Szeretnéd finomhangolni a közösségi média marketing stratégiádat 2022-re? A legjobb időpontot választottad erre az alkalomra, hiszen minden eddiginél több a versenytárs, akik a közösségia média marketingben látják a megoldást, üzleti céljaik elérése érdekében.
Ezért állítottam össze egy átfogó útmutatót a social média marketing terv nulláról történő létrehozásához. Akár teljesen új vagy a közösségi oldalakon, akár most szeretnéd megduplázni a követőid számát- ebben az útmutatóban segítek eligazodni. Vágjunk is bele!
Állandó téma, rengetegszer fordul elő az új ügyfelek körében is, hogy nem tudják meghatározni üzleti céljaikat. Ha erre nem tudsz azonnal választ adni, akkor kezdjünk egy gyors kérdéssel: „Egyáltalán, mit akarsz a közösségi médiától?”
Ahogy bármilyen más marketing aktivitás, úgy a közösségi média marketing stratégia tervezése is a céljaid meghatározásával kezdődnek. Most nyers leszek, de ha nincsenek célok, akkor pusztán vakon lövöldözünk. Általánosságban elmondható, hogy a közösségi oldalakkal kapcsolatos leggyakoribb célok a márkaismertség növelése és a közösségi elkötelezettség (engagement) növelése. Akár nagyobb követő táborra, akár aktívabb közösségre szeretnél szert tenni, ha időt szánsz a közösségi célok meghatározására, az az első lépés a célok eléréséhez.
Akárhogy is, a céljaid meghatározzák a közösségi média marketing stratégiádat, és azt, hogy mennyi időt és energiát kell a kampányaidra fordítanod. Miért fontos ez? Azért, hogy ne költsünk feleslegesen! Gondolom Te sem szeretnél értelmetlenül több 100.000 Ft-okat elkölteni havonta. Biztos Te is szeretnél milliós követőtábort, és havi több 10.000-es forgalmat a weboldaladra, de célszerűbb reális célokat kitűznöd, ami a közösségi oldalakat illeti. A hangsúly egyébként a „reális” szón van. Inkább tűzz ki olyan kisebb célokat, amelyek lehetővé teszik, hogy ésszerű és megfizethető módon skálázd a közösségi aktivitásaidat!
Íme néhány olyan cél, amelyet bármilyen méretű és formájú vállalkozás elérhet:
Ez azt jelenti, hogy ismertté kell tenni a nevedet. A hiteles és tartós márkaismertség megteremtése érdekében kerüld a kizárólag promóciós üzenetek közzétételét! Ehelyett olyan tartalmakra összpontosíts, amelyek elsősorban edukációs jellegűek, és erősítik a szakmai státuszodat!
Akár online, akár az üzletben vagy közvetlenül a közösségi profiljaidon keresztül, a követők nem véletlenül vásárolnak. Értesítsd az ügyfeleidet az új promóciókról, és integráld a termék vagy szolgáltatás listádat a közösségi oldaladba. Ezt megteheted a “Termékek/szolgáltatások” menü alatt!
Az új követők bevonása során az elsődleges cél, hogy megismertesd olyan emberekkel is a márkádat, akik korábban még nem hallottak róla. Ezenkívül fontos, hogy meglévő követőiddel tartsd a kapcsolatot, és kiépítsd a bizalmat. Ezt leginkább úgy érheted el, hogy időben válaszolsz az üzenetekre, és reagálsz a kommentekre.
Köztudott, hogy a fogyasztók fele szerint azok a márkák, amelyek bevonják a közönségüket, a legjobbak a közösségi oldalakon, ezért érdemes új módszereket felfedezni, hogy megragadd a jelenlegi követőid figyelmét. Egyszerűen csak kísérletezz az üzenetekkel és a tartalommal. Támogatja-e például a márkád a felhasználók által generált tartalmakat és hashtageket? Még egy olyan egyszerű dolog is, mint egy kérdésfeltevés, növelheti az elköteleződési arányt. Az ügyfeleid lehetnek a legnagyobb rajongóid, de csak akkor, ha adsz nekik tennivalót!
A közösségi média marketing ebben is a segítségedre lehet. De tudnod kell, hogy jóval nagyobb a merítés ebben az esetben, mintha egy Google hirdetést adnál fel. A lényeg, hogy akár promóciós posztok, akár közösségi hirdetések révén, a konverziók és az URL-kattintások figyelemmel kísérése segíthet jobban meghatározni a közösségi platformod ROI-ját.
