A domain név egy olyan szöveges karakterlánc, amely egy alfanumerikus IP-címnek felel meg, és amelyet egy weboldal ügyfélszoftverről történő eléréséhez használnak. Egyszerűbben fogalmazva, a domain név az a szöveg, amelyet a felhasználó a böngészőablakba ír be, hogy elérjen egy adott webhelyet. A Google Magyarország domain neve például a "google.hu" ez ebben az esetben egy országra meghatározott változata a google.com nemzetközi domain névnek.
Egy weboldal tényleges címe egy összetett numerikus IP-cím (pl. 192.0.2.2.2), de a DNS-nek köszönhetően a felhasználók képesek emberbarát domain neveket beírni, és a keresett weboldalra irányítani őket. Ezt a folyamatot nevezzük DNS-keresésnek.
Ki kezeli a domain neveket?
A domain neveket a domain-nyilvántartók kezelik, amelyek a domainnevek lefoglalását a regisztrátorokra bízzák. Bárki, aki weboldalt szeretne létrehozni, regisztrálhat egy domain nevet egy regisztrátornál. Jelenleg több mint 360 millió regisztrált domain név létezik világszerte.
Mi a különbség a domain név és az URL-cím között?
Az egységes forráskereső (URL), amelyet néha webcímnek is neveznek, tartalmazza a webhely domain nevét, valamint egyéb információkat, többek között a protokollt és az elérési utat. Például a "https://contentlabor.hu/szolgaltatasok/tartalommarketing/" URL-címben a "contentlabor.hu" a domain név, a "https" a protokoll, a "/szolgaltatasok/tartalommarketing/" pedig a weboldal egy adott oldalához vezető útvonal. Leegyszerűsítve a domain név tartalmazza a térképet az adott oldal pontois elérési útjához a világhálón.
Melyek a domain név részei?
A domain nevek általában két vagy három részre oszlanak, amelyeket egy-egy pont választ el egymástól. Jobbról balra olvasva a domain nevek azonosítói a legáltalánosabbtól a legkonkrétabb felé haladnak. A domain névben az utolsó ponttól jobbra eső rész a felső szintű domain (TLD). Ide tartoznak az általános TLD-k, mint például a ".com", ".net" és ".org", valamint az olyan országspecifikus TLD-k, mint a ".hu" és a ".sk".
A TLD-től balra található a másodszintű domain (2LD), és ha a 2LD-től balra van valami, akkor azt harmadik szintű domainnek (3LD) nevezzük.
Nézzünk néhány példát:
A Google amerikai domain neve: "google.com":
".com" a TLD (a legáltalánosabb).
A "google" a 2LD (a legspecifikusabb).
De a Google UK domain neve, a "google.co.uk" esetében:
'.com' a TLD (legáltalánosabb)
".co "* a 2LD
a "google" a 3LD (a legspecifikusabb).
* Ebben az esetben a 2LD a domaint regisztráló szervezet típusát jelzi (.co az Egyesült Királyságban a vállalatok által regisztrált oldalakra vonatkozik).
Hogyan tartsd biztonságban a domain nevet?
Miután egy domain nevet regisztráltak egy regisztrátornál, a regisztrátor feladata, hogy értesítse a regisztrálót, amikor a domain lejár, és lehetőséget adjon a megújításra, így biztosítva, hogy ne veszítse el a domain nevét. Egyes esetekben a regisztrátorok kihasználják a felhasználók lejárt domain nevet, és a lejárat pillanatában megvásárolják a domaineket, majd túlzó áron visszaadják azokat az eredeti regisztrálónak. Fontos, hogy tisztességes és megbízható regisztrátort válassz, hogy elkerüld az ilyen jellegű visszaéléseket.
Hogyan válasszunk megfelelő domain nevet?
A domain név kiválasztása sokszor időigényes feladat. Egyrészt mert rengeteg regisztrált domain név van, ezért sokszor foglalt amit keresünk, Másrészt pedig a regisztrátorok elöszeretettel foglalják le a népszerű kifejezéseket célzó és végződési domain neveket, amelyeket aztán prémiumomként, prémium áron akarnak ránk sózni.
Három fontos dolgot kell figyelembe venni a domain név kiválasztásánál:
- Hol lesznek az felhasználóink lokálisan?
- Egy országra célzunk vagy több országra?
- Egy nyelven lesz a tartalmunk megjelenítve vagy több nyelven?
Már a domain kiválasztásánál fontos tudnunk, hogy mit szeretnénk, mert a geográfiai célzás szempontjából ez fontos és később nehezen orvosolható problémákhoz vezethet. Például, ha nem tervezel külföldön értékesíteni csak magyarországon, akkor érdemes egy .hu domain nevet regisztrálni. Később megvehetjed a .sk .at domain neveket ha terjeszkednél a szomszédos országokba.
Viszont, ha már eleve egy több országot érintő terméket akarsz forgalomba hozni, akkor érdemes egy általános TLD-t vásárolni mint például a .com, .net vagy .eu.
Érdemes továbbá a domain nevet úgy megválasztani, hogy az reflektáljon a márkanevedre, szolgáltatásodra, vagy esetleg tartalmazza a szolgáltatásod fő kulcsszavát. Ez nem feltétel, csak hasznos ha van rá lehetőség mert bár a Google szerint a domain névben található kulcsszavak nem számítanak, de tapasztalatból tudjuk, hogy igenis vannak esetek, amikor előnyt jelent.
Érdemes továbbá rövid és könnyen megjegyezhető domain nevet vásárolni, mert ezt könnyebben jegyzik meg a felhasználók. Magyar specifikus domain nevek általában nehezen értelmezhetőek a német piacon, így érdemes az angol hangzású neveket előnyben részesíteni, főleg nemzetközi célközönség esetében.
Amennyiben segítségre van szükséged a domain név kiválasztásában keress minket bátran, szívesen segítünk az indulásban.
Az alábbiakban néhány tárhely szolgáltató, akiknél érdemes domain nevet vásárolni:
Magyar szolgáltatók:
Ezen az oldalon pedig ellenőrizhetitek a domainek foglaltságát, tulajdonosi hátterét: https://www.domain.hu/
Külföldi regisztrátorok: