutatás értékes betekintést nyújt abba, hogy a célközönséged milyen lekérdezésekre keres a Google keresőjében.
Ezek létfontosságú információk azok számára, akik tartalmak előállításával foglalkoznak, mert a keresési volumen az az adat, amely megmutatja nekünk, hogy egy adott keresőkifejezésre hányan keresnek havonta. Így előre láthatjuk mekkora elérése lesz az adott kulcsszavakra készített tartalmaknak.
A felhasználók keresőkifejezéseket használnak egy termék vagy szolgáltatás megtalálásához. Ezek a kifejezések a beszélt nyelvvel ellentétben nem mindig egész, vagy értelmes mondatok, csupán a keresés tárgyára ráutaló kifejezések.
Például sokan keresnek a “kulcsszó helyezés vizsgáló” kulcsszóra, ami nem egy foglalkozásra utal, hanem egy szoftverre, mely a kulcsszavak pozícióját hivatott megmérni bizonyos időszakokra nézve.
A keresőkifejezések, vagy kulcsszavak használata egy egyszerű emberi tulajdonságra, a lustaságra vezethető vissza. Régebben nem voltunk túl jól eleresztve technikailag és a számítógépek felhasználása is más volt mint napjainkban, ezért a gépelés sebessége ma sokkal gyorsabb mint régen volt.
Hogy ne kelljen sokat gépelni, az emberek elkezdték leegyszerűsíteni a mondatokat olyan kulcsszavakra, melyek utaltak a keresés lényegére, de nem fejtették azt ki bővebben. Persze ez csak egy elmélet, símán lehet, hogy már eleve így álltunk a keresésnek neki, csak mert egyszerűbb és gyorsabb.
A kulcsszókutató szoftverek pedig azt mérik, hogy ezeket a kifejezéseket egy adott idő alatt, (ez egy hónap általában) hányszor gépelik be egy adott országban vagy városban.
A fentiek alapján elmondható; a kulcsszókutatás lényege, hogy azok alapján a kulcsszavak alapján készítsünk tartalmakat, melyekre a felhasználók már eleve keresnek, így sokkal nagyobb valószínűséggel fognak rátalálni a tartalmainkra, mintha csak a megérzéseinkre hagyatkoznánk.
A kulcsszavak pozíciójának mérésével pedig, nyomon követhetjük tartalmaink teljesítményének alakulását, analitikai szoftvereink segítségével pedig az előállított tartalmak forgalmának fejlődését mérhetjük.
A kulcsszókutatás elvégzésének számos előnye van, a legnépszerűbb okok a következők:
A hatékony kulcsszókutatás elvégzése betekintést nyújthat az aktuális marketing trendek alakulásába, és segíthet abban, hogy tartalmaid a releváns témákra és kulcsszavakra összpontosítsanak, amelyekre a közönséged valóban keres.
Így egyszerűen kizárható a saccolás a képletből és valós adatokkal, mérhetően tudsz dolgozni. A kulcsszókutatás folyamata pedig rákényszerít minket arra, hogy megvizsgáljuk a konkurencia viselkedését, tartalomgyártási szokásikat és azt is mivel tudnak többet, vagy kevesebbet az aktuális tmakörről, mint mi magunk.
Ha azonosítod a legjobban illeszkedő kulcsszavakat az általad közzétett tartalmakhoz és megfelelően beilleszted azokat a tartalmaidba, akkor magasabbra kerülsz a keresőmotorok találati listáján. A magasabb kulcsszó pozíció pedig nagyobb forgalmat fog generálni az oldalad számára.
Ez azért lehetséges, mert minél előrébb helyezkedik el a tartalmad a Google találati listáján, annál előbb találna rá a felhasználók és análl mgasabb lesz az átkattintási aránya a kulcsszavakra optimalizált tartalmaidnak. Minél többen kattintanak a Google-ben található linkjeidre, értelem szerűen, annál nagyobb lesz sz oldalad forgalma.
