A Google képkeresés funkciója kétségtelenül népszerű eszköz, viszont kevesen ismerik és tudják használni, pedig nagyon hasznos tud lenni és nagyban megkönnyíti a keresést a neten. Tudsz vele infografikákat keresni, ellenőrizni, hogy valaki jogosulatlanul használja a képeidet, grafikáidat, de termék keresés vagy árösszehasonlítás esetén is hasznos eszköznek bizonyul. Mindemellett teljesen ingyenesen elérhető bármelyik eszközünkről, legyen szó mobiltelefonról vagy asztali gépről.
Ezt kiegészítendő a Google Lens egy applikáció formájába tud segíteni a hétköznapi élet különböző területein, mert a telefonodon, akár egy vásárlás közben is össze tudod hasonlítani a termékek árát, elérhetőségét és biztosra mehetsz, hogy a legjobb helyen vásárolod majd meg az adott termékeket és a legjobb áron.
A kulcsszavakkal történő internetes böngészés szokásos módszere mellett a vizuális elemek, képek segítségével történő kereséssel is megpróbálhatsz kereséseket indítani és meg fogsz lepődni milyen nagy segítséget tud nyújtani a végeredmény.
Mai bejegyzésünkben a Google képkeresés módszereti mutatjuk be.
A Google Images (képek) egy grafikus keresőmotor, amely 2001 júliusában indult el először.
Ennek a konkrét keresőmotornak a lényege, hogy a felhasználók számára releváns képeket kínáljon, amelyek az általuk beírt Gogole képkeresésekre válaszolnak. Valószínűleg kíváncsi vagy arra, hogyan találja meg a Google ezeket a képeket, és hogyan lehetséges, hogy ilyen pontosan megfelelnek a keresési lekérdezéseknek?
Nos, akárcsak egy hagyományos keresőmotor esetében, a Googlebot az, amely felelős az összes online grafikai forrás felkutatásáért és indexeléséért, pontosabban a Googlebot Image a crawler pontos megnevezése, amely kifejezetten a képekre specializálódott.
Az internetes források átvizsgálása során a robot e speciális változata minden egyes fotóhoz vagy képhez, amellyel találkozik, megfelelő kulcsszavakat rendel, és a Google szerverein erre a célra szolgáló "fiókokba" helyezi el annak miniatűr változatát.
Így aztán, mint sejthető, amikor a felhasználók beírnak egy adott keresőkifejezést a képkeresőbe, a legközelebbi kapcsolódó találatokat látják a teljes méretű eredeti verziókra mutató linkekkel. Jelenleg a Google Images használatával JPG, PNG, TIFF, GIF WebP formátumú grafikákat találhatunk.
A Google képkeresésből érkező találatok sok esetben relevánsabb keresések termékkeresés esetén. Ez abból fakad, hogy a szöveges találat a Google listájában sokkal nehezebben kapcsolható össze vagy azonosítható a tényleges kereséssel, mint ahogy az egy kép esetében történik. A felhasználó nem látja a terméket a Google listájában, legalább is akkor nem ha Featured snippet-ként (kiemelt kivonatok) nem jelenik meg a találati listában. Ebben az esetben a Google képek-ben megjelent termékkéépek azonnali visszaigazolást adnak mind a termék jellemzőiről, úgy mint szín, forma, stílus, méret. Egyszerűen a képek sokkal rövidebb idő alatt adnak át lényegesen nagyobb mennyiségű információt, ezért is kiemelten fontos az optimalizálásuk egy webshop esetén.
Nézzünk meg egy konkrét példát az egyik ügyfelem Search Console adataiból.Az első képernyőképen az oldal elmúlt 12 havi webes forgalmát látjátok:
Összesen 580 millió megjelenés és 30 millió kattintás volt a tavalyi eredmény a Search Console alapján.
A második képen rászűrtem a Google képes keresésekre:
516 millió megjelenés mellett 8.5millió kattintás volt az eredmény.
Az már rögtön látható, hogy a képek átkattintási aránya jelentősen alacsonyabb kb ugyanolyan megjelenési mutató mellett. A főbb okok a képek aluloptimalizáltsága, ezen kezdünk el most dolgozni. Viszont ami fontos, hogy a 30 millió éves kattintásból 8.5 millió, tehát közel az egyharmada a Google képes keresésekből származik, tehát a teljes konvertált fogalom egyharmada a képekből érkezik a weboldalra. Ezt a forgalmat nem akarod elveszíteni, sőt mivel a képek optimalizálása viszonylag könnyen kivitelezhető, így hatalmas kiaknázatlan potenciál rejtőzik a képekben.
