Te kihasználod az email marketingben rejlő lehetőségeket? Ugyan a digitális kommunikáció egyik legrégebbi formája, de az email még mindig az uralkodó, ha a használatról van szó. Persze, vannak más, újabb módszerek is a közönséggel és az ügyfelekkel való kommunikációra. Olyan kommunikációs módszerek, mint a közösségi média, az élő chat és sok más. Viszont a több, mint 4 milliárd fős felhasználói bázisával, az email a marketing csatornák királya a mai napig.
Az email marketing még mindig a leghatékonyabb marketing csatorna, megelőzve a közösségi médiát, a Keresőoptimalizálás-t és az affiliate marketinget. Mi lehet ennek az oka? Az új csatornák körüli felhajtás mellett miért maradt ez az évtizedes technológia még mindig az egyik leghatékonyabb marketing stratégia?
A közösségi oldalak térnyerése ellenére az emberek többet használják az emailt, mint más platformokat. Én is előszeretettel használom az ügyfeleim körében.
Az adatok azt mutatják, hogy a legtöbb ember rendelkezik email fiókkal- és ez a szám évről-évre növekszik. Ráadásul az email marketinggel közvetlen kapcsolatot tudsz teremteni az ügyfeleiddel- így nem kell aggódnod amiatt, hogy az algoritmusok változása megrongálja az elérésedet (például a Facebook-on). Éppen ezért egy sikeres hírlevél kampány felépítése fontosabb, mint valaha.
Viszont van egy probléma – a legtöbben nem tudják, hogyan kell ezt jól csinálni.
Az email marketing az a tevékenység, amikor tömegesen küldünk promóciós üzeneteket az embereknek. Általában az értékesítés növelésére vagy leadek generálására szolgál, és tartalmazhat reklámot is.
Mielőtt belevágnál az emailek gyártásába, ne feledd: Te vendég vagy a feliratkozók postaládájában. Ráadásul az embereket mindenhol megszakításokkal, reklámokkal és hirdetésekkel árasztják el, így óvatosnak kell lenned! Bár azt gondolhatod, hogy a te üzeneted különleges, az olvasó számára a leveled csak egy a millióból – és nem a jó értelemben.
Most egy vicces példával jövök, de van benne valami. Valakinek a postaládájába bekerülni olyan, mintha egy idegen házba hívnának meg vacsorára. Ha megkérik, hogy vedd le a cipődet, akkor tisztelettudóan tedd meg!
Az email marketing az egyik legjobban működő stratégia, nem kis részben azért, mert meglehetősen intuitív és gyakran automatizált.
Egy hatékony hírlevél kampányhoz három alapvető elemre van szükség:
Ahhoz, hogy sikeres email kampányokat készíthess, aktív email listára van szükséged. Ez azoknak az embereknek az adatbázisa, akik kifejezték érdeklődésüket a márkád iránt.
Az email lista létrehozásának számos módja van. Az egyik legegyszerűbb, ha létrehozol egy olyan “lead mágnest” (más néven ajánlatot), amely iránt a célközönséged érdeklődik, például egy kupont, cserébe az email címükért. De ez lehet egy csali anyag is. Például: „Hogyan írjak bevételnövelő tartalmakat?”
Az email szolgáltató (ESP), más néven email marketing platform, egy olyan szoftver, amely segít a feliratkozó listád kezelésében. Emellett segít az automatizált email marketing kampányok megtervezésében és végrehajtásában is.
Egy ESP használatával automatizálhatod a célközönséged viselkedése által kiváltott műveleteket. Ezek lehetővé teszik, hogy minden egyes interakciót személyre szabj, így az elkötelezettség és a konverziós arányok általában javulnak.
Ha már haladó vagy a témában, akkor olyan CRM rendszereket is tesztelhetsz, mint a Salesforce. Erről a szoftverről lentebb írok majd részletesebben!
Az email marketinget számos üzleti cél elérésére használhatod. Például:
Egy hatékony kampány végrehajtásához a feliratkozó listának, és a céloknak összhangban kell lenniük.
Ezután már munkához is láthatsz, a következők szerint:
Mint minden más marketing csatornának, az email marketingnek is vannak előnyei és hátrányai, ezek pedig a teljesség igényei nélkül a következők:
Ismét a házas példával élnék. Amikor egy ügyfél rád bízza az email címét, az gyakorlatilag olyan, mintha megkapnád a háza kulcsát. Ha engedélyt kapsz a belépésre, ahelyett, hogy hívatlanul jelennél meg, kopogj be az ajtón. Tehát nem kell ajtóstul rontani a házba rögtön a feliratkozás után, és napi szinten bombázni a feliratkozót. Ha betartod ezt a szabályt, és finoman közelítesz, akkor kiépítheted a bizalmat!