A kulcsszókutatás és a trendek feltérképezése lehetőséget ad arra, hogy lásd, a potenciális ügyfeleid mely kifejezésekre keresnek leginkább. Az így előállított tartalom pedig választ tud adni a bennük felmerülő kérdésekre, problémákra, amelyek megválaszolása érdekében a keresőmotorokhoz fordultak.
Így teheted magad, céged hasznossá mely növeli a vásárlói bizalmat és visszatérő megrendelőket, vásárlókat eredményez.
De vajon a kulcsszavak valóban csak szavakat takarnak?
Nem feltétlen.
Egyre több szoftver képes csoportokat képezni és párosítani összetartozó kifejezéseket, melyek kategóriákra, topikokra osztják fel a kulcsszavakat. Ez azért is lényeges, mert a Google esem csak egyedülálló kulcsszavakat keres a tartalmak között, hanem olyan összefüggő kulcsszóhalmazokat, amelyek alapján egy webes tartalmat egy bizonyos kulcsszócsoportköré csoportosíthat.
Egyre többet halljuk, hogy Google mennyit fejlődött csak az elmúlt 10 év alatt, és hogy maguk a kulcsszavak mennyire jelentéktelenné váltak ahhoz, hogy az emberek által nap mint nap végzett keresésekre jól tudjunk rangsorolni.
És bizonyos mértékig ez igaz is, de egy SEO szakember szemében akkor is fontosak maradnak a kulcsszavak, ha nem is ugyanabban a formában, mint eddig.
A régi megközelítés szerint minél többször használtunk egy kulcsszót a tartalomban annál biztosabb volt, hogy a Google a kulcsszavak előfordulási arányában fogja rangsorolni az oldalunkat.
Ez a megközelítés már régen haszontalan, hisz a Google rengeteget fejlődött és az algoritmusa a gépi tanulás által napról-napra okosabb és fejlettebb lesz. Ezért ez számunkra is új kihívást támaszt, amihez alkalmazkodni kell.
A jelenlegi megközelítésben inkább a kulcsszavak mögötti szándékra fókuszálunk, és arra, hogy az előállított tartalommal hogyan adjunk választ a keresési szándékra, amellyell a látogató a keresőhöz fordult.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a kulcsszókutatás elavult folyamat, lenne, csupán más megközelítést igényel.
Hadd magyarázzam el:
A kulcsszókutatás segít meghatározni a kulcsszavak keresési volumenét, viszont önmagában ez még nem elég a sikerhez. Ahhoz hogy a tartalmunk jól teljesítsen, fontos az egész weboldal, blog struktúráját is figyelembe venni és megfelelően kategorizálni a tartalmakat, hogy az egyes kategóriák a keresési szándékot támogatva jöjjenek létre.
A felhasználói út az érdeklődéstől a konverzióig meglehetősen komplex is lehet és ha belegondolunk, mi magunk is komplex folyamatokon megyünk keresztül, amíg eldöntjük, hogy melyik terméket választjuk, mikor a pénzünket adjuk érte.
Így érthető, hogy aki értékesíteni szeretne egy terméket, figyelembe kell vegye azt, hogy a vásárló milyen igényeket támaszt velünk szemben.
Aranyszabály!
Minél értékesebb egy termék vagy szolgáltatás, annál alaposabb kutatást végez a felhasználó. Ez azt is jelenti, hogy a felhasználói út egyes elemeinek az eredményes megcélzásához, annál jobb minóségű,és komplexeb tartalmi stratégiára van szükség a célunk eléréséhez.
Három fontos elemét különböztethetjük meg a kulcszókutatásnak, ezek pedig a következők:
Google a tartalmak rangsorolásánál a relevanciát kiemelten fontosnak tartja. Ezalatt azt kell érteni, hogy a tartalmad csak akkor fog pozícionálni az adott kulcsszavakra, ha az releváns a weboldalad többi tartalmához, a kategóriákhoz illetve a keresők által keresett kifejezésekhez.