E célok bármely kombinációja segíthet jobban megérteni, hogy mely hálózatokkal is érdemes foglalkoznod. Ha kétségeid vannak, akkor ne bonyolítsd túl rengeteg céllal a közösségi média marketing stratégiát! Válassz ki egy vagy kettőt, és ennek mentén haladj előre! Mivel ez egy összetett feladat, ezért érdemes megbíznod egy profi szakembert, aki kordában tartja a költést, és nyomon követi a célokat!
A feltételezések soha nem jók egy marketing stratégia megalkotásánál. A közösségi adatok elemzésével pedig rengeteg dologra fény derülhet, ami által nem csak megértheted a közönségedet, hanem fel is kutathatsz további potenciális ügyfélt.
A megfelelő eszközzel a marketingesek gyorsan kielemezhetik közönségüket. Nincs szükség formális piackutatásra vagy adatelemzői ismeretekre. Annyi a lényeg, hogy megértsd, hogy a különböző platformok különböző közönséget vonzanak.
Íme, néhány kulcsfontosságú tanulság a 2022-es közösségi média marketing stratégiádhoz:
Összességében nem az a fontos, hogy minden csatornán aktív légy, hanem az, hogy megtaláld azokat a csatornákat, amelyek a Te célközönséged számára relevánsak. Ebben egy profi marketing szakember tud neked segíteni.
Céloktól vagy iparágtól függetlenül a közösségi média marketing stratégiádnak adatvezéreltnek kell lennie. Tehát elengedhetetlen a mérőszámokra összpontosítanod. Ahogy fentebb is írtam, érdemes reális célokat kitűzni. Ennek érdekében inkább ásd bele magad az olyan adatokba, amelyek közvetlenül összhangban vannak a céljaiddal.
Milyen mérőszámokról beszélünk? Nézd meg az alábbi bontást:
A posztok elérése azoknak az egyedi felhasználóknak a számát jelzi, akik látták már a posztodat. Mennyi tartalmad jelenik meg ténylegesen a felhasználók feedjébe?
Ez a tartalmadra vagy fiókodra történő kattintások száma. A kattintások kampányonkénti nyomon követése elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsd, mi kelti fel a kíváncsiságot vagy ösztönzi az embereket vásárlásra.
A közösségi interakciók teljes száma osztva a megjelenések számával. Ez rávilágít arra, hogy a közönség mennyire érzékel, és mennyire hajlandóak interakcióra.
A szokásos like-számon túl ezek az interakciók a fizetett vagy az organikus tartalomnak tulajdoníthatók. Tekintettel arra, hogy mennyivel nehezebb organikus elkötelezettséget szerezni, sok márka a hirdetések felé fordul. Ezeknek a különbségeknek az ismerete segíthet a hirdetési budget felosztásában is.
A hatékony közösségi média marketing stratégia a számokban gyökerezik. Ezeket a számokat azonban olyan kontextusba kell helyezni, amelyek összhangban vannak az eredeti célokkal.
Itt nincsenek meglepetések. A közösségi média marketing stratégiája a tartalomtól függ.
Ezen a ponton valószínűleg már vannak elképzeléseid a céljaidról, és arról, hogy milyen csatornákat lenne érdemes használnod. De mi a helyzet a tartalmi stratégiáddal?
Valószínűleg láttál már olyan posztot egy adott márkától, amely egyszerűen olyan volt, mintha teljesen neked szólna! Fontos, hogy megérintsd a közönségedet, és ők saját magukénak érezzék az adott terméket/szolgáltatást. Ehhez nem elegendő egy szép fotó- következetes, és maradandó kommunikációt kell alkalmaznod, amiről a felhasználónak mindig Te fogsz az eszébe jutni.
Íme néhány közösségi média trend, amit érdemes figyelembe venned, ha lépést tartanál vesrenytársaiddal!
Történetek és időérzékeny posztok
A követők FOMO (fear of missing out, azaz a kimaradástól való félelem) érzetét kihasználva a Stories stílusú tartalmak interaktívak és kihagyhatatlanok. Ha eddig még nem ismerted, akkor mindenképp érdemes kipróbálnod! Ez a tartalom alapértelmezés szerint elsőként jelenik meg a követői hírfolyamodban, ami segíthet abban, hogy márkád friss maradjon a közönség emlékezetében. Gyakorlatilag átvered vele az algoritmust, ami néha meglepő dolgokat tud produkálni.
