A CMS (content management system - vagy magyarul tartalomkezelő rendszer) egy olyan alkalmazás, amelyet a weboldal tartalmának kezelésére használnak , és amely lehetővé teszi több résztvevő számára a tartalom létrehozását, szerkesztését és közzétételét. A CMS-ben a tartalom jellemzően egy adatbázisban tárolódik, és egy weboldalhoz hasonlóan egy sablonkészleten alapuló prezentációs formában jelenik meg.
A CMS általános jellemzői a következők:
- Tartalom létrehozása - lehetővé teszi a felhasználók számára a tartalom egyszerű létrehozását és formázását.
- Tartalomtárolás - a tartalmat egy helyen, konzisztens módon tárolja, jól átlátható admin felületen teszi elérhetővé annak egyes elemeit
- Munkafolyamatok - a tartalom kezeléséhez szerepkörök, például szerzők, szerkesztők és adminok alapján csoportosítja, így különböző hozzáféréseket tudunk adni a résztvevőknek beosztásuk vagy szerepük szerint
- Közzététel - a tartalom időzítése és élőben történő közzététele
A tartalomkezelő rendszer előnyei
A CMS egyik fő előnye hogy kollaboratív módon tud dolgozni csapatod a weboldal tartalmának menedzselésén, jól kialakult és szervezett struktúra alapján. Több felhasználó is bejelentkezhet, és hozzájárulhat, ütemezheti vagy kezelheti a közzéteendő tartalmakat. Mivel a felület általában böngésző alapú, a CMS-t bárhonnan bármennyi felhasználó elérheti, eszköztől és lokációtól függetlenül.
A CMS második nagy előnye, hogy lehetővé teszi a programozási nyelveket nem ismerő, nem műszaki beállítottságú szakemberek számára is, hogy könnyedén létrehozzák és kezeljék saját webes tartalmukat. A tipikus tartalomkezelő platformok drag-and-drop szerkesztői lehetővé teszik a felhasználók számára a szöveg beírását és a képek feltöltését anélkül, hogy ismerniük kellene a HTML vagy CSS programozási nyelveket.
Ha egy vállalat CMS-t használ a weboldalak közzétételére, akkor csökkenti a front-end fejlesztőktől való függőséget a weboldal módosításakor, így gyorsabbá és egyszerűbbé válik az új weboldalak közzététele, változtatások menedzsmentje. A CMS rendszerek továbbá lehetővé teszik a kisebb nagyobb változtatások kivitelezését a kezelők részére, így a marketing szakemberek a fejlesztők bevonása nélkül adhatnak hozzá a weboldalhoz követőkődokat, marketing scripteket, vagy bármilyen külső marketing eszközt is integrálhatnak a rendszerbe mindenféle programozási ismeret nélkül is.
CMS példák
Bár több száz CMS platform létezik, az alábbiakban néhány népszerűbb cms szolgáltató:
Mit kell keresni egy CMS-ben?
A tartalomkezelő rendszer kiválasztása előtt érdemes először is átgondolni, hogyan fogják a webhelyet használni és annak tartalmait fogyasztani.
Először is össze kell állítanod egy listát azokról az üzleti problémákról, amelyeket meg akarsz oldani, valamint az esetlegesen felmerülő egyedi követelményekről, melyeket a CMS rendszerrel szemben támasztanál. Ez segít kiválasztani a megfelelő tartalomkezelő rendszert - azt, amelyik támogatja az üzletmenetedet. A CMS rendszer kiválasztása alapos utánajárást és munkát igényel, ne siesd el a dolgot fontold meg hol és miben szeretnéd hogy támogasson téged az új rendszer. Ne az alapján válassz, hogy melyik a legnépszerűbb, mert nem biztos, hogy a Wordpress lesz az ideális választás egy többezer termékes webshop létrehozására és CMS rendszerének üzemeltetésére.
A CMS-ek mindenféle formában és méretben léteznek, mindegyiknek megvannak a maga funkciói és előnyei. Egyesek alapvetően alkalmasabbak bloggerek számára; mások az árképzési és online áruházi funkciókkal rendelkező e-kereskedelmi oldalakra szabhatók. Ezek a céged igényei és erőforrásai alapján változhatnak, de ez közel sem jelenti azt, hogy azért mert a Wordpress a bloggerekre szakosodott eredetileg, ne lenne tőkéletes egy webshop létrehozására
Íme néhány kérdés, amelyet figyelembe kell venned, mielőttkiválasztod a helyzetednek legmegfelelőbb CMS rendszert:
Mekkora költségvetés áll a rendelkezésedre?
Ha végtelen mennyiségű erőforrással rendelkeel, vannak nagyon összetett tartalomkezelő rendszerek, amelyek funkciói arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék a tartalomkészítők és szerkesztők életét. Lehetséges hogy ilyen esetben, vagy egy nagyon speciális vagy komplex webes megjelenés esetében érdemesebb egy egyedi fejlesztésben gondolkodni. Korlátozott költségvetés esetén azonban a választási lehetőségeid korlátozottabbak lesznek. A webes tartalomkezelő rendszernek tárhelyre is szüksége lesz, ezért a döntés meghozatalakor érdemes figyelembe venni a domain és a webtárhely költségeit is a CMS rendszer költségei mellett.