De godoljunk csak bele; miért is rangsorolna a Google olyan tartalmakat, melyek nem relevánsak mindehhez? Régen megtette, de ma már ettől sokkal okosabb, ezért is fókuszálunk a minőségre, nem a mennyiségre.
A Google mindig is – de napjainkban még inkább – nagy hangsúlyt helyez a szakmai hozzáértésre. Azokat a tartalmakat, amelyek szakmailag értékesek, jobb minőségűek, jobban rangsorolja a kereső, pusztán azért, mert a felhasználók számára hasznos információval látják el azokat.
Hogy honnan tudja ezt? Minél hasznosabb egy tartalom, annál többen látogatják, osztják azt meg. Ezek pedig jelek a Google számára, ami alapján értékelni tudja a tartalmakat.
Ha egy adott kategóriába eredményt szeretnénk elérni, akkor arra kell törekedjünk, hogy az általunk előállított tartalmak, termékek vagy eszközök jobb minőségűek legyenek a konkurenciánál, hasznosabbak a felhasználók számára és olyan értéket közvetítenek, amely miatt a látogatóink visszatérnek hozzánk és újra és újra minket választanak.
Számos esettel találkoztunk már amikor kulcsszavakra első pozícióban lévő weboldal tulajdonosok kérdezték, hogy ha elsők, akkor miért nincs forgalmuk a weboldalon?
Egyszerűen azért, mert olyan kulcsszavakra rangsorol, amelyekre senki sem keres (vagy csak kevesen) . Ez kicsit olyan mint amikor nyitsz egy boltot a világ végén és várod hogy bárki betévedjen.
A kulcsszóvolumen mérése szoftverekkel történik és fontos elemei a havi keresettség, a kulcsszó versenyképessége, illetve a szezonalitása.
Nézzünk meg egy teljes kulcsszókutatást, annak minden lépésével együtt, hogy jobban átlásd a folyamatot és akár el is tudd végezni azt saját magad.
Nulladik lépés: Készíts egy listát a számodra releváns topikokról, amiről a tevékenységed ismert vagy felismerhető.
Első körben gondolj 5 -10 olyan kategóriára, topikra, amivel azonosulni tudsz és amelyről azt gondolod, hogy a célközönséged keresne amikor olyan szolgáltatók után kutat mint a tied.
Képzeld magad egy felhasználó helyébe és gondolkozz úgy mint ő. A legjobb ha előre meg tudod tervezni a feltételezett vásárlói profilokat az alapján, hogy milyen profilú vásárlókkal szeretnél együtt dolgozni, kik azok akik érdeklődnek a termékeid iránt. Ehhez van egy jópofa eszköz a Hubspot oldalán amelyet ide kattintva találsz meg.
Nyugodtan végezz közvéleménykutatást a saját környezetedben, kérdezd meg a barátokat ismerősöket, hogy ők hogyan keresnének egy adott termékre. Lefogadom, hogy nem fogja mindenki ugyanazt mondani, ezért is fontos a különböző nézőpontok megvizsgálása.
Tehát milyen topikokat, kulcsszavakat célozzunk meg a blogunkkal? Az első és nyilvánvaló cél a már létező termékeink népszerűsítése, célzása. Egyszerűnek tűnik, de mégis rengetegen lőnek mellé a célzási stratégia megválasztásánál, mert túlságosan szűken próbálnak célozni.
Nézzünk meg egy példát:
Legyen a példánk egy újonnan nyíló étterem melynek a szolgáltatásai az étel – ital köré csoportosulnak értelemszerűen, és magyar turistáknak/látogatóknak szeretnénk tartalmakat előállítani, akik látogatásuk során megéheztek.
A következő kulcsszavak merülnek fel mint potenciális lehetőség:
Kézzelfogható lehetőség, hogy az éttermünkben előállított ételek köré készítsünk tartalmakat.
Címek amelyekre gondolunk:
De mi történik akkor ha egy kicsit távolabbról közelítjük meg a témakört és a turista fejével gondolkodunk?