Közvetlenül kommunikálhatsz a feliratkozókkal az ő időbeosztásuk szerint. Ráadásul, mivel az emberek naponta ellenőrzik az emailjeiket, a Te emailjeidet is valószínűleg megnézik.
A feliratkozókkal kialakított kapcsolat a Te tulajdonod.
Demográfiai adatok segítségével személyre szabott, és célzott kampányokat hozhatsz létre. Kutatások alapján a szegmentált, és személyre szabott kampányok akár 760 százalékkal is növelhetik a bevételt!
Egy marketing kampány hatékonyságának mérése kulcsfontosságú, és az automatizált email marketing segítségével a kampány mérése gyerekjáték.
Az email marketing kampányok anélkül mérhetők, hogy megterhelnék erőforrásaidat, vagy a minőség rovására mennének.
Egy zsúfolt postaládában kitűnni elég nagy kihívást jelent. Kreatívnak kell lenned ahhoz, hogy az emailjeidet észre vegyék és megnyissák.
Az email marketing esetében már rendelkezned kell egy feliratkozó listával ahhoz, hogy kampányaid hatékonyak legyenek.
Az emailek kereskedelmi célú felhasználására számos szabály vonatkozik. A leggyakoribb példák közé tartozik a GDPR. Ezek mindegyike kimondja, hogy nem küldhetsz kéretlen hírlevelet.
Sajnos azzal számolnod kell, hogy egyes feliratkozók azután is spamként jelenthetik az emailjeidet, ha feliratkoztak a listára.
Nem garantált, hogy a leveled bekerül a címzettek postaládájába. A hatékony hírlevél kampányok futtatásához meg kell küzdened a kézbesítési nehézségekkel.
Bár az automatizálási folyamat ESP-enként eltérő, van néhány általános lépés az email marketing automatizálásához.
A hatékony email marketing kampányok a lista szegmentálásával kezdődnek. Használd fel a feliratkozóidról rendelkezésre álló adatokat a csoportosításukhoz. Ez lehetővé teszi, hogy személyre szabottabb kampányokat hozz létre. Létrehozhatsz általánosabb, nagyobb méretű célcsoportokat, illetve ún. niche szegmenseket is. Utóbbiak valamilyen speciálisabb elv szerint kerültek kialakításra és bár kisebb létszámúak, rendkívül célzott üzenetek kommunikálására alkalmasak.
Miután szegmentáltad az email listádat, ideje megtervezni a munkafolyamatot. Ez az emailek sorozata a kampány céljának teljesítéséhez.
Miután megtervezted a munkafolyamatot, határozd meg azokat a kiváltó okokat (triggereket), amelyek a sorozat következő emailjét elindítják! Ilyen kiváltó ok lehet például bármilyen ‘engagement’ alapú interakció, úgy mint: email megnyitás, emailben lévő linkekre való kattintás.
A Sendinblue a legjobb az egyszerű email kampányokat futtató kisvállalkozások számára. Gazdag funkció készlettel rendelkezik, többek között CRM, élő chat és SMS funkciókkal. A csomagok 25 $/hónapnál kezdődnek.
Ha kifejezetten B2B célközönségnek tervezel kampányokat, akkor ez a platform a számodra ideális választás. Ahhoz azonban, hogy a Pardot segítségével nagy növekedést eredményező hírlevél kampányokat tudj létrehozni, készülj fel arra, hogy legalább 1250 USD/hó összeget kell allokálnod erre!
A MailGenius megvizsgálja az emaileket a lehetséges spam kiváltó okok szempontjából. Segítségével kézbesíthetőségi teszteket futtathatsz, hogy emailjeid biztosan eljussanak a címzettek postaládájába. A MailGenius egy ingyenes eszköz.
A 2001-ben alapított Mailchimp mára az egyik vezető email hírlevél szolgáltatássá nőtte ki magát. Segítségével hírleveleket és automatizált emaileket küldhetsz. Hírlevél listádat űrlap segítségével építheted fel, vagy importálhatod meglévő kapcsolataidat. A Mailchimp előre megtervezett email sablonokat, és drag and drop email építő programot kínál. Az eszköz beépített email analitikával rendelkezik. Mindezzel együtt a Mailchimp elég vonzó szoftver, így nem véletlen, hogy itthon is az egyik legnépszerűbbnek számít. Ráadásul 2000 feliratkozóig ingyen használhatod!