Milyen üzleti műveleteket kell támogatnia a CMS-nek?
Az ár után a következő fontos szempont, hogy a CMS-nek milyen üzleti műveleteket kell támogatnia. Cégének naponta több száz új videót kell közzétennie? Naponta több ezer termék árát kell megváltoztatnia? Képeket kell tárolnia blogbejegyzésekhez? Ezekre a kérdésekre magadott válaszo segítenek elindulni a megfelelő CMS rendszer irányába.
Milyen technológiákat kell támogatnia vagy integrálnia a CMS-nek?
Ha céged már használ CRM-, ERP- vagy webanalitikai programot, akkor olyan CMS-t kell választania, amely integrálható a meglévő online marketingszoftverekkel. Ha házon belüli fejlesztőkkel rendelkezel, szilárd API-ra és dokumentációra is szükséged lehet. Tehát a kiválasztás előtt érdemes körbejárni a technikai részleteket és a tech csapattal együtt kiválasztani a megfelelő rendszert, elvégre ők fognak dolgozni az integráción.
Azt is vedd figyelembe, hogy bár a legtöbb CMS rendszer funkcionalitása bővítményekkel bővíthető, ezek az alkalmazások lassítják a weboldal betöltését, így a teljesítmény rovására lehet csak bővíteni a funkcionalitását. Ezért komplexebb integrációs igények esetén érdemes felkeresni egy erre szakosodott szolgáltatót, akik szakszerűen felmérik az igényeket és tanácsokkal segítik a döntéshozást.
Mennyire egyszerű a tartalom létrehozása és szerkesztése?
Minél nagyobb a vállalat, annál távolabb lesz a CMS végfelhasználója attól a személytől, aki a CMS-t integrálja a jelenlegi rendszerbe. Ideális esetben a rendszer back-endje felhasználóbarát és intuitív, olyan funkciókkal, mint a WYSIWYG drag-and-drop szerkesztő, amely lehetővé teszi a szerkesztők számára, hogy kódolási ismeretek nélkül szerkesszenek digitális tartalmat. A fejlettebb vállalatok számára, akik esetleg nem csak sablonokat szeretnének készíteni, vagy akiknek mobilalkalmazásokhoz is szükségük van CMS-re, a headless CMS jó alternatíva lehet.
Hány különböző felhasználói csoport lesz?
Egy dolog, amit figyelembe kell venni, hogy milyen különböző szintű jogosultságokra van szükség a CMS-ben. Vedd figyelembe a különböző felhasználói szerepköröket, beleértve a menedzserek szerepét az ütemezett tartalom felülvizsgálatában. Ezeknek a különböző típusú felhasználóknak dokumentumkezelésre is szükségük van az olyan fájlok, mint a PDF-ek vagy képek számára a CMS-ben. A jó digitális eszközkezelés kulcsfontosságú a nagyszerű digitális élmények létrehozásához és a professzionális tartalmak előállításához.
Hogyan fogod mérni a sikert?
A CMS céljaitól függően, érdemes fontolóra venni egy webanalitikai platform, például a Google Analytics használatát a konverziók mérésére. A CMS lehetővé teszi a szerzők számára, hogy gyors változtatásokat hajtsanak végre a tartalmakon anélkül, hogy front-end fejlesztőre lenne szükségük. A/B tesztek futtatásával mérhetitek, hogy ezek a változtatások hogyan hatnak a webhely teljesítményére. Egy modern CMS rendszerek lehetővé teszi, hogy mindezt egyszerű módon, bonyolult integrációk kiépítése nélkül megtedd, és a legtöbb esetben az admin felületbe integrált riportokon keresztül figyelemmel tudod kísérni a fontosabb analitikai változásokat.
SEO-barát a platform?
Fontos átgondolni, hogyan jutnak el az emberek a weboldaladra. Ha a keresőmotorokban való jó pozíció (SEO) fontos számodra, akkor olyan CMS rendszert szeretnél, amely automatizálással rendelkezik az olyan alapvető on-page optimalizálási feladatokhoz, mint a oldalcímek, az url-ek, a képek alt-tagjei és a megbízható belső linkelési struktúra. A CMS-szoftverek gyakran rendelkeznek olyan bővítményekkel, amelyek segítenek e követelmények kezelésében. A keresőoptimalizálás ilyenfajta megkönnyítése segíti a webhely megjelenését más platformokon is, például a közösségi médiában, illetve amikor a látogatók megosztják a webhelyedre mutató linkeket.
Milyen technológiára épül?
A legtöbb CMS rendszer egyedi sablonokat használ, és integrálódik a meglévő marketingrendszereiddel. Ez fejlesztő vagy implementációs ügynökség munkáját igényli, és nem minden fejlesztő és ügynökség tud minden CMS-szel együttműködni. Ezért fontos, hogy olyan szoftvert válassz, amellyel a fejlesztőid is tudnak dolgozni, amennyiben a CMS kezelését, további programozási feladatait házon belül szeretnéd kezelni. Természetesen egy megfelelő szolgáltató kiválasztásával ezt a folyamatot ki is lehet szervezni, így nem szükséges fejlesztőket tartani házon belül a CMS rendszer üzemeltetéséhez, ez az egyik előnye az ilyen rendszereknek