Kérdések amelyeket érdemes feltennünk magunknak:
Mindezt azért fontos tisztázni, mert nem mindig tudunk direkt módon kapcsolatba lépni a potenciális ügyfeleinkkel, így egy kapcsolódó szolgáltatás érintése segítségünkre lehet a kapcsolatteremtésben.
Gondoljunk a következő kulcsszavakra mint lehetőségre:
Cikk ötletek amivel segítséget nyújthatunk az itt tartózkodók számára:
Amint láthatjátok látszólag semmi köze a fenti kulcsszavaknak az éttermünk szolgáltatásaihoz, de mégis. A turista kirándul a városban és megéhezik, megszomjazik.
Viszont keresés közben már elolvasta a budapesti látnivalókról szóló cikkünket, amelyet megosztottunk Facebookon, így már kapcsolatba is került az éttermünkkel pedig nem keresett éttermet.
Első gondolatainak egyike hogy rákeressen az éttermünkre, amikor éhes lesz, mert már találkozott a márkánkkal/oldalunkkal és hasznosak voltunk számára a blogbejegyzésünkkel.
Természetesen a blogbejegyzésben teszünk is utalást a potenciális éttermekre, köztük a sajátunkra mint javaslat ha esetleg megéheznének, így bebiztosítva azt, hogy gondolnak majd ránk ha éhesek.
Ezek az indirekt utalások, hasznos információk remek lehetőséget biztosítanak arra, hogy alternatív topikokon keresztül is elérjük a célközönségünket, és így is bővítsük az ügyfeleink listáját.
Tehát keressünk rá a kucsszavainkra de készítsünk egy listát a kapcsolódó szolgáltatásokról is hogy biztosan elég tágra nyissuk az ollót a kulcsszókutatás során.
A kulcsszókutatás egyik első lépése, hogy készítsünk egy bővített listát azokkal a potenciális kulcsszavakkal, amelyekkel dolgozni szeretnénk a tartalom előállítása során. Itt arra fókuszáljunk, hogy minél nagyobb legyen a lista, hiszen ebből fogunk dolgozni és innen kezdjük el leszűkíteni a listát a végleges mennyiségre.
Teljesen mindegy. Na kösz….De tényleg mindegy, mert az számít, hogyan találod meg a megfelelő kulcsszócsoportokat, a hozzájuk tartozó kulcsszavakkal, aminek az eldöntéséhez 3 fontos tényezőt fogsz megvizsgálni:
Hozzáadnék további két tényeezőt, amit érdemes megvizsgálni:
A kulcsszószoftverek sorában mindig a Google keresője az első.
Kezdj el rákeresni a kifejezésekre a Google keresőjében. Ez segít eligazodni és megfelelően pozícionálni a saját oldalad, így a következő kérdésekre kaphatsz választ:
A Google ajánlásai az első képen:
A Google struktúrált adatai segítik a kattintás növelését:
Kapcsolódó kifejezések a lap alján:
Lényegében mindegyik megfelel a feltételeknek, talán egyet kivéve -az pedig a Google Keyword Planner. Ez volt a kulcsszó keresés svájci bicskája sokáig, de a Google addig tekerte-csavarta a szoftvert, hogy annak akinek nincs működő és aktív Google Ads fiókja, annak csak határértékek között mutat kulcsszó mennyiséget.
Ezek pedig olyan értékek között mozognak, mint 1000 – 10 000 valljuk be elég kevés információt ad a kulcsszavak értékéről. Viszont azoknak akik aktívan használják a Google Ads fiókjukat, ez is tökéletesen megfelel, ráadásul mindez ingyenesen.
Én személy szerint a Keywodrtool.io és az SEMRush kulcsszótervezőjét használom, teljesen megfelelnek a követelményeknek és a Keywordtool.io nem is gyalázza le a pénztárcát.
Most hogy van némi támpontod mi is az a kulcsszókutatás és hogyan lehet hasznos számodra, a fentiekből kiindulva folgaljuk össze hogyan is találd meg a megfelelő kulcsszavakat a weboldaladhoz.
