Ha te is a weboldal tulajdonosok táborát erősíted, akkor pontosan tudod, hogy a keresőmotorokban a legjobb helyezésért folytatott harc mindennapos. Számos bevált technika van, -beleértve a linképítést vagy a technikai beállításokat-, amelyek mind elősegítik a jobb helyezést a Google találati listájában. Viszont a Google algoritmusainak változásai gondoskodtak arról, hogy a szabályellenes eljárásokat alkalmazó oldalakat megbüntessék és töröljék a listáról. Ezen változások következtében a weboldal tulajdonosok próbálják az olyan tiszta, és legális SEO megoldásokat kihasználni a jobb helyezés érdekében, mint az influenszer marketing.
Ugyanakkor a tisztán játszás a maga következményeivel is jár, mivel a weboldalak számára sokkal nehezebbé vált a keresőmotorokban való rangsorolás. Itt jön a képbe az influenszer marketing. A legtöbb esetben, az influenszerek hatékonyabban segítenek a márkaismertség növelésében és a termékek népszerűsítésében, mint a fizetett reklámok. Ráadásul a különböző SEO technikák szempontjából is előnyösnek bizonyulhatnak. A következőkben megmutatom, hogyan használjuk az influenszereket a marketing stratégiában.
Kezdjük az alapoktól!
Az influenszer egy olyan személy, aki képes befolyásolni egy termék vagy szolgáltatás potenciális vásárlóit azáltal, hogy a közösségi médiában népszerűsíti vagy ajánlja a termékeket. Az influenszerek komoly hitelességet adhatnak a márkádnak.
Na, de hogyan használhatod ki ezt a hitelességet a marketingben?
Az influenszer marketing az olyan emberekkel való kapcsolatteremtésről és együttműködésről szól, akik már felépítették azt a közönséget, amelyet el szeretnél érni. Ez egy rövidített út az organikus elérések felé. Viszont sok marketinges még mindig a közösségi média előnyeit keresi, holott az igazi előny az influenszer marketing, és a SEO kombinálásában rejlik.
A digitális világban mindenhol látjuk a követők, kedvelések és megosztások számát, nem csoda, hogy olyan nagy figyelmet fordítunk rájuk. Ha foglalkoztál már korábban véleményvezérekkel, akkor biztos te is beleestél már abba a hibába, hogy csak a magas követőszámmal rendelkező influenszereket akartad megszólítani. Hiszen ők pillanatok alatt elterjesztik az adott termék, vagy szolgáltatás jó hírét nem igaz?
De mi van akkor, ha egy nagy fiók valóban megosztja az anyagodat? Az az igazság, hogy egy-két fizetett Instagram posztnak nem lesz akkora eredménye, mint azt gondolnád. Mégis pontosan ez az, amiben a marketingesek reménykednek. Egyesek még fizetnek is az ilyen eredményekért, és felbérelnek influenszereket, hogy posztokat készítsenek a márka ismertségének reményében.
Nézzünk egy hatékonyabb módszert az influenszer marketing, és más digitális csatornák kombinálására!
Előre leszögezem, hogy nincs egyféle megközelítés arra vonatkozóan, hogy hogyan növelheted a posztjaid eléréseit a közösségi médiában. Az biztos, hogy a siker eléréséhez kulcsfontosságú az egyes közösségi média platformok alapos tanulmányozása, amelyeket használni kívánsz. A kézzelfogható eredmények eléréséhez gondos tervezésre van szükség, mivel minden közösségi platformnak megvannak a maga sajátosságai és paraméterei, amelyek meghatározzák az eredményeket. Tehát, mielőtt mélyen belásnád magad a marketing tervezésbe, fontos, hogy tisztában légy azzal, mely platform milyen lehetőségeket kínál a céljaid eléréséhez. Ez segíteni fog a releváns és minőségi online tartalmak előállításában, amelyek kiváltják az ügyfelek elkötelezettségét, és vásárlásra csábítják őket.
Hogyan működnek a legfőbb közösségi oldalak algoritmusai, és hogyan használhatod ezt a tudást az elérés növelésére?
A Facebook algoritmusa nagyobb hangsúlyt fektet a családtagok és barátok között megosztott tartalmakra, így némileg megnehezíti a dolgodat, ha egy márka tartalmára szeretnéd felhívni a közönség figyelmét. Az elmúlt években azonban voltak olyan változások a platformon, amelyek lehetővé tették a márkák számára, hogy a tartalmaik népszerűsítésével növeljék az eléréseiket, és az érdemi elköteleződést (engagement). Az elköteleződések alatt pedig a kommenteket és megosztásokat értem. A Facebook új algoritmusában a hozzászólások kerültek a legmagasabb rangsorba, ezért érdemes olyan tartalmakat előnyben részesítened, amelyek valódi beszélgetéseket indítanak el a követőid között.