Bár a képek egyszerű formátumok nagyon fontos hogyan és hol tároljuk őket a szerverünkön.
Mire figyelj oda a képek optimalizálásánál, avagy rangsorolási tényezők a Google képkereséshez:
A Google Lens egy másik nagyon érdekes eszköz, amelyet a Google nemrég indított el. Ha megérintjük a Google Images bármelyik kiválasztott fotóján megjelenő kis lencse ikont, a rendszer által felismert fehér pontok jelennek meg a tárgyon. Ha rájuk kattintunk, vagy körvonalazunk egy adott elemet, a kereső automatikusan megtalálja a hasonló elemeket a Google Image adatbázisában
Érdekesség, hogy a Google Lens mesterséges intelligenciát használ a fényképeken található tárgyak felismeréséhez. Ezt egy korábbi cikkünkben már taglaltuk, ide kattintva el tudjátok olvasni, hogyan változott a Google Lens funkcionalitása az elmúlt időszakban
Az alábbiakban láthatjuk, hogyan működik ez a képkereső eszköz a Google Lens mobil verziójában
Ahhoz, hogy képekkel keressünk a Google Képekben, először is el kell küldenünk az eszköznek a minket érdeklő fotót. Ha asztali eszközöket használsz, akkor ezt többféleképpen is megteheted.
Az első lépésként itt találod a linket a Google képkeresés eléréséhez: https://images.google.com/imghp?hl=hu&gl=hu&gws_rd=ssl
Minden bizonnyal a legegyszerűbb módszer, ha a keresőmezőben elérhető fényképezőgép ikonra kattintasz:
A Google Képekben való képekkel történő keresés mobileszközökkel is lehetséges, mind az Android, mind az iOS rendszerű eszközökkel.
Ha iOS készüléked van, csak akkor tudod kihasználni a képkeresés lehetőségét, ha a Google Chrome-ot használod. Ehhez nyisd meg a Google Chrome-ot, keresd meg az érdekes képet, kattints rá és tartsd lenyomva, majd válaszd a "kép keresése a Google-ban" opciót.
Az iOS eszközökhöz hasonlóan nyisd meg a Google Chrome-ot, keresd meg az érdekes képet, kattints rá és tartsd lenyomva, majd válaszd a "kép keresése a Google-ban" opciót. Ennyire egyszerű.
Bizonyára kíváncsi vagy, hogy biztonságos-e képekkel keresni a Google képkeresőben, és mit csinál a keresőmotor a feltöltött fotókkal? Nos, a Google keresési súgó szerint, az összes feltöltött grafikát a Google maximum 7 napig tárolhatja. Ezek a grafikák nem lesznek részei a keresési előzményeknek, és a Google kizárólag szolgáltatásai és alkalmazásai fejlesztésére használja fel őket. Ennek ellenére mindig érdemes elolvasni a tájékoztatót, mert ugye az ördög a részletekben rejlik…
A Google képkeresést mint látjátok számos formában tudjátok használni. Nem csak időt és energiát spórol meg nektek, de rengeteg hasznos információval is ellét benneteket, ha megtanuljátok használni. A képek optimalizálása akkor lesz a lehető legegyszerűbb, ha már a feltöltésnél megteremti a feltételeit és lefektetitek a szabályokat hogyan kell a képeket optimálisan feltölteni a weboldalra.
Tapasztalatból mondom, hogy ha nagy mennyiségű, rendezetlenül feltöltött képek kerülnek be az adatbázisotokba, akkor az bitang módon lelassítja a weboldalatokat, és ennek a következménye érinteni fogja a felhasználói élményt, végül pedig a bevételeidet. Arról nem is beszélve, hogyha a rendezetlen képek miatt később megkéred a fejlesztődet, hogy tegye ezt rendbe, az rengeteg erőforrást fog felemészteni és időben sem lesz egy rövid projet.
Érdemes a halmozódást elkerülni és optimalizálni a folyamatokat már az elejétől kezdve. Amennyiben kérdésetek lenne a képek optimalizálásával vagy Google képkeresés egyéb felhasználási területeivel kapcsolatban, keressetek bizalommal elérhetőségeink bármelyikén.