A történetek különösen értékesek, ha követőidet a kulisszák mögé vezeted, és személyesebbé teszed közösségi oldaladat.
Rövid formátumú videó
A marketingesek 54 százaléka szerint a videó a legértékesebb tartalomtípus a közösségi célok eléréséhez, és nem véletlenül. A közösségi videók fellendülőben vannak, különösen a TikTok és az Instagram Reels térhódításával. Mind a hosszú, mind a rövid formátumú mini produkciók uralják a közösségi teret minden platformon a magas elkötelezettségi arányuknak köszönhetően.
Te magad is készíthetsz kis videókat, ha érzed magadban az erőt- mindössze egy laptopra vagy okostelefonra és néhány szuper effektre van szükséged!
Emberközeli posztok
Az aktuális háborús, és járványügyi helyzet miatt sokkal empatikusabbnak kell lenni, és a személyre szóló tartalmaknak az online kommunikációd alapját kell képeznie. Ne félj emlékeztetni a követőidet a posztjaid mögött álló emberekre!
Az aktualitás, és az időszerűség fontosabb, mint valaha a marketingesek számára. De, hogyan tudhatod meg, hogy mikor, milyen tartalmakat célszerű kiposztolnod? Az időzítés nem egyszerű feladat, ha szűkösek az erőforrásaid, vagy egy csapat része vagy. De ezen változtathatsz!
Posztolj a legjobb időpontokban
Kezdjünk egy életszerű példával. Mondjuk van neked egy webáruházad, és azt olvastad, hogy az este 11 a legjobb időpont egy új termék promó posztra. Oké. De ki fog ebben az időpontban válaszolni a potenciális vásárlók kérdéseire? Ha a csapatod nincs ott, hogy segítsen neked a kommunikációban, akkor mi értelme van a „preferált” időpontban posztolni? Ehelyett inkább próbáld meg biztosítani, hogy valaki elérhető legyen és készen álljon arra, hogy válaszoljon a termékkel kapcsolatos kérdésekre. Nem csak egy termék promóciója, de a posztolás utáni elköteleződés is fontos.
Válaszolj minél hamarabb az ügyfelek kérdéseire és panaszaira!
Minden ügyfél a gyors válaszokat szereti. Gyakorlatilag az erős ügyfélszolgálat határozza meg a közösségi oldalakon a legjobb márkát.
Mitől lesz egy márka a legjobb a közösségi oldalakon a marketingesek és a fogyasztók számára? Attól, hogy nem feledkezik meg a követőkről. Figyel rájuk. Gondolom Te sem örülsz, amikor kérdésed van egy termékkel kapcsolatban, és a másik oldalról 1 hét múlva, vagy még akkor sem jön válasz.
Most már biztosan tisztában vagy az alapokkal. Viszont ami talán az egyik legfontosabb dolog, arról még nem beszéltem. Most lehet, hogy meg foglak rémiszteni, de ha nem elemzed folyamatosan az aktivitásokat, akkor soha nem fogod megtudni, hogy egy kampány hogyan teljesített a másikhoz képest. Ha már csak a távolból figyeled a közösségi média marketing tevékenységedet, az segít teljes egészében látni a dolgokat. Hiába kezeli egy csapat, vagy egy szakember az oldaladat, jobb, ha Te is képbe kerülsz!
A kampányok mögött álló mérőszámok valós idejű nyomon követése lehetővé teszi, hogy apró módosításokat hajts végre a stratégiában ahelyett, hogy átfogó, időigényes változtatásokat eszközölnél.
Az adatok alapján jobban fel tudod mérni, hogy a KPI-k (célszámok) valóban megfelelnek-e az üzleti céljaidnak, vagy változtatni kell rajtuk.
Ahogy láthatod, egy közösségi méda marketing stratégia több elemből tevődik össze. Ugyan egy aktív közösségi jelenlétnek rengeteg mozgó eleme van, mégis úgy gondolom, hogy ha megvalósítható célokat tűzöl ki, és a fenti lépések mindegyikével foglalkozol, akkor máris jóval előrébb járhatsz a versenytársaidhoz képest!