A priorizálás fontos! Itt dől el, hogy mennyire leszel képes kitartóan tartalmakat előállítani, ugyanis, ha nehéz kulcsszavakkal próbálsz előretörni, akkor nehéz dolgod is lesz és hamar felhyg a lelkesedésed is a sikertelenség láttán.
Érdemes a könnyebb, kisebb volumenű kulcsszavakkal kezdeni és lépésről-lépésre felépíteni a tartalmaidat. Mikor már sokat publikáltál és a weboldalad kezd megerősödni, akkor majd jöhetnek a nehezebb kulcsszavak is.
Persze ez nem azt jelenti, hogy ne célozd meg a “biztosítás” kulcsszót ha egy biztósító társaságod van, hanem azt, hogy az elvárások legyenek szinkronban a lehetőségekkel. Nehéz témakörök esetében érdemes kapcsolódó támakban gondolkodni, kiépíteni partnerséget egy nagyobb, erősebb márkával, mely segíti márkád felkapaszkodását.
Ai nagyon fontos! Kezdj el tartalmakat gyártani és nem baj ha első körben csak kóstolgatod a topikokat és nem fektetsz túl nagy hangsúlyt a megfelelő kategorizálásba.
Ezt később, mikor megérted a tartalomgyártás menetét, majd tudod optimaéizálni. Viszont már az elejétől érdemes valamiféle rendszerben gondolkodni és sokkal könnyebb azt előre megtervezni és folymatosan követni.
Ugye az megvan hogy nem mindig a legtehetségesebb focista lesz a sztár, hanem az aki kitartó munkával, dolgozza fel magát a csúcsra? Ugyanez érvényes a tartalomgyártásra és ebben a kulcsszókutatás egy nagyon fontos lépés.
A Google kiemelt kivonatok (Fetured Snippets) olyan elemek, amelyekkel ki tudsz tűnni a többi találat közül a Google-ben. Számos funkcióval tudod ellátni a Google listás megjelenésedet, és ezek általában jobban teljesítenek a mobil találatok között.
Ezekben a kivonatokban használt kulcsszavak pedig segítik növelni az elérésedet és mindössze annyit kell hozzá tenned, hogy alkamazod ezeket a weboldaladon.
Ez persze nem kifejezetten kulcsszókutatási téma és egy következő cikkben ezekről bővebben is írni fogok, de a kivonatok remek konverziós elemek, melyek a megfelelő kulcsszócélzással együtt, nagyon hatékonyan képesek elérni az interneten kereső polgárokat.
A kulcsszavak használata ne csak a szöveges tartalomra terjedjen ki. A kulvsszavaknak helyet kell biztosítani a szöveges tartalomban, fejezet és oldalcímekben, meta leírásban, de még az oldalon található képek alt tag-jében, illetve azok állománymegnevezésében is.
Alapvető tény, hogy csak önmagában a kulcsszavak megfelelő használatával nem fogsz gyors eredményt elérni és ne is várd azt tőle. Viszont ennek hiányában sok befektetett munka tud kárba veszni. Tehát kezeld ezt a feladatot úgy, mint egy parányi, de nagyon is fontos feladat.
Mérj minden egyes kulcsszót, használd a kulcsszó szoftvereket, melyek segítenek ebben. Kövesd a kulcsszavak teljesítményét Google Search Console-ban és lásd meg a lehetőségeket az újabb kulcsszavakban amelyeket a riportokban találsz.
Oszd meg a cikkeidet a közösségi médiákban, ismerősok körében vagy akár fizess a nagyobb elérésért hirdetésekkel vagy kiemeléssel, és kezelj minden egyes tartalmat úgy, mintha az lenne céged jövőjének kulcsa.
Ha bármilyen kérdésed lenne, vagy szeretnéd a kulcsszókutatást mélyebben megismerni egy oktatás formájában, keress bizalommal!