A Facebookhoz hasonlóan az Instagram is továbbfejlesztette algoritmusát, nagyobb hangsúlyt fektetve az elkötelezettségre. Így a legmagasabb elkötelezettséget megszerző posztokat az Instagram magasabb minőségűnek tekinti. Mint minden más közösségi média platformon, az elköteleződés itt is kiemelt fontosságú.
Minél nagyobb az engagement, amit egy poszt kap, annál nagyobb az esélye, hogy megjelenjen a felhasználó hírfolyamában. Tehát nem elegendő, ha egy influenszer kitesz egy posztot. Rá kell bírni a követőket, hogy kommenteljenek alatta, és elinduljon egy interakció.
A közösségi média platformok optimalizálása hasonló egy weboldalhoz, ahol a különböző technikai SEO beállítások segítenek nekünk abban, hogy a Google beindexelje a kiválasztott blogbejegyzéseket. Gyakorlatilag ugyanez az analógia vonatkozik az influenszer marketingre is, ami a termék promóciós kampányok elindítását illeti.
Manapság az algoritmusok közösségi média marketingre való alkalmazásával az influenszer marketing inkább a tudatos, mint a kemény munkára épül. A Facebook szerint egy átlagos felhasználó naponta körülbelül 1500 tartalmat olvas el. A posztok elkötelezettségének növelése érdekében azonban a felhasználó hírfolyamában csak 300-at jelenít meg a legrelevánsabb posztok közül.
Ez azt jelenti, hogy a folyamatos posztolás nem garantálja a nagyobb elérést, és a posztok elkötelezettségét. Éppen ezért a minőségi tartalmak előállítására kell összpontosítani. Az olyan tartalmakra, amelyek képesek felkelteni a követőid figyelmét a közösségi média platformokon.
Gyakorlatilag két fő rangsorolási tényező van: a tekintély (bejövő linkek), és a relevancia (tartalom és kulcsszavak). A linkek tehát fontosak, viszont nem mindegyik egyformán erős. Egyes linkek sokkal többet érnek, mint mások, így a Domain Authority megértése kulcsfontosságú a keresőoptimalizálás szempontjából.
(Ezt a témát egy következő cikkemben részletesebben is ki fogom fejteni.)
Ha azt szeretnéd, hogy SEO szempontból is megérje egy influenszerrel együttműködnöd, akkor érdemes olyat választanod, aki tartalmakat gyárt. Rengeteg influenszer nem tartalomkészítő, és valójában csak kis százalékuk hoz létre önállóan posztot, vag videót. Ez az 1%-os szabály. Amikor tehát SEO előnyöket keresel, akkor arra a kis százalékra kell összpontosítanod, akik tartalmakat állítanak elő. Kiemelten pedig azokra, akik népszerű, tekintélyes weboldalak számára állítanak elő egyedi reklámanyagokat.
Mondok egy példát: egy YouTube-on népszerű fitnesz vloggert felkérhetnek, hogy készítsen reklámot egy sportruházati vagy egy étrend-kiegészítő cég számára, viszont előfordulhat, hogy nem rendelkezik az általa reklámozott termékhez kapcsolódó tapasztalattal. Ebben a helyzetben csak a közösségében kialakított bizalomra és lojalitásra támaszkodhat. A fentebbi példa okán elengedhetetlen, hogy olyan véleményvezért válassz, akinél magas az elköteleződés aránya. Így sokkal könnyebb lesz meggyőznie a rajongóit, hogy vásárolják meg a példa szerinti étrend-kiegészítőt.
Az influenszerek önállóan működnek, saját tartalmakat készítenek, és egy vállalat hirdetési előírásait követik a fizetett posztok alkalmával. Ők irányítják a márka üzenetét, és ők választják meg, hogyan szeretnék azt megjeleníteni. Ez elősegíti a hitelességet, és segíthet elérni egy adott célközönséget is.
Egy véleményvezér pénzbeli értékét jellemzően a követők száma, valamint az általa használt platform határoz meg. Az ár továbbá függ az influenszer elérésétől, és a relevanciájától is. Visszatérve az előző példához- ha egy adott influenszer étrend-kiegészítőt reklámoz, de soha nem sportolt, és nem is áll hozzá közel ez a terület, akkor nem releváns a márka szempontjából. Ettől függetlenül sok cég dönt úgy, hogy különböző relevanciájú, illetve elérésű influenszereket tesztelnek ugyanazzal a termékkel, és üzenettel.
A hitelességhez elengedhetetlen az, hogy az influenszer releváns tartalmat osszon meg a követőivel. Tehát egy olyan véleményvezér, aki nem rendelkezik jogosítvánnyal, mégis kap egy promóciós autót, nem válik hitelessé a követői számára. Ez pedig befolyásolhatja az adott poszt elérését is.
Összességében fontos, hogy olyan influenszerrel működj együtt, aki releváns a te márkádat illetően, illetve jártas a tartalmak előállításában. Elengedhetetlen a bizalom, és a hitelesség. Ez a két dolog sok esetben talán fontosabb is, mint a magas követőszám!