Az ERP rendszerek után szeretnék bemutatni egy CRM rendszert is a Salesforce-t. A Saleseforce nagyvállalati eszközeinek egy jól működő marketing támogató rendszere a Salesforce Marketing Cloud könnyen használható, drag-and-drop eszközei lehetővé teszik a tömeges emailek gyors létrehozását, és az A/B tesztelést, miközben a személyre szabás fontos szempontja is megmarad, ami segít abban, hogy az értékes sales leveleid elkerüljék a spam mappát.
A Salesforce Marketing Cloud beépített analitikával, mesterséges intelligenciával és journey builderrel is rendelkezik, így valós időben láthatod, hogyan reagálnak az ügyfelek az email kampányaidra, és ennek megfelelően optimalizálhatod a marekting tevékenységedet. A Marketing cloud nem kifejezetten kisvállalti büdzsékhez tervezett eszköz azt kifejezetten tehetősebb nagyvállalatok számára van alakítva.
Ahhoz, hogy olyan hírlevelet írj, amit nem csak megnyitnak, hanem még leadet is generál, nagyon fontos a profi tartalom! Íme pár pont, ami segíthet ebben:
Az első lépés a meggyőző email marketing szövegek megalkotásához az, hogy ismerd a célközönségedet. Ez segít abban, hogy jobban szegmentáld a listádat, és célzott email szövegeket készíthess.
A tárgysor az email szöveg egyik legfontosabb eleme, mivel ez segít az olvasóknak eldönteni, hogy megnyitják-e az emailt. Színesítheted emojikkal is a tárgysort, hogy még figyelemfelkeltőbb legyen!
Példa:
Az emberek elfoglaltak. Ezért úgy írd meg az email szövegedet, hogy az könnyen érthető, és olvasható legyen.
Használd ki a történetmesélés erejét!
A történetmesélés erőteljes módja annak, hogy megragadd a figyelmet és átadd az üzenetedet. Egy termék promóciót is sokkal emberközelibbé tehetsz ennek a módszernek a használatával.
Az emberek úgy vannak beállítva, hogy bizonyos módon reagáljanak. Használd a pszichológiai kiváltó okokat, hogy olvasóidat a kampánycélok teljesítése felé irányíthasd.
Példák az ilyen kiváltó okokra:
Ha ezeket az előnyöket kihasználod, az megalapozhatja a hírlevél sikerességét.
+1 Tesztelj, tesztelj, tesztelj!
Mielőtt elkezdenéd az emailek kiküldését, szükséged van emberekre, akiknek emaileket küldhetsz. Hogyan kezdheted el az email listák építését? Kezdd azzal, hogy egy bannert vagy űrlapot teszel a weboldaladra, és egyszerűen megkéred az embereket, hogy iratkozzanak fel. Természetesen puszira nem fognak feliratkozni! Mindenképp tartalmazzon valami érték ajánlatot az űrlap. Ez lehet egy kedvezmény kupon, vagy egy olyan anyag, ami értéket szolgáltat a feliratkozó számára (e-book, ingyenes oktatóanyag).
Továbbá fontos, hogy világos célod legyen, amikor email címeket kérsz. Itt jön a képbe egy erős felhívás a cselekvésre, így a szövegírás ezen a ponton rendkívül fontos. Ha egyszerűen csak azt írod ki, hogy „írja be az email címét a frissítésekért”, az senkit sem fog lázba hozni. Ehelyett ossz meg konkrétumokat.
Ha megosztasz egy konkrét felhívást a cselekvésre (call to action), vagy az email cím megadásának előnyeit, akkor több embert tudsz rávenni a feliratkozásra! Arra is ügyelned kell, hogy az emailjeid kövessék a szabályokat és előírásokat, beleértve a GDPR-t. Nem kell megijedned, csak győződj meg róla, hogy olyan embereknek küldesz ki emailt, akik feliratkoztak, illetve fontos, hogy minden levél alján legyen leiratkozási lehetőség!
Ha a cselekvésre való felhívásod erős, és következetes, akkor sikeres email kampányra számíthatsz. Továbbá fontos, hogy megkérdezd magadtól, hogy az üzeneteid összhangban vannak-e az általad megfogalmazott elvárásokkal. Ha lehetséges, akkor egy szoftver segítségével kövesd nyomon, hogy az ügyfél mi iránt mutatott érdeklődést korábban, és küldj hasonló ajánlatokat a későbbiekben. Természetesen minden vállalkozásnak más-más igényei vannak, és nincsenek szigorú szabályok arra vonatkozóan, hogy milyen gyakran lehet tartalmat átadni a feliratkozóidnak.
Összefoglalva: kísérletezz, teszteld a különböző email platformokat, és a hírleveleket! Tartsd be a jogi előírásokat, és következetesen küldd ki a tartalmakat, megfelelő érték ajánlattal. Így garantáltan sikerre viheted hírlevél stratégiádat!